Dieta bogata w magnez - podstawa zdrowia

Dieta bogata w magnez - podstawa zdrowia

Redakcja

2017-05-11

brak komentarzy

magnezdietazdrowiewpływ

Magnez bywa równie ważny jak wapń, gdyż współpracuje z nim w przewodzeniu impulsów nerwowo-mięśni oraz  ma zasadniczy wpływ na gęstość kości. Aktywizuje ponad 300 enzymów współpracując z witaminami B1 i B6, co bywa ważne w procesie pozyskiwania energii. Bierze udział w syntezie białek. Uczestniczy jedynie w konstrukcji kości, i ścięgien. Magnez kontroluje więc praktycznie wszystkie procesy zachodzące w organizmie wpływając w soposób szczególny na nasze zdrowie.

Skutecznie wpływa na  obniżanie napięcia pms-ie. Reguluje ciepłotę ciała (wpływa na termoregulację).

zmniejsza skurcze mięśniowe (sprzyja rozluźnieniu mięśni).niedobór magnezu redukuje przemianę materii prowadzącą do napięć mięsni. Co piąta kobieta w Polsce uskarża się na skurcze mięśni w nocy. Niektóre zawały serca okazują się wywołane nie przez miażdżycę, ale przez skurcze mięśniówki garnków wieńcowych, co prowadzi do pozbawienia mięśnia sercowego tlenu.

Zwiększa wydzielanie żólci, co chroni przed powstawaniu kamieni żółciowych oraz stymuluje ruchy jelit.

 W sytuacjach stresowych powoduje wydzielanie adrenaliny, hormonu, który w sytuacjach krytycznych uaktywnia przemianę materii i Dlaczego magnez jest tak ważny w naszej diecie? poprawia tym samym zdolność odpowiedzi i sprawność ludzkiego ustroju.

chroni przed zatruciami (w tym zmniejsza toksyczność ołowiu i ułatwia jego wydalanie z ludzkiego ustroju), alergiami, stanami zapalnymi. 

Magnez bywa niezbędny do prawidłowej obowiązkach układu immunologicznego, a w regule jego „sztabu” – grasicy, centralnego elementu układu odpornościowego.

jest również czynnikiem ochronnym dla układu krążenia działając przeciwmiażdżycowo. Wg danych zamieszczonych w „British Medical Journal” („Nexus” Nr 2/2006, „Chroniczny szkorbut a choroba serca”, dr Owen R. Fonorow) wstrzyknięcie magnezu natychmiast po ataku serca ocałiło 55% tych, którzy bez tego zastrzyku umarliby.

Magnez przeciwdziała powiększaniu gruczołu krokowego u panów (prostata). Może odegrać dużą funkcję (o ile zrozumiemy konieczność jego używania) w profilaktyce antynowotworowej dotyczącej zwłaszcza raków skóry, ust, sutka, gardła, śluzówek oraz raków tytoniozależnych.

ten szczególny pierwiastek, którego wpływu nie można przecenić, funkcjonuje tonizująco i relaksująco na cały układ nerwowy. Trzeba tu mimo wszystko pewną sprawę wyjaśnić. Otóż jakość impulsów nerwowych bywa uwarunkowana od prawidłowości przemieszczania się jonów wapnia alt2 i magnezu. Jeśli w organizmie występują braki magnezu, to proces ten ulega zakłóceniom i występuje pobudliwość nerwowa.

Ważna bywa również proporcja wapnia i magnezu.  Aby procesy nerwowe przebiegały prawidłowo, stosunek wapnia do magnezu powinien wynosić jak 2:1. I tu pojawiają się problemy. Pierwszy problem – to branie pojedynczych preparatów tylko magnezowych lub tylko wapniowych. Daje to mierne rezultaty, gdyż w organizmie nie pozostanie zachowana prawidłowa proporcja między oboma pierwiastkami.

Poszukując odpowiedniego leków zwracaj więc uwagę na to, aby preparat był: 1) wapniowo-magnezowy, 2) o odpowiedniej proporcji produktów (przypomnijmy  wapń:magnez – jak 2:1), 3) składniki były pozyskiwane ze źródeł naturalnych w postaci organicznej.

Drugi problem – to nadmierne konsumowanie nabiału – mleka, serów, twarogów, jogurtów. ogromna większość lekarzy poleca właśnie te artykuły ze względu na to, że zawierają dużo wapnia, a więc mają przeciwdziałać osteoporozie.

 Paradoksem bywa, że mimo kampanii reklamowych promujących przetwory mleczne i najwyższego ich spożycia, mamy coraz więcej zachorowań na osteoporozę. A może dokładnie alt3 z tego powodu tak bywa, że tak dużo spożywamy przetworów mlecznych silnie zakwaszających organizm?

W każdym lub razie  wapń w postaci  nieorganicznej  obecny w nadmiarze w tych przetworach blokuje przyswajanie magnezu, a niedociągnięcie z kolei tego pierwiastka zmniejsza przyswajalność wapnia i kółko się zamyka. odmienną sprawą bywa również postać wapnia – organiczna czy - wymieniona już - nieorganiczna, co również wpływa na stopień jego absorpcji.

Niski ilość magnezu skutkuje powstawaniem niedoborów witaminy D koniecznej do prawidłowej budowy kości. Dodać należy również, że pierwiastek ten w połączeniu z kobaltem i selenem nie dopuszcza do uszkodzeń genetycznych DNA.

Magnez zapewnia utrzymanie najwyższego poziomu sprawności oraz wytrzymałości podczas wykonywania obowiązkach fizycznej i uprawiania sportu. Picie kawy skutecznie wypłukuje magnez - ten wspaniały antystresor - z ludzkiego ustroju. Dziwisz się później, że prosto poddajesz się sytuacjom stresowym, bywasz rozdrażniony z byle względu?

Charakterystyczne objawy niedoborów magnezu:

      •  wysokie ciśnieniem  krwi,
    •  
      •  trudności z zaśnięciem, bezsenność, koszmary nocne,
      •  nerwowość, stany depresyjne,
      •  kumulowanie się wapnia w warstwach miękkich alt4 (zwapnienia) - kamica nerkowa, kamienie woreczka żółciowego,
      •  drżenie lub skurcze  mięśni (tiki nerwowe), niedociągnięcie czucia w palcach (mrowienie),
      •  nieregularna praca serca, kołatanie, zazwyczaj kłujący ból w sercu,
      •  obstrukcje,
      •  drgawki,
      •  niedociągnięcie apetytu,
      •  uczucie oszołomienia, bóle i zawroty głowy,
      • trudności w koncentrowaniu się, niepokój wewnętrznym i stany lękowe,
      • wypadanie włosów, łamliwość paznokci,
      • silniejsze działanie próchnicy atakującej zęby,
      • niedociągnięcie siły (osłabienie),
      • nadmierne pocenie się,
      • zaburzenia wzroku,
      • wrażliwość na modyfikacje pogody.

wielu lekarzy twierdzi, że kobiety z niedoborem magnezu rodzą znacznie dłużej, a porody bywają boleśniejsze, niż u kobiet z równowagą tego pierwiastka.

Już nieżyjący prof. Julian Aleksandrowicz  prowadził długą  walkę (uwieńczoną ostatecznie powodzeniem) o uzupełnianie dolomitem niedoborów magnezu w organizmie.

Czynniki redukujące magnez w organizmie to: białka, tłuszcze, szczawiany (rabarbar, szpinak), olbrzymie ilości wapnia w produktach mlecznych (była już o tym mowa) -  zwłaszcza w produktach homogenizowanych, fityniany (otręby pszenne, chleb).Wrogiem magnezu bywa zwłaszcza cukier, który nie pozwala przyswajać tego pierwiastka.

Doskonale magnez wchłania się do ludzkiego ustroju w postaci  cytrynianu  (czy askorbinianu) w połączeniu w odpowiedniej proporcji z węglanem wapnia.

 

Zobacz też

Gry Typu Escape Room


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness