Dieta IIFYM - lepiej na nią uważaj!

Dieta IIFYM - lepiej na nią uważaj!

Redakcja

2017-06-19

brak komentarzy

dieta IIFYM. pozytywny model żywieniowy czy raczej absurd?

Temat na czasie. Jak wiadomo sport to treningi, a treningi bez diety na mnóstwo się nie zdadzą. Co do treningów nie ma wątpliwości, że ćwiczyć trzeba. jednak w przypadku diety bywa różnie. Nie chodzi tylko o to jak ułożyć dobrą dietę, ale o to czy wcale opłaca się sobie tym głowę zaprzątać. jest mnóstwo szkół. Jedni uważają, że każdy jeden produkt w diecie bywa istotny, popadając w paranoję. Słyszałem dawniej, jak jeden z sportowców opowiadał o swoich posiłkach. poprzez większość dnia konsumował kurczaka gotowanego z ryżem, a nie używał do tego nawet soli. Wow! To się nazywa poświęcenie dla diety. Czy to nadal bywa jadłospis czy po prostu pasza dla ciągle szukających masy? Posiłki, które nie zawierają ani grama niepotrzebnych substancji potocznie nazywa się „czystym jedzeniem”. Czyste jadłospis nie uwzględnia oczywiście śmieciowego posiłków, żadnych sosów, tłustych dipów itd. Jaki bywa problem z czystym jedzeniem? Mało kto jest w stanie jeść Groźna dieta IIFYM w ten sposób poprzez niekrótki moment.

„Czysta dieta” sportowca spotkała się z wieloma zarzutami. Między innymi z takim, że dłuższe korzystanie z się do restrykcyjnej diety ostatecznie każdego zdemotywuje. dobrze więc jadać nieco „gorzej”, ale przebiegać w tym poprzez niekrótki moment. oraz tak naprzeciw wszystkim zdemotywowanym wychodzi idea żywieniowa o nazwie IIFYM (ang. if it fits your macros) co w skrócie oznacza dopasowanie ilości makroskładników do swojego zapotrzebowania bez względu na to, z jakiego źródła one pochodzą. Innymi słowy: „jedz co chcesz, byleby makroskładniki się zgadzały”. W praktyce okazuje się, że aby dostarczyć dużą dawkę białka i węglowodanów, a przy tym minimalną dawkę tłuszczu, jak to zwykle robią sportowcy, należy w większości jadać czyste jadłospis. Wynika to z kalkulacji makroskładników. W wyniku tego IIFYM zakłada więc bazowanie na czystym jedzeniu przy jednoczesnym włączaniu śmieciowego żarcia o ile liczby będą się zgadzać. Czy bywa to dobre rozwiązanie?

„Czyste jadłospis” to nie jedno co zdrowe jadłospis

termin „czyste jadłospis” definiuje to, na czym polega dieta IIFYM czego w posiłkach nie powinno się znajdować. Zdrowe odżywianie natomiast mówi Tobie dodatkowo o tym, co posiłki powinny zawierać. Możesz jeść tylko kurczaka z ryżem, czyli „czyste jadłospis”, ale ta dieta nie zagwarantuje Ci odpowiedniej ilości witamin, minerałów, nieodzownych kwasów tłuszczowych itd. Zwolennicy czystego posiłków okazują się więc osobami z licznymi żywieniowymi fobiami. Boją się określonych suplementów nie bacząc na konieczność włączenia do diety tych zdrowych, zawierających niezbędne produkty. zagraża to ; demotywacją ludzi trenujących, ale też utratą zdrowia. Absurd? Zdecydowanie.

Skoro więc jadłospis „czystego pożywienia” samo w sobie nie trzeba być dla nas opłacalne, to włączanie do niego śmieci zgodnie z ideą IIFYM, może tylko pogorszyć sprawę. oraz to bywa dodatkowo większy absurd.

IIFYM, czyli usprawiedliwienie słabej woli

pewien człowiek wymyślił sobie, że stworzy model żywieniowy, w którym 80% pożywienia okaże się najlepszej jakości, a 20% to śmieciowe jadłospis. Tym sposobem dieta okaże się w większości zdrowa i korzystna, a w niewielkiej partie niekorzystna, ale smaczna.

„Nie mam dieta IIFYM przepisy nazbyt silnej woli by zrezygnować z tego batonika. Po prostu muszę go zjeść. Ale zaraz. Sprawdzę ile ten batonik posiada węglowodanów i wliczę to sobie w dzienny bilans. dziś już bywa ok. Mogę zjeść batonika. Jestem ostatecznie na IIFYM”. – Hmm, czyż nie brzmi to jak nieudane usprawiedliwianie się z grzeszków dietetycznych? Ej, powiem szczerze, ja też sięgam po niechlubne artykuły. Rzadko, ale jednak. Lubię napić się dobrego piwa w ilości 1 sztuka na miesiąc. Nie liczę jednak wtenczas kalorii tego piwa by usprawiedliwić sobie jego wypicie, lecz biję się w biustu wypowiadając zwroty: „moja wina, moja wina, moja szczególnie wielka wina”.

Zdajmy sobie sprawę z tego, że spożywamy coś niezdrowego i ograniczajmy to w miarę potrzeby. Włączanie takich suplementów na stałe do menu, bo na to pomaga IIFYM, nie bywa dobre. Podział pożywienia zdrowego i niezdrowego w stosunku płciowego 80/20, to nie żadne odkrycie. kwestia bywa jasna. Im więcej śmieci w jadłospisie, tym gorzej – im mniej śmieci, dieta IIFYM czy bezpieczna tym lepiej. 80/20 to nie bywa żaden złoty środek!

Czy na IIFYM da się zdobyć wspaniałe efekty?

Oczywiście, że tak. Część diety IIFYM bywa lub co lub niezdrowa. Większość to jednak „czyste jadłospis” i choć nie koniecznie zdrowe, to może być sprzyjające w kwestii budowania sylwetki. Dużo jest zależna jednak od predyspozycji. Znam osoby, które wcale nie pilnują diety, a wyglądają całkiem prawidłowo. Ty sam znasz zapewne dziewczyny, których widok podnosi puls, a które nie mają nic wspólnego z fitnessem. Bóg nie rozdaje po równo i trzeba się z tym pogodzić. Jeżeli pewien człowiek z predyspozycjami mówi Ci, że bywa na IIFYM i wygląda prawidłowo, to nie oznacza, że zasady się zmieniły.

IIFYM okaże się mniej szkodliwe dla niektórych ludzi. Niektórzy będą walczyć o kondycję o mnóstwo ciężej używając dietę więcej radykalną, inni będą osiągać wyniki mniejszym nakładem pracy wraz z IIFYM. Sprawiedliwości nie ma, ale prawidła rządzące ludzkim organizmem okazują się niezmienne od lat.

 

Zobacz też 

Crossfit Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness