Czy trening wieczorem jest dobrym pomysłem? Przeczytaj, zanim się zabierzesz za ćwiczenia przed snem!

Czy trening wieczorem jest dobrym pomysłem? Przeczytaj, zanim się zabierzesz za ćwiczenia przed snem!

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

zaczynając ćwiczyć, prędzej czy później zadajesz sobie pytanie: kiedy jest najdogodniejsza pora na trening? Co jeść, a czego nie jeść przed i po ćwiczeniach? Czy mogę biegać wieczorem? A co z zumbą rano?

 

Wszystkim początkującym, którzy przychodzą do mnie z takimi pytaniami, mówię zawsze: trenuj, kiedy ci pasuje. Sam fakt regularnego treningu jest na tyle ważny, że już pal licho porę, ważne, że wcale się ruszasz

Jeśli jednak masz więcej momentu i chcesz rozplanować treningi tak, żeby osiągać jak najlepsze efekty – ten post jest dla ciebie.

ILE JEŚĆ PRZED TRENINGIEM oraz ILE PO?

Chociaż dużo się w sporcie i dietetyce zmienia, jedno jest pewne: przenigdy nie chodzimy na trening natychmiast po dania. To gwarancja jedynie kolki, ale także niedobrego samopoczucia, mdłości, ; choroby z trawieniem czy bólem brzucha.

Optymalnie jest zjeść posiłek około 2 godzin przed planowanym treningiem fizycznym. okazuje się to odpowiedni pora, by żołądek na spokojnie poradził sobie z jedzeniem. To Jak trenować wieczorem? też uchroni nas przed złym samopoczuciem w trakcie Pamiętajcie – pełny żołądek przenigdy nie jest świetnym pomysłem w trakcie ćwiczeń. Nie dość, że może nas mdlić i zwiększa się niebezpieczeństwo kolki, to na dodatek sprawia, że jesteśmy zaspani i brakuje nam energii.

Jeżeli chodzi o to, kiedy można spożyć posiłek po treningu, to teoretycznie nie ma żadnej granicy ani momentu, po których należy spożyć posiłek. Możemy jeść go wprost po ćwiczeniach i nie ma tutaj żadnej zasady, której trzeba się trzymać – jest to całkowicie osobista kwestia.

Ja zazwyczaj jem posiłek ok.  30 minut do h po ćwiczeniach. Odczekanie 30 minut pozwala uspokoić organizm i odprężyć się po przebytym stresie (tak, ćwiczenia to dla naszego ciała też stres!), a taki krótki pora po wysiłku pozwoli na dostarczenie odpowiednich substancji odżywczych i wspomóc regenerację po treningu. ze względu na to że moje treningi okazują się dość intensywne, nie wyobrażam sobie zjedzenia czegoś wieczorny trening natychmiast po – padam na twarz i nie byłby to dla mnie korzystny pomysł

CZY da się ĆWICZYĆ na czczo?

 

mimo temu, co trąbi się na prawo i lewo, ćwiczenie na czczo NIE jest szkodliwe.

Trening o średniej albo niskiej intensywności do 30 minut trwający rano nie spowoduje szkód w organizmie – a wręcz przeciwnie. Może podkręcić przemiana materii. istotne jest jednak, by taki trening był poprzedzony porządną rozgrzewką i nie był sam w sobie intensywny. Odpada trening siłowy, interwałowy, tabata – to nie okazują się ćwiczenia odpowiednie na rano! Odpowiednia jest za to joga, pilates, lekki trucht do 30 minut, orbitrek, rowerek . Odradzam rozciąganie – mimo tego, że jest to łagodny trening, mięśnie z rana nie okazują się rozgrzane i zwiększa się niebezpieczeństwo kontuzji. Spróbujcie za to porozciągać się wieczorem – sama jestem zaskoczona, jaka jest różnica np. w położenia szpagatu – u mnie rano i wieczorem wynosi kilka cm, jakie ćwiczenia wieczorem a przecież rozciągam się samoczynnie!

Rano na czczo nie ćwiczymy jednak więcej niż 30 minut – możemy bowiem sprawić, że w naszym organizmie dojdzie do odpowiedzi katabolicznej, w wyniku czego spalane będą mięśnie w celu pozyskania energii do dalszego wysiłku.

KIEDY dobrze TRENOWAĆ – RANO, WIECZOREM, PO POŁUDNIU?

To jest zależna. są dwie pory, w których nasz organizm pracuje w szczególności optymalnie: 10-12 i 16-17. W tych porach człowiek uzyskuje najlepsze wyniki i efekty, więcej chce nam się ćwiczyć, nasze ciało jest więcej przygotowane do wysiłku, a nam lepiej idzie na treningu. Zależnie od naszego trybu dnia, powinniśmy się starać, aby ćwiczyć w którejś z tych pór – uwierzcie mi, że jeśli do tej pory ćwiczyliście o pozostałych porach, poczujecie różnicę!

 

Kiedy trenowałam dodatkowo lekką atletykę, mieliśmy trening codziennie o tej samej godzinie – nie bez przyczyny. eksperymenty pokazują, że jeśli ćwiczymy regularnie o tej samej porze, to po jakimś czasie organizm się jak ćwiczyć wieczorem do tego przyzwyczaja i jest gotowy do wysiłku właśnie o tej danej godzinie.

Co więcej, u lekkoatletów przekładało się to także na wyniki na mistrzostwach: jeżeli start odbywał się w porze naszych treningów (11 albo 17), wielokrotnie osiągaliśmy lepsze efekty, niż gdy biegaliśmy/skakaliśmy/rzucaliśmy w pozostałych porach.

CZY da się ĆWICZYĆ NOCĄ?

Jak grzyby na deszczu szerzą się siłownie 24/7.  Z jednej strony cieszę się, ponieważ to możliwość dla tych, którzy nie mają w ciągu dnia momentu na trening. Z drugiej strony, kiedy słyszę, że ktoś trenuje wprost przed snem albo o 1 w nocy to mam ochotę dać mu klapsa

Wiem, że nie wszyscy jesteśmy w stanie ćwiczyć w „normalnych” porach i uważam, że jeśli ktoś nie ma wyboru, to lepiej, żeby ćwiczył nawet i o 4 rano, ale regularnie niż wcale. Z drugiej strony, jeśli tylko istnieje jakakolwiek możliwość, by przesunąć trening na dzień i nie ćwiczyć w nocy – zróbmy to.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness