Białko - niezbędne dla człowieka

Białko - niezbędne dla człowieka

Redakcja

2017-05-05

brak komentarzy

białkobudulec  ludzkiego  ustrojuorganizmorganizm  człowiekaczłowiekjadłospis

Białko to podstawowy budulec wszystkich narządów w organizmie. Wchodzi w skład enzymów, hormonów, przeciwciał. Białka uczestniczą w przemianie materii i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego ustroju. To dzięki nim osiągalny jest prawidłowy wzrost i rozwój człowieka, również regeneracja uszkodzeń. Białka tworzone okazują się przez aminokwasy. Zdrowa jadłospis może być na tyle zróżnicowana, by najważniejsze aminokwasy były dostarczane do ludzkiego ustroju. wyłącznie wtedy rola białek w organizmie powinno w pełni realizowana.

 

Funkcje białka w organizmie

  • Białka okazują się budulcem nowych komórek ciała, również materiałem uzupełniającym stare. W organizmie zajmują 75% miejsca w tkankach.
  • Dostarczane w jedzeniu białko stanowi źródło energii. Przeliczając: 1 Białko to bardzo ważny składnik codziennej diety. Dlaczego? gram białka tworzy 4 kcal energii.
  • Aminokwasy znajdują się w płynach ustrojowych: krwi, płynie śródtkankowym, mleku.
  • Białka wspomagają biosyntezę hormonów białkowych.
  • Aminokwasy uczestniczą w biosyntezie ciał odpornościowych, które wzmacniają i chronią organizm przed działaniem bakterii chorobotwórczych.
  • Białka służą w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej i bilansu wodnego.
  • Rola białek jest związane też z usuwaniem toksyn z ludzkiego ustroju. Białka znajdujące się w tkankach przenoszą różne substancje przez błony komórkowe (rola transportowa).
  • W organizmie proteiny przekształcane okazują się w białkowe enzymy trawienne i tkankowe. za bardzo mała poziom białka dostarczana do ludzkiego ustroju wpływa hamująco na powstawanie i oddziaływanie enzymów.
  • Białka spełniają funkcje naprawcze uszkodzonych komórek ciała, np. uczestniczą w powstawaniu się blizn, gojeniu się ran i odnowy złuszczonych nabłonków skóry.
  • Zdrowa jadłospis, która nie uwzględnia białka nie jest alt2 w pełni wartościowa. Niedobór białka w organizmie wywołuje niedożywienie. Organizm przestaje się rozwijać, ustaje praca jelit, mięśni, pojawiają się infekcje i alergie.

Białka okazują się jednym z niezbędnych składników pokarmowych zapewniających prawidłowe funkcjonowania ludzkiego ustroju. Białka stanowią podstawowy budulec wszystkich komórek ciała ustroju człowieka oraz wchodzą w skład związków, jak na przykład enzymy, hormony, przeciwciała. Białka, nazywane też proteinami, okazują się także odpowiadające za procesy przemiany materii i wiele funkcji ustroju, zapewniając harmonijne funkcjonowanie ludzkiego ustroju. Właściwa poziom białek ma ostateczny wpływ na prawidłowy wzrost i rozwój człowieka. Dodatkowo stanowią one paliwo energetyczne. Paliwo to jednak nie jest ekonomiczne, gdyż w procesie spalania białka wytwarza się wiele energii cieplnej, a mniej użytecznej energii mechanicznej. Niedobór białka spowalnia przemianę materii i alt3 przynosi uczucie głodu.

Białka da się rozpisać na jasne i złożone. Białka jasne okazują się związkami składającymi się z licznych aminokwasów. Łańcuchy polipeptydów okazują się czasami złożone z kilkuset aminokwasów. Białka złożone dodatkowo zawierają inne elementy składowe, takie jak cukry, lipidy czy metale. Ze względu na budowę i skład, białka jasne da się rozpisać na:

  • albuminy – rozpuszczają się w wodzie, znajdują się w tkance mięśniowej i osoczu krwi;
  • globuliny – rozpuszczają się w rozcieńczonych roztworach soli, pojawiają się w płynach ustrojowych;
  • gluteliny – typowe białka roślinne, rozpuszczają się w zasadach i kwasach;
  • histony – okazują się silnie zasadowe, rozpuszczają się w wodzie;
  • prolaminy – typowe białka roślinne występujące w nasionach;
  • protaminy – prawidłowo rozpuszczalne w wodzie;
  • skleroproteiny – białka o konstrukcji włóknistej, np. keratyna.

Białko w jedzeniu

Istnieją różne rodzaje alt4 aminokwasów. W tym osiem jest najważniejszych. Te aminokwasy tworzą pełnowartościowe białko. Pełnowartościowe białko jest powoli przyswajane przez organizm, a następnie wykorzystywane. Białko odzwierzęce ma olbrzymią wartość biologiczną. tymczasem białko pochodzenia roślinnego tej składników już nie ma. wielokrotnie jest pozbawione jednego lub kilku ważnych aminokwasów. zwłaszcza cenne białko znajduje się w jajku kurzym.

Zdrowa jadłospis może uwzględniać białko odzwierzęce i roślinnego. Ustalając dzienny menu, zwróć uwagę na białko w jedzeniu. dbaj o to, by dostarczać do ludzkiego ustroju zdrowe jadłospis zarówno odzwierzęce, oraz warzywnego. Źródłem białka okazują się: zboża, rośliny strączkowe, produkty mleczne, mięsa, ryby oraz orzechy. Białko zwierzęce występuje razem z tłuszczem zwierzęcym. To połączenie może podwyższyć zakres cholesterolu. Dlatego należy urozmaicać dietę. Jeść zarówno warzywa, oraz mięso.

 

Zobacz też 

Escape Room

dr Extenda opinie

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness