Co zabrać w góry? Poradnik dla początkujących

Co zabrać w góry? Poradnik dla początkujących

Redakcja

2017-08-31

brak komentarzy

Jeśli planujesz dłuższą wędrówkę pieszą, w przestrzeni górskim musisz się odpowiednio przygotować pod względem fizycznymco  wziąć  w  góry

(siły, wytrzymałości), wyposażenia (stroje, buty, plecak) i odpowiedniej żywności, którą zabierzesz w drogę. Zakładamy, że na wyprawie będziesz maszerować z całym ekwipunkiem potrzebnym do przetrwania w górach. Jeśli dłuższy pora nie prowadziłeś żadnej aktywności fizycznej – najrozsądniej powinno rozpocząć etap przygotowawczy od  marszy (trwających 1-2 h, 3-4 x tygodniowo). Stopniowo należy zwiększać długość i intensywność wysiłku (dystans i tempo marszu). Po osiągnięciu odpowiedniej wydolności (np. w ciągu 60 minut przechodzimy bez wysiłku 5-6 km), sugeruję włączyć do własnego planu marsze z obciążeniem (docelowo z takim jakie będziemy zakładać w górach). przenigdy nie stosujemy obciążenia na kostki (doprowadzi to do urazu stawu kolanowego), a wyłącznie na korpus (np. klasyczny plecak lub kamizelka z ciężarami). Przydatne powinno również sprint - na etapie gdy maszerowanie musi dokuczliwe. Stopniowo zwiększamy dawka i intensywność joggingu. Biegamy 3-4 x w 7 dniach, po 25-40 minut (zwiększamy objętość ćwiczenia względem własnego wieku, wagi, sprawności fizycznej fizycznej itd.). Jak się przygotować do górskich wędrówek? Nie biegamy na pusty żołądek, zawsze po 1-2 posiłkach. Staramy się nie biegać po asfalcie (za dość eksploatuje staw skokowy, kolanowy, biodrowy itd.) Trening siłowy - ze szczególnym presją na mięśnie nóg (przede wszystkim: czworogłowy i dwugłowy uda), łydki (przenosz  jak  sie  przygotować  w  góryą one poprzez mnóstwo godzin obciążenie) i pleców (np. m. najszersze grzbietu odgrywają ogromną rolę na częściach gdzie musisz się wspinać po łańcuchach). Dodatkowo trenujemy prostowniki grzbietu, mięśnie brzucha (również, gdy niesiesz ciężar na plecach - w ogromnym nasileniu obciążasz przywołane mięśnie stabilizujące). dobrze przetrenować również przedramiona, ramiona i obręcz barkową (ze względu na możliwą wspinaczkę). najważniejsze ĆWICZENIA TO:   Numer sześć: diety, woda i artykuły żywnościowe. Zawsze zabieramy ze sobą zapas żywności - pamiętając, że wspinaczka (szczególnie z obciążeniem!) to niezmiernie wyczerpująca praca. Potrzebujemy źródeł szybko przyswajalnych węglowodanów - w formie odżywek węglowodanowych - np. carbo/vitargo, węglowodanowo-białkowych np. gainer, napojów izotonicznych albo też żywności (owoce, słodycze). W lecie potrzebujemy przynajmniej 2 l płynu

w zasobniku, uwzględniając długość spaceru, temperaturę i wilgotność (im wyższa temperatura i wilgotność alt2 – tym gorsze zasady do spaceru).jak  spakować  się  w  góry

Nie spożywamy napojów alkoholowych - stan upojenia w wyższych górach bywa zagrożenie dla naszego życia (obniżona czujność, słaba koordynacja, niedobór krytycyzmu). w zimie powinniśmy posiadać większy zapas żywności (większe zużycie kalorii przy niższej temperaturze otoczenia).  z wyjątkiem strojów, obuwia i żywności potrzebujemy też teraźniejszych map danego obszaru i innego wyposażenia opisanego poniżej. Numer siedem: mapy, środki łączności. Zabieramy szczegółowe mapy danego terenu (dobrze w skali 1 : 25 000 albo 1: 50 000). W Polsce trasy okazują się znakowane, za granicą też powinny być. Jeśli na drodze spaceru nie ma oznaczeń – musisz zaopatrzyć się w więcej sprzętu np. kompas, dedykowany odbiornik systemu GPS. koniecznym elementem bywa telefon sieci GSM, dający możliwość wzywanie pomocy (np. ratowników Górskiego Pogotowia Ratunkowego). Dodatkowo telefon wyposażony w system GPS umożliwi proste odnajdywanie się w niełatwym obszarze (pamiętajmy, że bez specjalistycznych map górskich maszyny posiadają np.  wyłącznie w mapy google może okazać się bezużyteczne w górach; dodatkowo zdarza się, że mapy internetowe posiadają poważne alt3 błędy np. umiejscowienie schroniska bywa niezgodna ze zespołem faktycznym, naniesiona okazują się 2 szczyty o owej samej nazwie itd.). Uwaga: niska temperatura i złe zasady pogodowe mogą uszkodzić większość sprzętu dostępnego na rynku. Chronimy telefon przed mrozem, wodą i innymi szkodliwymi czynnikami. Nawet idealny sprzęt powinno bezużyteczny, jeśli wyczerpie się w nim bateria (co w górach bywa o mnóstwo prędzej, ze względu na odległości i przeszkody terenowe; telefon musi emitować więcej energii = prędzej wyczerpuje się bateria; na mrozie żywotność baterii też bywa mnóstwo razy mniejsza, niż w cieple.). Traktujmy elektronikę jako środek pomocniczy, bazujmy na mapach, znajomości terenu.   Wyposażenie: buty - numer jeden - pod

następującymi po sobie względem. Jeśli zrobisz błąd w doborze buta - możesz nawet zginąć (np. jeśli poślizgniesz się na oblodzonej czy mokrej skale).

W najlepszym wypadku doczekasz się otarcia - które na dużo dni wyłączy cię z wędrówki (jeśli w otarcie wda się infekcja, konieczna może się okazać interwencja lekarza!). blizny stóp powstają w obszarze górskim dość szybko, szczególnie jeśli maszerujesz z obciążeniem na plecach. skuteczniej alt4 bywa zapobiegać, niż leczyć – więc buty które kupisz muszą być wygodne. W punkcie gdy zabierasz buty ze sobą w góry muszą być ZNOSZONE - czyli musisz chodzić w danym obuwiu przynajmniej 4-5 tygodni przed wyprawą. dobrze stosuj buty na etapie przygotowawczym, do maszerowania. Nie polecam obuwia które nie kryją kostki (np. adidasy). Najlepsze buty musi chronić staw skokowy, który dość prosto ulega kontuzjom (skręcenia i zwichnięcia). But powyżej kostki to też znakomita ochrona przed ukąszeniem np. węży (jedyny jadowity gatunek w Polsce to żmija zygzakowata). Uwzględnij zmienne zasady pogodowe - buty musi być wodoodporne, chronić przed zimnem, twardą nawierzchnią i zapewniać przyczepność (właściwa podeszwa). Jeśli planujesz chodzić w warunkach zimowych - to sam musisz mieć świadomość, czego będziesz potrzebował w trakcie marszu - gdyż to wyprawa dla zaawansowanych. Pamiętaj o dodatkowym wyposażeniu np. raki (przyczepność na lodzie, śniegu), czekan, lina. Nie polecam początkującym i średnio-zaawansowanym wypraw w wysokie góry i wyjazdu w warunkach zimowych. Zacznij od średnich, prostych gór, w lecie, wczesną jesienią lub późną wiosną.

 

Zobacz też 

Kulturystyka Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness