Czy warto jeść błonnik? To musiesz wiedzieć, jeżeli jesteś na diecie!

Czy warto jeść błonnik? To musiesz wiedzieć, jeżeli jesteś na diecie!

Redakcja

2017-07-03

brak komentarzy

czym jest błonnik

Błonnik pokarmowy (ang. dietary fibre), zwany czyli włóknem pokarmowym, to grupa związków składających się na elementy, które budują rośliny. Dla bardziej dociekliwych - błonnik to mieszanka związków polisacharydowych (celuloza, hemiceluloza, pektyny, gumy, śluzy) i niepolisacharydowych (ligniny), wchodzących w skład ścian komórkowych roślin. Rozróżniamy błonnik nierozpuszczalny w wodzie - czyli celulozę, hemicelulozę, ligninę i błonnik rozpuszczalny - pektyny, gumy i śluzy.
 

Jedząc owoce, warzywa, nasiona czy otręby - spożywamy błonnik. przeciwnie do innych składników pokarmowych - cukrów, tłuszczy i białek, błonnik nie jest trawiony poprzez organizm, ani nie dostarcza mu energii. Czy to oznacza, że nie jest nam potrzebny? Wręcz przeciwnie! Pamiętajmy o błonniku w naszej diecie! Codzienne, regularne stosowanie błonnika, ma dość opłacalne działanie zarówno dla naszego organizmu jak i sylwetki.
 

Jak funkcjonuje błonnik

Jak wcześniej wspomniano - błonnik nie dostarcza organizmowi energii, ale mimo wszystko dobrze go spożywać. Zastanówmy się dlaczego. Co przynosi, że błonnik jest tak wartościowy dla ludzi -
reguluje działanie przewodu pokarmowego i pomaga zrzucić zbędne kilogramy.
 

Skojarzmy błonnik przede wszystkim z dobroczynnym działaniem na nasz przewód pokarmowy. Prześledźmy co dzieje się z błonnikiem i jak funkcjonuje w poszczególnych częściach przewodu pokarmowego:
 

JAMA Ile błonnika należy jeść? USTNA - artykuły posiadające błonnik zmuszają nas do dłuższego żucia pokarmu (prawdopodobnie trudno byłoby połknąć np. niepogryzioną, surową marchewkę). Dzięki temu wydzielamy więcej śliny - jedzenie jest lepiej rozdrobnione i zwilżone, co upraszcza dalsze trawienie.
 

ŻOŁĄDEK - jedną z ważniejszych cech błonnika jest chłonięcie wody, poprzez co rozpocznie zwiększa swoją objętość - niektóre źródła podają, że nawet dziesięciokrotnie. Jakie ma to dla nas wartość? Chłonąc wodę, błonnik wypełnia żołądek. W ten sposób zmniejsza uczucie głodu i syci na dłużej, w porównaniu z jedzeniem pozbawionym błonnika, co jest szczególnie istotne dla ludzi pragnących zrzucić zbędne kilogramy.
 

JELITA - przechodząc poprzez jelita, błonnik cały czas wchłania wodę. Masy kałowe zwiększają swą objętość, rozrzedzają się, co w efekcie upraszcza wypróżnianie. Dodatkowo, przemieszczając się poprzez jelita błonnik stymuluje ich ścianki, co w efekcie - wyzwala tzw. ruchy perystaltyczne (robaczkowe), dzięki którym trawione jedzenie jest przemieszczane w takiej partie przewodu pokarmowego. W przypadku błonnika mówi się czasem o "normalizacji wypróżniania", co jest szczególnie opłacalne dla ludzi chorujących na zespół jelita drażliwego (ang. Irritable Bowel Syndrome - IBS).
Błonnik przynosi powolne wchłanianie glukozy z jelita cienkiego i przeciwdziała wahaniom jej poziomu we krwi. Dzięki temu nie odczuwamy nagłego, mocnego głodu, tak nieprzyjemnego szczególnie  błonnik produkty u ludzi odchudzających się.
 

BŁONNIK:

  • pomaga obniżyć pułap cholesterolu we krwi


Błonnik może przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. jak? Z jednej strony błonnik wiąże cholesterol i usuwa. Z drugiej - przyczynia się do zmniejszenia jego produkcji. U ludzi, u których stwierdza się za wysokie stężenie cholesterolu i trójglicerydów we krwi, wskazana jest kuracja dietetyczna tzw. bogatoresztkowa o obniżonej składników kalorycznej, a dużej zawartości błonnika. jadłospis bogatobłonnikowa może być pomocna w terapii: miażdżycy, wysokiego ciśnienia, przypadłości wieńcowej hiperlipidemii, czy nadwagi.

  • pomaga w kontroli poziomu cukru u cukrzyków


U ludzi chorych na cukrzycę zarówno takie jak 1 jak i 2 wskazana jest kuracja dietetyczna o dużej zawartości nieprzetworzonych preparatów pochodzenia roślinnego. dodatkowo błonnika do kuracji odchudzającej przynosi, że glukoza jest powoli i stopniowo wchłaniana z jelita cienkiego, co przeciwdziała nagłym wahaniom jej poziomu we krwi i zmniejsza wydzielanie insuliny. poprzez dłuższy czas momentu cukier utrzymywany jest na właściwym poziomie. Dzięki temu maleje obciążenie trzustki. Błonnik przyczynia się do redukcji wagi, co jest istotne dla ludzi chorujących na cukrzycę takie jak 2, które często cierpią także ze względu otyłości.

  • usuwa szkodliwe toksyny z ludzkiego ustroju


Błonnik przechodząc poprzez jelita pomaga usuwać zalegające pomiędzy kosmkami, czyli drobnymi wypustkami pokrywającymi ścianę jelit, resztki produkty z błonnikiem jedzenia. Ponadto funkcjonuje oczyszczająco, wiążąc wolne rodniki (czyli te czynniki, które mogą przyczynić się do powstania nowotworu), toksyny, metale ciężkie, szkodliwe artykuły przemiany metabolicznej, a nastepnie usuwaja je z ludzkiego ustroju.

  • pomaga w rozwoju przyjaznych bakterii - probiotyków


Błonnik uaktywnia rozwijanie się przyjaznych bakterii (probiotyków). Bakterie te zasiedlają nasz przewód pokarmowy. są to nasi sprzymierzeńcy - podnoszą naturalną odporność ludzkiego ustroju, niszczą szkodliwe bakterie - inne bakterie (np. gnilne), grzyby, wirusy, zapobiegają biegunkom. Pomagają nam w trawieniu, rozkładają resztki niestrawionych pokarmów. Ich nieobecność w naszym przewodzie pokarmowym skutkuje zakłóceniem trawienia i może przyczynić się do rozwoju niektórych groźnych schorzeń. Błonnik, który nie jest trawiony poprzez człowiek, jest doskonałą pożywką dla bakterii probiotycznych. Jego obecność w naszym przewodzie pokarmowym pośrednio przyczynia się na polepszenie funkcjonowania całego ludzkiego ustroju.

Niedobór błonnika w jadłospisie doprowadza do nasilenia występowania takich schorzeń, jak miażdżyca, kamica wątrobowa, uchyłkowatość jelita, może być także czynnikiem sprawczym polipów i nowotworów jelita grubego.
 

jadłospis - kiedy zjadam najwięcej błonnika

Według globalnej Organizacji zdrowia dorosły człowiek powinien przyjmować 30 - 40 g błonnika na 24 h. W Polsce jego jedzenie wynosi średnio 15 g, czyli mniej niż przewidywana norma. Wszystkiemu winna kuracja dietetyczna przeważnie uboga w warzywa, owoce i artykuły czy warto jeść błonnik na diecie pełnoziarniste. Chcąc jeść błonnik - wybierajmy artykuły jak najmniej przetworzone: ryż brązowy, zamiast białego, pieczywo ciemne (graham, pełnoziarniste), a nie jasne. Jeżeli zjemy owoc (np. jabłko) ze skórką, dostarczymy organizmowi więcej błonnika. Dużo znajduje się go w otrębach, fasolach czy owocach suszonych.
 

Błonnika nie ma natomiast na pewno w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli w mięsie, rybach, jajach, przetworach mlecznych. Nie znajdują się go w margarynie, maśle, olejach, ani innych tłuszczach.
 

Suplementy - czyli błonnik w aptece

Co z osobami, które nie powinny, albo zwyczajnie uwielbiają jeść ciemnego pieczywa, brązowego ryżu czy sporych ilości warzyw i owoców? Czy istnieje inny sposób na stosowanie błonnika? Oczywiście, że tak. z pomocą nadciąga apteka, w której da się znaleźć szeroką gamę specyfików błonnika. występuje w postaci kapsułek, kapsułek albo proszku o różnych smakach - np. cytrynowym, malinowym czy jabłkowym. Preparaty te zawierają błonnik uzyskiwany z różnych roślin - np. jabłek, marchwi, babki płesznik, buraków czy kaktusa Opuntia ficus-indica. Błonnik znajduje się też w środkach złożonych - razem z wyciągiem z zielonej herbaty, chromem, witaminami albo probiotykami. Każdy niezależnie czy sięga po błonnik po to by zredukować wagę, zlikwidować obstrukcje, czy też z innych powodów, znajdzie preparat dla siebie.

 

Zobacz też 

Opaski tyvek


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness