Co jeść przy niedokrwistości? Konieczie o to zadbaj!

Co jeść przy niedokrwistości? Konieczie o to zadbaj!

Redakcja

2017-07-05

brak komentarzy

    Niedokrwistość żywieniowa wynika także wielokrotnie ze spożywania suplementów wysoko przetworzonych, ubogich w wit. i substancje mineralne. Odpowiednia zestaw dań w anemii skutecznie wspomaga kurację farmakologiczne i bywa doskonałą profilaktyką. dieta w anemii - niedokrwistość żywieniowa Anemia niedoborowa bywa najczęstszą chorobą hematologiczną. Najpowszechniejszą grupą anemii okazują się anemie z niedoboru żelaza. Stanowią niemal 80 procent wszystkich rodzajów anemii i dotyczą przeważnie kobiet. czynnikiem sprawczym anemii bywa z zasady utrata krwi i powiązanego z nią żelaza w wyniku przewlekłych krwawień z dróg rodnych (krwawienia miesiączkowe), z przewodu pokarmowego, z dróg moczowych i z pozostałych narządów. Może wynikać także z transportowania organizmowi z pożywieniem nadto niewielkiej ilości żelaza, kwasu foliowego i wit. B12, np. w przypadku ścisłej leczeniu odchudzającej wegetariańskiej albo zwiększenia zapotrzebowania na te substancje, np. w czasie ciąży albo w czasie konsumowania piersią.

  Charakterystyczne rezultaty anemii to: bladość cery i błon śluzowych, osłabienie,

duszność po wysiłku, bóle głowy, ospałość. W przypadku anemii z niedoboru żelaza mogą także występować modyfikacje na błonie śluzowej języka, gardła i przełyku, uczucie pieczenia przy przełykaniu, zajady w kącikach ust i łamliwość paznokci i włosów. Badanie laboratoryjne krwi ujawnia zmniejszenie stężenia hemoglobiny i liczby erytrocytów. Krwinki czerwone okazują się mniejsze niż zwykle i nieodbarwione. Anemia żywieniowa może też wynikać z nieodpowiedniego doboru suplementów, które skutkują tym zmniejszenie wchłaniania żelaza, mimo jego odpowiedniej ilości leczeniu. dieta w anemii Dietetyczne kurację anemii wspomaga proces terapeutyczny. Decyzja o terapii farmakologicznej (zażywanie suplementów żelaza i pozostałych suplementów witaminowo-mineralnych) i ustalenie leczeniu odchudzającej leżą w gestii lekarza. diecie ludzi z niedokrwistością z niedoboru żelaza powinny znaleźć się substancje bogate w mikroelementy (mangan, kobalt, miedź), witaminę C, B6 i B12, żelazo i białko.   Jakie okazują się główne zasady dietetyczne przy anemii? Jedz substancje pełnowartościowe, bogate w białko, węglowodany, tłuszcz, wit. i substancje mineralne. Węglowodany złożone znajdziesz w produktach zbożowych, jak na przykład kasze i ciemne pieczywo. Unikaj cukru, białego pieczywa, wyrobów cukierniczych i słodyczy. Spożywaj chude mięso, nietłuste wędliny i wątrobę. okazują się to substancje posiadające łatwo przyswajalne żelazo. Codziennie Żywienie w niedokrwistości zjadaj kilka porcji warzyw i owoców bogatych w witaminę C, która poprawia absorpcję żelaza. Każdego dnia spożywaj co najmniej 150 mg wit. C. Pij mniej kawy i herbaty. Ze względu na zawartość taniny nie otwierają perspektywy na one wchłanianie żelaza. duże straty składników odżywczych związaneżywienie  podczas  anemii okazują się z niewłaściwą obróbką kulinarną. artykuły nadto długo magazynowane, które poddano działaniu wysokich temperatur łatwo tracą cenny kwas foliowy. dieta w anemii - wit. Jeśli pacjent zaważy u siebie pierwsze rezultaty anemii, takie jak: bladość cery, brak apetytu, zmęczenie, senność czy bladość spojówki oka, powinien natychmiast zmienić swoją jadłospis.   Sprawdź, jakie bywa oddziaływanie poszczególnych składników: Żelazo - jest odpowiedzialny za dotlenienie człowieczego ustroju, prawidłową pracę serca i wzmacnianie odporności; żelazo reguluje ponadto gospodarkę hormonalną, poprawia pracę układu nerwowego i dostarcza organizmowi energii; zestaw dań liczna w żelazo musi zawierać poniższe substancje: czerwone mięso, szpinak, brokuły, rośliny strączkowe. dieta w anemii musi zawierać obfite ilości kwasu foliowego, ze względu na to że reguluje on podział komórkowy; kwas foliowy występuje w warzywach o zielonych liściach (szpinaku, sałacie), fasoli, soku pomarańczowym, produktach z pełnego ziarna.

Miedź, cynk i kobalt - okazują się to pierwiastki biorące czynny udział w budowaniu czerwonych ciałek krwi;

kobalt ponadto bywa składnikiem wit. B12, a miedź upraszcza transport żelaza; cynk występuje w produktach z pełnego ziarna, kaszy gryczanej, żółtym serze, kapuście i jajach; źródłem kobaltu okazują się grzyby, cykoria i szpinak; miedź występuje w owocach morza, orzechach, drobiu, produktach z pełnego ziarna i warzywach strączkowych. Molibden - choć zapotrzebowanie na ten pierwiastek bywa szczególnie niewielkie, to bez niego żelazo nie może zostać przyswojone; molibden występuje w produktach z pełnego ziarna, roślinach strączkowych, czerwonych pomidorach, natce pietruszki, jajach, mleku i przetworach mlecznych, szczególnie w żółtym serze; Witamina C - poprawia wchłanianie żelaza; witaminę C da się odnaleźć w natce pietruszki, owocach cytrusowych, sałacie, pomidorze. Witamina E - poprawia funkcjonowanie procesów krwiotwórczych zachodzących w organizmie; występuje w warzywach o zielonych liściach, olejach roślinnych, kiełkach pszenicy, pieczywie razowym. alt2   Niedokrwistość z niedoboru żelaza, ; jako etap chorobowy, cechujący się obniżeniem poziomu hemoglobiny, czerwonych krwinek i hematokrytu w porównaniu z przyjętymi normami dla wieku, płci i warunków otoczenia. Rola żelaza w naszym organizmie Rola żelaza bywa powiązana przede wszystkim z procesami oddychania tkankowego. Uczestniczy w syntezie DNA, odgrywa znaczącą rolę w zwalczaniu wirusów i bakterii poprzez układ odpornościowy, upraszcza detoksykację niebezpiecznych składniku w wątrobie. W szpiku kostnym, żelazo wykorzystywane bywa w procesie wytwarzania krwinek czerwonych. *każdego dnia zapotrzebowanie na żelazo:

Grupa Zapotrzebowanie pociech (1-3 lat) 3-7mg pociech (4-9 lat) 4-10 mg Kobiety

(19-50lat) 8-18 mg Kobiety (51- >75 lat) 6-10mg Kobiety ciężarne 23-27 mg faceci 6-10mg *wg. M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, 2012, s. 221 Przyczyny anemii niedobory pokarmowe ( wegetarianizm, jadłospis mleczna, brak apetytu) zaburzone wchłanianie żelaza (przewlekłe zapalenie trzustki, etap po resekcji jelita, choroba Leśniowskiego- Crohna) zwiększone zapotrzebowanie na żelazo (moment dojrzewania, ciąża, laktacja, wcześniaki) krwawienia (z przewodu pokarmowego, z dróg rodnych, dróg oddechowych i moczowych) skutki? Prawo swoje: aopsan / 123RF Zdjęcie Seryjne Osłabienie, senność, bóle i zawroty głowy, kołatanie serca, trudności z koncentracją, łamliwość paznokci i włosów, bladość cery,niedokrwistość  dieta spojówek i śluzówek, łatwa męczliwość, szum w uszach. rekomendacje żywieniowe kuracja dietetyczna może zwierać artykuły bogate w przyswajalne sole żelaza. Żelazo hemowe, obecne w produktach pochodzenia zwierzęcego bywa dobrze przyswajalne. znajdują się je w podrobach (zwłaszcza w wątróbce i nerkach), wędlinach, mięsie, jajkach. Żelazo niehemowe trzeba znaleźć w produktach roślinnych i w rybach. Fasola, natka pietruszki, pszenica, soja – to one są najbogatszym jego źródłem. Żelazo hemowe bywa skuteczniej przyswajane niż żelazo niehemowe.   ze względu na to, że niedokrwistość bywa coraz powszechniejszym kłopotem, możemy znaleźć żywność wzbogaconą w ten pierwiastek. przeważnie zwiększa poziom się żelazo do mieszanek mlecznych dla niemowląt, uświetnione są dodatkowo płatki zbożowe czy soki z owoców. Jakie związki nie otwierają perspektywy na wchłanianie żelaza? okazują się to związki chelatujące żelazo: fosforany (używane jako konserwanty żywności), taniny (odnajdziemy je m.in. w alt3 kawie, herbacie, kakao, czekoladzie), fityniany (trwające w produktach zbożowych z pełnego przemiału), szczawiany (obecne w szczawiu, burakach, rabarbarze, szpinaku), leki: alkalizujące, tetracykliny. Jakie związki ułatwiają wchłanianie żelaza? Witamina C (kwas askorbinowy), kwas bursztynowy, fruktoza, cysteina, glutation (trwające w owocach i warzywach). Kwas askorbinowy bywa wrażliwy na wysoką temperaturę, dlatego dobrze bywa spożywać świeże owoce i warzywa. zasobne w witaminę C są: cytrusy, papryka czerwona, natka pietruszki, pomidory, brokuły, czarna porzeczka, aronia,  truskawki (zobacz: gdzie bywa najwięcej witaminy C?) Czy trzeba przedawkować żelazo? Zatrucie żelazem zdarza się dość rzadko, np. w przypadku przedawkowania suplementów zawierających żelazo. Wtedy przeważnie pojawiają się wymioty, smoliste stolce, bóle brzucha, brak apetytu. Znana bywa nam więc hemochromatoza, choroba genetyczna, bazująca na nadmiernej kumulacji żelaza w organizmie. Dotyka ona 1 na 250 europejczyków. U niewiast skutki takiej przypadłości pojawiają się zaledwie po menopauzie. Niedokrwistość z niedoboru żelaza bywa częstym i poważnym kłopotem. wywołuje obniżenie efektywności obowiązków, opóźnienie rozwoju psychoruchowego u najmłodszych, natomiast anemia u ciężarnych bywa czynnikiem sprawczym wcześniactwa i niskiej masy urodzeniowej potomka.

Niezbędna bywa edukacja żywieniowa na temat właściwego komponowania jadłospisu

, tak aby wykorzystać wszystkie potrzebne nam substancje mineralne. Bibliografia: J. Chojnacki, Kliniczne aspekty żywienia w chorobach wewnętrznych, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, 2008, s.283-290 E. Gowin, W. Horst- Sikorska, Żelazne zapasy- komu w współczesnych lat grozi niedobór żelaza?, Farmacja Współczesna 2010;3, 139-146 G. Orlicz- Szczęsna, J. Żelazowska- Posiej, K. Kucharska, Niedokrwistość z niedoboru żelaza, Curr Probl specjalisty 2011; 12(4): 590-594 M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja, IŻŻ 2012, s. 128-130 Żelazo występuje w dwóch postaciach, jako żelazo hemowe i żelazo niehemowe. Postaci te różnią się przyswajalnością. zaleca się pamiętać, że jadłospis i wykorzystywane w niej artykuły żywnościowe mają spory wpływ na wchłanianie żelaza. Czynniki zwiększające wchłanianie żelaza mogą rozpocznie poprawić jego przyswajalność, natomiast utrudniające wchłanianie rozpocznie obniżyć jego zakres żelaza w organizmie. Źródła Żelazo hemowe bywa dobrze absorbowane (wchłaniane w około 15 - 20%). Znajduje się w produktach odzwierzęce. artykuły  przy  anemiiwyrobami natężonymi w żelazo okazują się m.in.: wątroba, zwłaszcza alt4 wieprzowa wołowina cielęcina wędliny kiełbasy podsuszane tłuste ryby morskie: śledzie, sardynki, wędzona makrela. Żelazo niehemowe absorbuje się w mniejszym nasileniu. okazuje się wchłaniane wyłącznie w około 5% (inne publikacje 1-10%), wyjątek to mleko kobiece, z którego żelazo absorbuje się w około 50%.

Źródła żelaza niehemowego stanowią artykuły żywnościowe, takie jak: jaja, szczególnie żółtka jaj warzywa: buraki, zielone warzywa (nać pietruszki, szczypiorek, szczaw), pietruszka korzeń, brukselka pełne ziarna zbóż (m.in: mąka, kasze gruboziarniste, otręby pszenne) nasiona i pestki: pestki dyni, zarodki pszenne, nasiona: słonecznika, sezamu owoce : porzeczki, maliny, jagody, morele, śliwki. suszone owoce: morele, figi, daktyle, rodzynki, banany orzechy:pistacje, laskowe, arachidowe, włoskie; migdały. wiadomości kolejne Kobiety okazują się grupą szczególnie narażoną na niedobory żelaza. Okresem szczególnym w życiu kobiet bywa ciąża. W tym czasie zapotrzebowanie na żelazo zwiększa się rozpocznie i dość kluczowe bywa uzupełnianie niedoborów żelaza w jadłospisie. uważaj Czynniki utrudniające wchłanianie żelaza: błonnik pokarmowy, fityniany fosforany, szczawiany (szpinak, szczaw), taniny (herbata), białka kazeinowe i serwatkowe pochodzące z mleka i jego przetworów; niektóre substancje mineralne: wapń, cynk, miedź, mangan, metale ciężki: ołów, kadm. Pamiętaj zaleca się zwracać uwagę na składowe kuracji odchudzającej w anemii z niedoboru żelaza. Do czynników zwiększających przyswajanie żelaza niehemowego przynależą: niektóre białka (lizyna, histydyna), witamina C, artykuły bogate w kwasy organiczne (kiszonki): mlekowy, jabłkowy, cytrynowy niskie pH soku żołądkowego, niektóre artykuły: mięso, ryby, drób; mleko kobiece. Polecamy Jak podkręcić wchłanianie żelaza z kuracji odchudzającej? zabierz czerwone mięso i wędliny, gdyż to najbogatsze kopalnia żelaza hemowego zabierz warzywa i owoce bogate w witaminę C żelazo wchłania się dobrze w przypadku obecności wit. C. Dlatego łączenia doskonałe stanowią wędliny, mięsa czy ryby w towarzystwie warzyw bogatych w witaminę C. Niech zagoszczą na naszych stołach! ryba i surówka z kiszonej kapusty z natką pietruszki kanapka z szynką i czerwoną papryką jajko i szpinak czytaj etykiety i świadomie zabierz artykuły będące bogatym źródłem żelaza płatki zbożowe zielone warzywa suche nasiona roślin strączkowych kofeinę i herbatę zamień na wodę albo bezpieczne soki obejmujące witaminę C.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness