Bieganie - niezliczona ilość korzyści!

Bieganie - niezliczona ilość korzyści!

Redakcja

2017-05-11

brak komentarzy

bieganiekorzyścikorzyści z bieganiabieganie dla zdrowia

jogging to najprostsza, najbardziej naturalna postać aktywności dla zdrowia. Daje najlepsze rezultaty i - co najistotniejsze - niewiele kosztuje. Dzięki joggingowi zmniejszysz ryzyko chorób serca i układu krążenia, zrzucisz wagę, wymodelujesz sylwetkę, ale też poprawisz inteligencję i wygląd naskórka. Zobacz, co dodatkowo daje bieganie.

Jeśli uwielbiasz biegać rano, pamiętaj o zjedzeniu wcześniej nawet niewielkiego śniadania - w inny sposób nie będziesz miał energii do ćwiczeń.

Reakreacyjne bieganie dla zdrowia dostarcza organizmowi mnóstwo korzyści. Docenili je już dawno Amerykanie - w samym Nowym Jorku biega więcej ludzi niż w całej Polsce, dzięki temu w USA zanotowano wyraźny spadek ilości zawałów i chorób niedokrwiennych serca. Biegając, możesz zapobiegać osteoporozie, cukrzycy, chorobom serca, nowotworom, nerwicom, depresji i mnóstwo innym cywilizacyjnym zmorom.

Biegając uciekniesz przed zawałem

Systematyczne bieganie ma pozytywny wpływ na wzmocnienie serca i układu krążenia. taki najbardziej pracowity organ wykonuje średnio 70 skurczów na minutę, przepompowując w tym czasie 5-7 litrów Co tak naprawdę daje bieganie? Oto 5 najważniejszych korzyści krwi, czyli w ciągu h 4200 uderzeń i 400 litrów przepompowanej krwi, a dziennie – aż 100 000 uderzeń!

i tak dzień po dniu, bez najmniejszej przerwy. W ciągu 70 lat kurczy się 2,5 miliarda razy i przepompowuje mniej więcej 180 000 litrów krwi. Energia, jaką wyzwala w ciągu życia serce człowieka, zdolna byłaby wyrzucić go na księżyc. Jak każdy inny mięsień, serce musi być trenowane, aby świetnie funkcjonowało. Jego objętość u osoby niewytrenowanej to średnio 600-700 cm3, natomiast wysportowanej - 1000-1400cm3. Te statystyczne dane przekładają się na skuteczność pracy serca i paradoksalnie pokazują, że serce osoby nie wytrenowanej musi się więcej napracować, żeby przepompować taką samą ilość krwi.

Wytrenowany mięsień sercowy ma wyłącznie mniej pracy ze względu własnej większej wydolności, ale dodatkowo przerwy między poszczególnymi skurczami są dłuższe (40-60 uderzeń na minutę, a nie 70-80), dzięki temu w międzyczasie serce ma okres alt2 na pełne dokrwienie, co okazuje się szczególnie istotne w trakcie wysiłku. Nie mówiąc już o tym, że wydolne serce znacznie dobrze potrafi ukrwić cały organizm.

Biegając wzmocnisz system odpornościowy

Ludzie uprawiający systematycznie bieganie rzadko chorują, przeziębieniom i zakażeniom ulegają rzadziej i łagodniej je znoszą. Szczególnie, gdy bez względu na pogodę biegają na świeżym powietrzu. To uodparnia organizm, hartuje go i poszerza tolerancję na gwałtowne zmiany ciśnienia atmosferycznego. Dzięki temu maleje skłonność na depresję i złe samopoczucie, powodowane zmianami pogody.

Biegając, opóźnisz procesy starzenia, zyskasz młodzieńczą sylwetkę i kondycję. Jak wykazują liczne badania, uprawianie joggingu w młodości przynosi, że okazuje się się biologicznie młodszym od rówieśników o 10-17 lat, ponieważ wiek biologiczny nie zawsze pokrywa się z upływem lat metrykalnym. Zwiększona aktywność fizyczna daje potrzeb wydłużenia życia sprawnego, nie obciążonego starczą niesprawnością.

jogging poprawia wygląd i humor

Jogging oddziałuje jak wysokiej klasy kosmetyk, ponieważ skóra biegaczy okazuje alt3 się młodsza niż ich wiek, przede wszystkim za sprawą lepszego ukrwienia.

Dzięki bieganiu możesz mieć nienaganną sylwetkę - poprzez jedną godzinę jesteś w stanie spalić mniej więcej 900 kalorii. A przy okazji także wzmocnisz układ nerwowy i zwiększysz własny potencjał umysłowy. Spowodujesz, że dobrze ukrwiony i dotleniony mózg będzie pracować na wyższych obrotach.

Każdy ruch ma związek z centralnym systemem nerwowym, który okazuje się siedzibą uczuć, emocji i decyzji. Najnowsze badania naukowe potwierdzają korzystny wpływ biegania na inteligencję. Ruch ochroni cię przed demencją starczą i chorobą Alzheimera.

Podczas biegania w twoim mózgu wytwarzają się endorfiny, substancje takich jak narkotycznego, tzw. „hormony satysfakcji”, które oddziałują przeciwbólowo, dają poczucie relaksu, zmniejszają niepokój, wpływają korzystnie na stan równowagi psychicznej. To dlatego dużo milionów ludzi na świecie okazuje się uzależnionych od biegania.

Zrezygnuj z biegania, jeżeli masz:

  • chorobę niedokrwienną serca;
  • niewydolność krążenia, z trudem poddającą się leczeniu;
  • wady zastawkowe serca nabyte i alt4 wrodzone, szczególnie sinicze;
  • zwiększone serce w przebiegu szeregu chorób mięśnia sercowego;
  • nasilone zaburzenia rytmu serca i przewodzenia;
  • niewyrównaną cukrzycę;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • nadmierną nadwaga (BMI > 40);
  • zdecydowane w smaku kłębkowe zapalenie nerek;
  • zdecydowane w smaku postaci chorób infekcyjnych.

Zdrowotne korzyści z biegania

  • wzrasta objętość serca, pojemność jego jam i ścian;
  • zwiększa się gęstość garnków kapilarnych mięśnia sercowego i innych mięśni;
  • zwiększa się ilość i wielkość mitochondriów (centra energetyczne komórki);
  • zwiększa się ogólna objętość krwi;
  • przyspieszeniu ulega przemiana materii spoczynkowy;
  • zwiększa się nasycenie krwi tlenem;
  • tętnice stają się więcej elastyczne;
  • obniża się częstość skurczów serca w spoczynku i podczas łagodnego wysiłku;
  • obniża się ciśnienie tętnicze skurczowe i rozkurczowe;
  • zwiększa się wydolność fizyczna;
  • zwiększają się zapasy energetyczne organizmu;
  • dochodzi do uaktywnienia się systemu immunologicznego (zwłaszcza przy wysiłkach o umiarkowanym charakterze);
  • następuje przyhamowanie procentowego wypłukiwania soli mineralnych z kości;
  • obniża się stężenie cholesterolu całkowitego, przede wszystkim obniżenie frakcji LDL (tzw. niedobrego cholesterolu) i po pewnym czasie podwyższenie frakcji HDL (tzw. dobrego cholesterolu);
  • obniża się stężenia trójglicerydów.

 

Zobacz też

Nowe Gry Escape Room


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness