Co jeść przy osteoporozie? Wypowiedź dietetyka!

Co jeść przy osteoporozie? Wypowiedź dietetyka!

Redakcja

2017-08-03

brak komentarzy

Z osteoporozą, która w dosłownym tłumaczeniu znaczy „porowate kości”dietę  przy  osteoporozie

– mamy do czynienia wtenczas, gdy w wewnętrznej architekturze kości dochodzi do utraty masy kostnej oraz spadku jakości tkanki kostnej, oraz w rezultacie do zwiększonej podatności kości na złamania, które powstają nawet po niewielkim urazie, definiowane jako złamania niskoenergetyczne. Osteoporoza dotyczy kości całego szkieletu, ale przeważnie dotyka kręgów, kości udowej oraz kości przedramienia. Do czynników przyczyniających się do osteoporozy przynależą: czynniki genetyczne oraz demograficzne – płeć żeńska, zaawansowany wiek, rasa biała oraz żółta, stany związane z pokwitaniem, okresy niedoboru estrogenów, moment pomenopauzalny, zwłaszcza przedwczesny oraz w wyniku usunięcia jajników. Do czynników ryzyko rozwoju osteoporozy związanych z odżywianiem oraz stylem życia, przynależą: mała podaż wapnia, niedobór wit. D, mała albo za dość duża podaż fosforu, niedobory białkowe albo jadłospis bogatobiałkowa, palenie tytoniu, ; celiakia, kuracja lekami przeciwdepresyjnymi, branie sposobów neutralizujących kwas, zawierających glin, nieswoiste stanu zapalnego jelit. Jakie jest wartość kuracji odchudzającej w osteoporozie? zmiana nawyków żywieniowych chorego musi, obok farmakoterapii, stanowić nieodzowny składnik procesu zdrowotnego w osteoporozie. Głównym głównym celem jest spowolnienie procesu utraty masy kostnej dzięki polepszeniu absorpcji soli mineralnych oraz zwiększenie powszechnej kondycji ludzkiego ustroju w zamierzenia zapobieżenia możliwym powikłaniom osteoporozy pod postacią złamań kości. Jakie okazują się podstawowe rekomendacje żywieniowe w osteoporozie? Niezbędne jest dostarczanie do ludzkiego ustroju wapnia, magnezu oraz wit.

D w odpowiednich proporcjach.czego  nie  jeść  przy  osteoporozie

Podaż wapnia musi wynosić 2000 mg dziennie, aby uchronić przed tratą tkanki kostnej, magnezu – 1000 mg dziennie, także w zamierzenia ochrony przed utratą tkanki kostnej, pierwiastki te mają przecież właściwości osteoprotekcyjne. Jeśli nie jest możliwe pokrycie zapotrzebowania samą dietą, należy przyjmować preparaty wapnia oraz magnezu. Właściwe spożycie białka (ok. 1,2 g na kg masy ciała na dobę) jest niezbędne do podtrzymywania kondycji układu mięśniowo-szkieletowego oraz wpływa pozytywnie na przebieg gojenia złamań. Jakie produkty okazują się zalecane w osteoporozie? Owoce – ze względu na to że wpływają na mineralizację kości. Ponadto zawierają witaminę C oraz bor, pierwiastek śladowy także potrzebny dla kondycji kości. Zielone jarzyny – ze względu na to że dostarczają magnezu, który umożliwia wbudowywanie wapnia w kości,  a w związku z tym odgrywa niezwykle istotną rolę. W zielonych jarzynach znajduje się także wapń. oraz witamina K. Należy spożywać produkty zasobne w witaminę K, która ma działanie osteoprotekcyjne. odżywcze źródła takiej wit. to kapusta, sałata, rukola, brokuły, liście mniszka lekarskiego, świeże rośliny przyprawowe, jarmuż. Ziarna zbóż oraz nasiona roślin strączkowych – zawierają dużo wapnia oraz okazują się wartościowym źródłem białka. Żywienie w osteoporozie Należy mimo wszystko posiadać na uwadze, by moczyć je przed gotowaniem, aby zmniejszyć zawartość znajdującego się w nich kwasu fitynowego, który może wiązać cynk, wapń, magnez. Orzechy, nasiona sezamu, figi – okazują się także świetnym źródłem wapnia, magnezu oraz fosforu artykuły o dużej zawartości krzemu – w zamierzenia poprawienia wchłaniania magnezu oraz wapnia. przynależą do nich herbata ze skrzypu polnego, sałata zielona, kasza gryczana, proso, owies, brązowy ryż, truskawki, seler naciowy, morele, marchew. Wodorosty morskie:

wakame, kombu, nori oraz agar agar – ze względu na ich zawartość wapnia.żywienie  w  osteoporozie

Dodatkowo, wodorosty morskie odżywiają także tarczycę, która regulując przemianę materii naszego ludzkiego ustroju, ma istotny wpływ na sterowanie przebudową kości, a jeśli nie pracuje prawidłowo, może to prowadzić do utraty masy kostnej. Żywność o wysokiej zawartości potrzebnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, posiadających decydujące wartość dla kondycji kości. Ich dobrymi źródłami okazują się tłuste ryby, pestki dyni, surowe łuskane nasiona konopi oraz nasiona słonecznika. artykuły o dużej zawartości fitoestrogenów, które pomagają wzmacniać kości, Dobre źródła to soja, np. w postaci tofu, ciecierzyca, soczewica, siemię lniane. Zmielona lucerna – dostarcza wit. K. Jakie produkty okazują się przeciwwskazane w osteoporozie? Napoje gazowane – mnóstwo z nich zawiera kwas ortofosforowy, który wiąże wapń oraz jednakowym osłabia kości. Kofeina oraz alkohol – zakłócają wchłanianie oraz wykorzystywanie składników pokarmowych, w tym wapnia  oraz magnezu. Alkohol wpływa negatywnie na przemianę materii białek oraz wapnia, a jednakowym ma degradujący wpływ na tkankę kostną. Sól oraz cukier – zwiększają wydalanie minerałów oraz zmniejszają wchłanianie wapnia. ogromne ich ilości znajdują się m.in. w muesli, wysoko przetworzonej żywności, szynce, bekonie, kiełbasach, w partii paczkowanej oraz puszkowanej żywności oraz w słodyczach. Z umiarem należy spożywać produkty obejmujące kwas szczawiowy: rabarbar, żurawinę, śliwki, szpinak, botwinę, liście buraków w postaci korzenia – ze względu na możliwość wiązania poprzez nie wapnia. Wskazane jest zmniejszenie spożycia mięsa – w wyniku trawienia jego białek dochodzi do kwasicy metabolicznej, która polepsza utratę wapnia z moczem. WHO określa osteoporozę jako Już od potomka wiemy, że do prawidłowego rozwoju kośćca oraz zapobiegania osteoporozie potrzebne jest codzienne picie bogatego w wapń mleka. Zalecenie to mimo wszystko rodzi mnóstwo pytań oraz jest w ostatnich czasach tematem dość kontrowersyjnym. Czy prawidłowo jest zazwyczaj spożywać mleko oraz produkty mleczne? Jak układać dzienny menu by uniknąć w wieku dojrzalszym złamań kości? Jakie produkty z szerokiego sklepowego asortymentu wybrać? Czy potrzebna jest suplementacja kuracji odchudzającej w wapń? Poniżej fakty oraz mity dotyczące kuracji odchudzającej wzmacniającej nasz układ kostny. Osteoporoza to choroba szkieletu bazująca na traceniu alt2 składników tkanki kostnej (przede wszystkim związków wapnia), co doprowadza do zaburzeń mikroarchitektury kości, a w rezultacie do zwiększonej podatności na ich złamania.

Choroba rozwija się powoli, a jej efekty zazwyczaj pojawiają się wyłącznie w dojrzalszym wieku

Według światowej Organizacji kondycji osteoporoza rozwinie się u co czwartej kobiety oraz co ósmego mężczyzny. W Polsce choroba ta dotyczy 25-35% kobiet oraz 20% mężczyzn po 50 roku życia oraz przewiduje się, że liczba ta w najbliższych latach się zwiększy. korzystanie z prawidłowej, prawidłowo zbilansowanej kuracji odchudzającej wpływa na kondycje układu kostnego. FAKT. Podstawowym zaleceniem w profilaktyce oraz kuracji dolegliwości układu kostnego jest prowadzenie zdrowego stylu życia, którego jednym z ważniejszych komponentów jest prawidłowo zbilansowana dietę. Poza odpowiednim żywieniem powinnyśmy dbać o systematyczną aktywność fizyczną, stronić od dymu tytoniowego oraz wysokoprocentowych napojów, jak także zazwyczaj przebywać na słońcu w zamierzenia zapewnienia organizmowi odpowiedniej wytwarzania wit. Mleko oraz produkty mleczne zawierają dużo wapnia (120-170mg na 100g pigułek), który jest najdogodniej przyswajany poprzez organizm (wapń z składników kuracji odchudzającej mlecznych jest przyswajalny w 30%, a znajdujący się w produktach roślinnych wyłącznie w 10-13%). Na biodostepność wapnia z mleka oraz przetworów mlecznych wpływa korzystnie obecność laktozy oraz wit. D, także właściwy stosunek płciowy płciowy ilościowy tego pierwiastka do fosforu. Wszyscy powinni stronić od mleka. nieprawda. Mleka nie powinny spożywać osoby z alergiami na białka mleka krowiego oraz z nietolerancją laktozy. Nie jest mimo wszystko ono zabronione dla wszystkich. Mleko jest silnym alergenem, ale zwłaszcza dla pociech. Zazwyczaj uczulenie na mleko po okresie dziecięcym przemija oraz nie ogranicza szansy jego spożywania w życiu dorosłym. Ok. 20% naszego społeczeństwa ma, w różnym nasileniu rozwiniętą, nietolerancję, zawartej w mleku, laktozy (szczególnie osoby starsze). spowodowana jest ona niedoborem enzymu trawiącego taki cukier w jelicie cienkim. Niestrawiona laktoza dostaje się do jelita grubego, gdzie fermentuje pod wpływem obecnej tam flory bakteryjnej, wywołując biegunki oraz wzdęcia. Osoby z nietolerancją laktozy, powinny ograniczyć albo wykluczyć picie mleka, zazwyczaj a prawidłowo tolerują kefiry oraz kefiry (najdogodniej wybierać zdrowe), gdzie laktoza jest już trochę „rozłożona”. Bez obaw natomiast mogą spożywać żółty ser. Osoby uczulone na mleko krowie zazwyczaj prawidłowo tolerują mleko kozie, które ma wysoką zawartość wapnia. świetnym rozwiązaniem okazują się także napoje sojowe albo ryżowe wzbogacane w taki składnik. nieprawda, że mleko to „śmierć w kartonie”. mimo wszystko świat edukacji dostarcza nam ogrom sprzecznych wiadomości na temat działania mleka. Daje do myślenia fakt, że w ostatnich latach pojawiają się tysiące prac przedstawiające mleko w złym świetle. mimo wszystko liczne badania wykazują jego opłacalne działanie.

Picie mleka jest alt3 zalecane poprzez Polską Radę promocji Zdrowego Żywienia oraz Światową Organizację

kondycji, American Academy oraz American Dietetic Association cały moment zachęca do spożywania tego pigułek. Nie przejadajmy się wiec mlekiem oraz wyrobami mlecznymi, ale nie wykluczajmy tych składników kuracji odchudzającej z kuracji odchudzającej tak po prostu, bez potwierdzonych badań na ich nietolerancje. Inne źródła wapnia ; dobre. nieprawda. świetnym źródłem wapnia okazują się konserwy rybne zjadane zazwyczaj ze szkielecikami. Należy mimo wszystko pamietać, że zawierają też dużo fosforu oraz sodu, czyli składników niekorzystnie wpływających na wchłanianie wapnia. W naszej kuracji wapń mogą także dostarczać jarzyny (szczególnie zielone). Oczywiście należy je jeść w dużych dawkach szczególnie przy osteoporozie, ze względu na to że zawierają witaminę C uczestniczącą w syntezie kolagenu, który jest składnikiem tkanki kostnej. trzeba mimo wszystko pamietać, że wapń zawarty w warzywach występuje w formie nierozpuszczalnych soli (np. szczawianów), co ogranicza wchłanianie tego pierwiastka. By nie redukować jego dostępności powinnyśmy stronić od warzyw bogatych w kwas szczawiowy jak na przykład szpinak, szczaw, rabarbar, buraki, a przynajmniej postarać się nie łączyć ich z nabiałem. Dużą dawka wapnia zawierają migdały oraz orzechy np. laskowe, ale przy okazji też dużo fosforu.  Żeby dostarczyć tyle wapnia, co posiada w zawartości szklanka mleka trzeba zjeść np. 100g migdałów, co równa się z wysokim spożyciem kalorii. Białko, sól oraz fosfor zmniejszają dawka wapnia w organizmie. FAKT. Wysokie spożycie białka (mającego silne właściwości zakwaszające), polepsza wydalanie wapnia z moczem, co ma negatywny wpływ na stan kości, zwłaszcza, jeżeli spożycie tego pierwiastka jest niedostateczne. analizy pokazują, że u kobiet po przekwitaniu konsumujących znaczne ilości białka pochodzenia zwierzęcego częściej dochodzi do złamań. trzeba mimo wszystko spożywać za małej ilości tego składnika, ze względu na to że bierze on udział w syntezie komórek kości. także nadmierna dawka soli kuracji może powodować zmniejszenie zawartości wapnia w organizmie. analizy pokazują, że u kobiet po przekwitaniu występuje korelację między wysokim wydalaniem sodu z moczem, a zmniejszeniem gęstości kości. dzieje się tak dlatego, że oba te pierwiastki wykorzystują te same procesy transportu w nerkach,

czyli im więcej sodu, tym bilans wapnia może być bardziej zakłócony.

spożycie soli musi być wyższe niż 5g na dobę, a przy zaawansowanej osteoporozie najdogodniej wykluczyć taki składnik z jadłospisu. Za dużo fosforu wpływa na zaburzenia ilości wapnia w organizmie, dlatego dość kluczowe jest zachowanie dobrej proporcji między tymi pierwiastkami (1:1). Gdy jest ona nieodpowiednia, może to prowadzić do zmniejszenia masy kostnej. Ponadto duże spożycie fosforu może prowadzić do zahamowania syntezy wit. D, a jednakowym ograniczenia wchłaniania wapnia. Fosfor występuje wielokrotnie alt4 w żywności, więc ciężko ograniczyć jego spożywanie, ale by nie przekroczyć dziennej normy na taki pierwiastek powinnyśmy spożywać jak najmniej przetworzonych wędlin, serów topionych, koncentratów zup oraz deserów w proszku oraz napojów takie jak coca- cola oraz fast-foodów Herbata, mała czarna oraz inne używki wpływają negatywnie na układ kostny. FAKT. Kofeina wywołuje krótkotrwałe zwiększenie wydalania wapnia z moczem oraz w pewnym nasileniu może obniżać jego wchłanianie. Nadmierne spożycie realnej kawy jest związane z większym ryzykiem wystąpienia złamań szyjki kości udowej u kobiet. Ponadto herbata, mała czarna czy kwaśne wino, tak jak wcześniej wymieniane jarzyny, okazują się zasobne w szczawiany. Jak wykazują badania, nadto wysoka konsumpcja napojów alkoholowych (ponad jeden drink dziennie) wiąże się niską gęstością mineralną kości. tymczasem występujące w dymie tytoniowym związki toksyczne upośledzają wchłanianie jelitowe wapnia. By zapewnić kościom odpowiednią dawka wapnia należy przyjmować preparaty z tym składnikiem mineralnym. nieprawda. odpowiednią zawartość wapnia można spokojnie zapewnić organizmowi zastosując odpowiednią dietę. Regularne posiadanie suplementów wapnia jest nieekonomiczne oraz naraża nas na niebezpieczeństwo przedawkowania. korzystanie z nadmiernej ilości suplementów wapniowych (3-4g wapnia na dzień), może wywołać obstrukcje,

a po dłuższym czasie prowadzić do wystąpienia złogów w drogach moczowych

, nasilenia objawów nadkwaśności, nadmiernego stężenia wapnia w surowicy oraz nadmiernego uwalniania wapnia do moczu. W niektórych przypadkach ogromnego niedoboru wapnia, można użyć suplementy, najdogodniej po starciu z lekarzem. najchętniej zalecanym preparatem jest węglan wapnia, ze względu na najwyższą zawartość pierwiastka (40%). Wchłanianie oraz wykorzystanie suplementów wapniowych jest lepsze, kiedy podawane okazują się podczas posiłków, w Zdrowy tryb życia ma istotny wpływ na prewencję oraz zmniejszenie rozwoju osteoporozy. Szczególne wartość ma dietę obfita w wapń oraz wit. D, ale też inne substancje niezbędne do odpowiedniej mineralizacji kości. Nasz dzienny menu powinien być przede wszystkim urozmaicony; osoby prawidłowo tolerujące wszystkie jadłospis powinny spożywać codziennie 2 porcje składników kuracji odchudzającej mlecznych, jak także zwrócić uwagę na odpowiednią podaż składników kuracji odchudzającej zbożowych pełnoziarnistych, ryb oraz warzyw. Pamiętajmy, że suplementy nie zawsze okazują się potrzebnym rozwiązaniem, ale by uzupełnić dietę w wapń możemy spożywać produkty  wzbogacane w taki składnik. trzeba wymienić niekorzystne działającą kofeinę na napój zbożowy np. Inkę Wapń, która dostarcza także wit. pomagające jego wchłanianie. Małgorzata Krukowska – dietetyk medyczny, zajmuje się indywidualną edukacją żywieniową, jak także doprowadza szkolenia oraz wykłady. Jako ekspert uczestniczy w programach telewizyjnych oraz radiowych m.in. w TVP, TVN, Polsat Cafe, PR1, PR3, Radio Kolor, Eska Rock. Pisze produkty dot. tematyki zdrowotnej oraz żywieniowej, które publikowane okazują się w prasie oraz na stronach w internecie. jest instruktorką fitness.

 

Zobacz też 

Opaski winylowe 

Cholesterol OFF Efekty


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness