Dieta bezglutenowa, jej wady i zalety

Dieta bezglutenowa, jej wady i zalety

Redakcja

2017-05-05

brak komentarzy

jadłospisjadłospis  bezglutenowaglutenwadyzaletyskładniki  bezglutenowe

dieta bezglutenowa jest jedną z wielu diet wymagających konsekwencji i wielu wyrzeczeń. Jak każdy najlepszy sposób żywienia posiada także swoje zalety, a także wady, z którymi warto się zapoznać zanim zdecydujemy się na właśnie tę a nie inną dietę.    

W zależności od tego, czy dietę bezglutenową wybieramy z własnej woli czy po prostu jesteśmy do niej zmuszeni powodu schorzenia (m.in. celiakia, nietolerancja glutenu) powinniśmy pamiętać, że nałożone restrykcje należy utrzymywać przez cały okres. Takie postępowanie pozwoli dostrzec rezultaty oraz udzielić pomocy stwierdzić, czy taki specyficzny sposób odżywiania pomaga nam czy wręcz przeciwnie nie ma wyższego efektu.

Pomimo sporej sławie diety bezglutenowej ma ona zarówno dużo zalet, a także wad, które uniemożliwiają korzystanie z niej każdemu. W poniższym zestawieniu przedstawimy w krótki i zwięzły sposób najistotniejsze z nich, przedstawiające przesłanki za oraz przeciw stosowaniu diety bezglutenowej. nietolerancja pokarmowa Nietolerancja glutenu – objawy, zalecana jadłospis i analiz wykrywające chorobę Celiakia jest przewlekłą chorobą autoimmunologiczną, polegającą na nieodwracalnej nietolerancji glutenu. To poważne schorzenie wymaga całkowitej usunięcia tego składnika z diety.

dieta bezglutenowa – zalety      

Większość zalet diety bezglutenowej wynika z redukcji ilości spożywanych węglowodanów. Niektórzy wykorzystują mąki pszenne bezglutenowe, mąki jaglane, kukurydziane czy ryżowe, Dieta bezglutenowa ma wielu zwolenników i przeciwników. Poznajcie jej założenia, wady i zalety które łagodniej wpływają na układ trawienny.

Do największych bezsprzecznie zalet aplikowania diety bezglutenowej trzeba zaliczyć:

redukcję dolegliwości wynikających z nietolerancji – czyli wszystkich objawów, które okazują się powiązane z nietolerancją glutenu – bóle głowy, problemy metaboliczne, biegunki na zmianę z obstrukcjami, ogólne, złe samopoczucie, senność, zmienne nastroje, objawy agresji i problemy z układem nerwowym;

redukcję dolegliwości trawiennych, wzdęć, uczucia sytości, biegunek – których przyczyną jest właśnie gluten. Zaburza on ponieważ funkcjonowanie kosmków jelitowych i układu nerwowego;

obniżenie i regulację tłuszczu masy ciała – wynikać ona może z poprawy funkcjonowania kosmków jelitowych i ich wchłanialności, dzięki czemu składników odżywcze z pożywienia będą dobrze rozporządzane w organizmie. zmniejszenie ilości węglowodanów także ma na to ogromny wpływ;

zmniejszenie objawów schorzenia Hashimoto i innych dolegliwości autoimmunologicznych – wszystkie schorzenia autoimmunologiczne mają wspólne powiązanie i zazwyczaj pojawiają się stale w jednakowym organizmie. Zadbanie o zmniejszenie ogólnego stanu zapalnego w organizmie, będącego przyczyną obecności nieakceptowanego czynnika z zewnątrz (w przypadku nietolerancji glutenu, jest to gluten), wpływa na poprawę funkcjonowania narządów objętych chorobą. Twierdzi się ponieważ, iż gluten przyczynia się do rozwoju schorzenia Hashimoto, jednej z najpowszechniejszych dolegliwości tarczycy o podłożu autoimmunologicznym. dieta bezglutenowa nie chroni jednak przed rozwojem schorzeń tarczycy;

uregulowanie gospodarki wodnej – wraz ze zmniejszoną podażą węglowodanów regulacji zostaje poddana zawartość wody zatrzymywanej w organizmie związanej z alt2 cukrowymi (węglowodany wiążą wodę). Zostaje zwiększona jej filtracja przez nerki. Należy pamiętać o regularnym jej zasileniu oraz o suplementowaniu wapnia, który wraz z moczem jest w wyższych dawkach także usuwany z ciała;

zmniejszenie częstotliwości migren – istnieje powiązanie potwierdzone badaniami, iż nietolerancja glutenu może być przyczyną migren oraz bólów głowy. Wprowadzenie diety bezglutenowej umożliwia zmniejszyć częstotliwość napadów i dolegliwości bólowych;

szybką poprawę samopoczucia i redukcję objawów – objawy nietolerancji szybko ustępują, w zależności jednak od stopnia zniszczenia kosmków jelitowych i układu nerwowego. W dużej grupie sytuacji szybko widać poprawę, zmniejszają się dolegliwości i poprawia samopoczucie, a waga powoli wraca do normy;

wysoką jakość stosowanych składników – składniki bezglutenowe pochodzą zazwyczaj z naturalnych plantacji i upraw oraz atestowanych źródeł, dlatego trzeba stwierdzić, iż okazują się lepszej jakości pod względem ilości zanieczyszczeń czy pestycydów. Mąki bezglutenowe, takie jak np. kokosowa, jaglana czy amarantusowa, okazują się bogatsze niż pszenna w składników odżywcze, zawierają wiele błonnika i dostarczają wielu różnorodnych źródeł witamin i minerałów.

dieta bezglutenowa – wady

Do wad diety bezglutenowej należy zaliczyć:

wysokie koszty aplikowania – składniki bezglutenowe okazują się niestety bardzo drogie, nabywane w sklepach naturalnych mają stale bardzo wysokie ceny;

trudny dostęp do składników – stale składniki typowo bezglutenowe, jak mąki czy składniki czyste i wolne od wszelkich resztek glutenowych trzeba dostać tylko w alt3 sklepach naturalnych czy zielarskich, a stale nawet i tam brakuje tego, czego szukamy; Nie wystarczy wybierać tylko tych składników, które pozornie powinny być bezglutenowe, stale obecność tego alergenu znaleźć możemy nawet w waflach ryżowych, kaszach czy innych względnie bez glutenu produktach.            

utrudnienia w przygotowywaniu posiłków – przygotowywanie ciast, naleśników, chlebów czy choćby zasmażek bez obecności glutenu jest bardzo trudne, gdyż jest on czynnikiem „zlepiającym”. okazuje się jednak wiele substytutów, jak np. skrobia, mąki bezglutenowe innego rodzaju lub specyficzne składniki jak siemię lniane, które podobnie wiążą ciasto i spajają je. Trzeba nieco kombinować, by zbudować smaczne i ciekawe posiłki na kuracji bezglutenowej.

wysokie restrykcje dietetyczne – będąc na kuracji bezglutenowej musimy być ostrożni i bardzo dokładnie czytać etykiety składników, nie możemy wybierać takich, w których widnieją nawet śladowe ilości glutenu. Nie wystarczy wybierać tylko tych, które pozornie powinny być bezglutenowe, stale obecność tego alergenu znaleźć możemy nawet w waflach ryżowych, kaszach czy innych względnie bez glutenu produktach. Osoby z celiakią nie powinny nawet jadać w miejscach, w których przygotowywany był wcześniej posiłek zawierający to białko;

rezygnacja z jadania w miejscach o niewiadomym zawartości składników – niestety używając dietę bezglutenową musimy wykluczyć spożywanie posiłków na mieście. Bary czy restauracje nie okazują się w stanie zapewnić o alt4 obecności glutenu w swoich daniach. Musimy wybierać sprawdzone lokale serwujące tylko posiłki bezglutenowe. Jeśli jednak wybieramy dietę bezglutenową z osobistych powódek, niewynikających z nietolerancji, kierujmy się intuicją i wybierajmy składniki, które pozornie nie powinny zawierać glutenu;

długotrwały okres aplikowania – aby utrzymać efekty dietę bezglutenową powinno się stosować bardzo długi okres momentu, a najlepiej do zakończenia życia. Osoby posiadające nietolerancję czy celiakię okazują się zmuszone wprowadzić taki tryb odżywiania już na stałe, gdyż konsumowanie nawet niewielkich ilości składników zawierających gluten spowoduje nawrót wszystkich nieprzyjemnych dolegliwości, nawet ze zdwojoną mocą. Osoby wybierające tę dietę, ulegając modzie czy z osobistych powodów, powinny być ostrożni na gluten wszelkiego rodzaju. konsumowanie glutenu po długotrwałym czasie diety bezglutenowej może wywołać nieprzyjemne objawy ze strony układu pokarmowego.

Zarówno wady i zalety diety bezglutenowej należy rozważyć pod kątem indywidualnym, tak jak wspomniałam inne podejście będą miały osoby posiadające celiakię czy nietolerancję, a inne osoby, które po prostu pragną wykreślić taki składnik z diety. Wśród takiej grupy ludzi stale znajdują się sportowcy, którzy uważają, że jadłospis bezglutenowa umożliwia im na osiągnięcie lepszych osiągnięć sportowych. pamiętać należy jednak o trzymaniu założonych restrykcji przez dłuższy okres momentu (co najmniej 3–4 miesiące), gdyż dopiero wtedy, najlepiej w obecności dokładnych analiz laboratoryjnych, możemy stwierdzić poprawę lub brak zmian w naszym organizmie.

 

Zobacz też 

Escape Room


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness