Cukier - jak ograniczyć jego spożycie

Cukier - jak ograniczyć jego spożycie

Redakcja

2017-05-11

brak komentarzy

Cukier to biała śmierć, która towarzyszy nam przez całe życie. Słodki odczucie smakowe sprawia, że spożywamy go wiele, jednocześnie dostarczając organizmowi spore ilości kalorii. Dlatego też coraz częściej pada pytanie: „jak ograniczyć cukier w jadłospisie?”. Poniżej były przedstawione zdrowe sposoby na zmniejszenie cukru w jadłospisie

Szkodliwość cukru

często konsumujemy cukier to oczyszczona sacharoza, która jest produktem wysokoenergetycznym (100 g zawiera 400 kcal), pozbawionym substancji odżywczych, stąd określenie puste kalorie.

Podobny szkodliwy wpływ na zdrowie wykazuje spożywanie elementów konsumpcyjnych bogatych w cukier, jak słodzone napoje, napoje energetyzujące, słodycze, desery.

Czym zastąpić cukier?

Na rynku spożywczym są dostępne substancje słodzące, które są więcej słodsze niż cukier, a równocześnie zawierają dużo mniej kalorii. Substancje słodzące dodawane są zwłaszcza do elementów takie jak light, dzięki czemu następuje zmniejszenie kaloryczności. coraz więcej składniku zastępujących cukier jest rodowodu ekologicznego (roślinnego), przez co nie wykazuje szkodliwego oddziaływania na zdrowie.

  • Stewiozyd i rebaudiozyd to glikozydy wyizolowane z rośliny Stevia rebaudiana wzrastającej w Brazylii i Paragwaju. Związki słodzące znajdują się w liściach i są 30 Sprawdź! 8 rad, jak ograniczyć spożycie cukru razy słodsze od sacharozy. Wywar z liści Stevia trzeba wykonywać do słodzenia kawy i herbaty. W Polsce osiągalny słodzik SATO-STEVIA. Stewiozydy pod oddziaływaniem temperatury nie zmieniają smaku oraz nie żółkną, dlatego też okazują się stosowane do pieczenia i słodzenia gorących potraw. Glikozydy Stevii nie wykazują szkodliwego oddziaływania na organizm człowieka. Dodatkowo zmniejszają ryzyko próchnicy zębów, gdyż wykazują oddziaływanie bakteriobójcze wobec Streptococcus mutans.
  • aspartam (E967) to słodki alkohol otrzymywany z drzewa brzozowego. aspartam ochrania przed próchnicą, gdyż wykazuje oddziaływanie bakteriostatyczne wobec Streptococcus mutans, które wywołują dolegliwości zębów. aspartam zazwyczaj stosowany jest jako słodzik do gum do żucia, słodyczy do ssania.
  • Sorbitol (E420) jest o połowę mniej słodszy w aktu do sacharozy i zawiera około 2,6 kcal w 1 g. W układzie pokarmowym wchłania się powoli. W środowisku bezpiecznym sorbitol występuje w suszonych śliwkach (12,7 g/100 g), gruszkach (2,1 g/100 g), czereśniach (1,4 g/100 g owoców), a także brzoskwiniach (0,9 g/100 g owoców). Sorbitol jest najchętniej stosowany do słodzenia elementów owocowych, np. dżemy, galaretki, a także cukier słodyczy przeznaczonych dla chorujących na cukrzycę (cukierki, ciastka, czekolada) oraz gum do żucia. U pociech oraz niektórych ludzi dorosłych sorbitol może powodować kłopoty ze strony układu pokarmowego. Ponadto w niektórych badaniach klinicznych wykazano, iż sorbitol stosowany jako słodzik zwiększa ryzyko wystąpienia nefropatii cukrzycowej u chorujących na cukrzycę.

jadłospis współczesnego człowieka w bardzo mnóstwo przypadkach jest coraz więcej niezdrowa. Pośpieszny i nieregularny tryb życia negatywnie odbija się na zdrowiu...

Szkodliwe słodziki

Sztuczne substancje słodzące, jeśli są spożywane w nazbyt wielkich dawkach, mogą negatywnie rzutować na zdrowie. przeważnie w żywności stosowane są następujące syntetyczne substancje słodzące:

  • Aspartam (E951), który zbudowany jest z dwóch białek: fenyloalaniny i kwasu asparaginowego, dlatego też nie może być konsumujemy przez osoby chore na fenyloketonurię. Aspartam jest około 180-200-krotnie słodszy od cukru. Zawiera podobną ilość kalorii jak białka i węglowodany (4 kcal/g), ale do elementów żywnościowych jest dodawany w minimalnych dawkach. Po spożyciu elementów zawierających spore ilości aspartamu może pokazać się rozwolnienie, a także kłopoty ze strony układu pokarmowego, jak migreny, napady padaczkowe, ograniczenie cukru stany podniecenia, frustracji, stanów depresyjnych.
  • Acesulfam-K jest słodszy od cukru 200-krotnie. W znaczniejszych stężeniach nadaje gorzki i metaliczny posmak. Acesulfam-K jest wydalany z moczem. jednakże udowodniono, że może powodować zaburzenia genetyczne w wyniku nadwyrężenia chromosomów.
  • Sacharyna to pierwotna syntetyczna substancja słodząca, którą charakteryzuje znaczna siła słodzenia (300-500 razy słodsza od sacharozy). Jej spożycie może powodować dolegliwości nerek, zwłaszcza u chorujących na cukrzycę, oraz długotrwały wzrost poziomu mocznika we krwi.

jadłospis bez cukru

Formeexplode

spożycie nazbyt dużej ilości cukru przyczynia się do nadwagi oraz dolegliwości układu krążenia, dlatego w mnóstwo przypadkach zaleca się wyeliminowanie jego spożycia. poniżej kilka sposobów ograniczających spożycie sacharozy:

  1. Spożywaj codziennie 2 porcje owoców oraz 5 warzyw, gdyż są źródłem cukrów prostych (fruktozy i glukozy) oraz witamin. Ich regularne spożywanie.
  2. dwa-trzy razy w tyg. zjedz coś słodkiego - batonik musli, 2 kostki gorzkiej czekoladowych przysmaków, kisiel, budyń, galaretka owocowa, sezamki. są słodkie, a zarazem dostarczają prozdrowotne substancje - pełnowartościowe białko, kwasy omega-3.
  3. Jeśli po spożyciu dużego obiadu posiadasz chęć na dokładkę lub coś spożycie słodkiego, zjedz 2 kostki gorzkiej czekoladowych przysmaków. zakres glukozy szybko wzrośnie, a ty zjesz mniej. Co więcej, czekolada zawiera polifenole zwalczające wolne rodniki.
  4. Unikaj spożywania napojów słodzonych, które dodatkowo zawierają substancje konserwujące oraz kalorie. w miejsce wody smakowej, do butelki z wodą mineralną wyciśnij sok z limonki lub pomarańczy, które zawierają flawonoidy korzystnie wpływające na zdrowie.
  5. Herbatę lub kawę słódź maksymalnie 1 łyżeczką cukru, z kolei dobrej jakości herbaty owocowe lub zielona herbata nie wymagają słodzenia. próbuj wybierać dobrej jakości herbaty z kawałkami owoców.

Naucz się panować nad nagłymi pokusami

Nagła ochota na coś słodkiego jest trudna do opanowania. Spróbuj się wtedy zrelaksować. Rozluźnienie się i skupienie uwagi na czymś innym pozwala odsunąć od siebie nagłą pokusę.

Możesz także przetestować relaksacyjne ćwiczenia oddechowe, stosowane w celu łagodzenia sytuacji stresogennych: weź głęboki i wolny wdech (przez 5 sekund), wstrzymaj powietrze przez 5 sekund i wypuść powoli.

Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe są także skuteczne w zwalczaniu zmęczenia, które zazwyczaj pokonuje się, sięgając po coś słodkiego.

 

 

Zobacz też

Gry Escape Online


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness