Czy to jest topinambur i czy warto go jeść? Odpowiadamy na ważne pytania!

Czy to jest topinambur i czy warto go jeść? Odpowiadamy na ważne pytania!

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

Topinambur inaczej nazywany jest słonecznikiem bulwiastym. Jego nazwa pochodzi od plemienia Indian Tupinamba. taki północnoamerykański gatunek uprawiany jest w Polsce już od 1730 roku, a zwłaszcza powszechny był przed wojną na Śląsku. Francuzi nazywają go ziemną gruszką, a Anglicy jerozolimskim karczochem, ze względu na jego smak.

Delikatnie orzechowa bulwa jest wspaniałym uzupełnieniem kuracji odchudzającej (również cukrzycowej), wspomaga odporność, urozmaica kuchnię, jest niezastąpiona dla wszystkich dbających o piękną skórę. Gdy tylko pojawił się w zachodniej Europie momentalnie zyskał ogromną sławę oraz gdyby nie został wyparty przez ziemniak, to prawdopodobnie jedlibyśmy dziś gzik z topinamburem. Odporny nawet na 30 stopniowy mróz, ; przez całą zimę.

 
 

Topinambur:

  • składa się z inulinę (to 75% wszystkich węglowodanów w topinamburze) – jeden z najbardziej wartościowych prebiotyków odżywiających florę bakteryjną jelit, przyczyniając się tym samym do budowania naszej odporności. alt2 Inulina  rozkłada się cześciowo do fruktozy, która zalecana jest diecie diabetyków.
  • Posiada szczególnie niski indeks glikemiczny.
  • składa się z duże ilości koloidalnej krzemionki, co czyni z topinambura “przyjaciela” kobiet, pielęgnując oraz odbudowując jędrność skóry, nadając blask oraz moc włosom i paznokciom. Wspomaga kurację schorzeń płuc, wspaniele koi napady suchego oraz męczącego kaszlu. wzmacnia także układ sercowo-naczyniowy oraz kostno-stawowy dzięki zdolności regeneracji tkanek.
  • Posiada 2 razy więcej wit. C oraz B1 niż w ziemniak.
  • Pokrywa dzienne zapotrzebowanie na żelazo u pociech (należy kilka bulw).
  • Jest zasobny w potas, wymiernie wpływając na wyrównanie gospodarki elektrolitowej, obniżając ciśnienie tętnicze i wspierając pamięć oraz koncentrację.

Porada kulinarna

Zaraz po obraniu zanurz topinambur na 5 minut w zimnej zakwaszonej wodzie (litr wody topinambur właściwości mineralnej oraz sok z połowy cytryny), gdyż bulwy szybko ciemnieją ze względu na dużą zawartość żelaza. Po osuszeniu można je dusić, gotować, zapiekać.

Mimo, że topinambur porównuje się często do ziemniaka, gotuje się go zdecydowanie krócej.

trzeba go jeść:

  • na surowo jako składnik surówek np. z jabłkiem, orzechami oraz miodem;
  • duszonego z warzywami;
  • gotowanego w wodzie jako zamiennik ziemniaka;
  • jako składnik musów zimowych – jabłkowych oraz gruszowych;
  • pieczonego z ziołami w piekarniku lub w ognisku;
  • plasterek wkrojony do herbaty (lepszy niz cytryna).

Kremowa zupa z topinambura

produkty:

  • ¾ kg topinambura;
  • ½ selera;
  • 1 pietruszka;
  • oliwa z oliwek;
  • pestki dyni;
  • sok z połowy cytryny;
  • słodka śmietana (opcjonalnie);
  • kurkuma, suszony lubczyk, suszona natka pietruszki, mielona kolendra, słodka papryka, sól  topinambur przepisy morska, pieprz, liść laurowy.

Do litra zimnej wody mineralnej wciskamy sok z cytryny. Nożykiem usuwamy z bulwy wystające małe cześć korzeni (upraszcza to późniejsze obieranie). Obieramy topinambur oraz zanurzamy w zakwaszonej wodzie na kilka minut. Obrieramy seler oraz pietruszkę , kroimy na talarki. Rozgrzewamy w garnku kilka łyżek wody mineralnej – kiedy się zagotuje dodać 2 łyżki oliwy. Wrzucamy ½ łyżeczki kurkumy, mieszamy oraz podgrzewamy do 1 min. następnie dodajemy pokrojone warzywa (dusić na małym ogniu). W międzyczasie kroimy topinambur. Dusimy wszystko kilka minut, później zalewamy dwoma litrami wrzątku oraz przyprawiamy. Gotować na małym ogniu pod przykryciem przez ok. 40 min. Zupę zmiksujemy, wcześniej wyjmując liść laurowy. dawać z prażonymi pestkami dyni oraz odrobiną śmietany.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness