Dieta bezglutwnowa? Uważaj na niedobór błonnika!

Dieta bezglutwnowa? Uważaj na niedobór błonnika!

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

Pogromca wirusów, sojusznik w walce z nowotworami i chorobami cywilizacyjnymi, skromny, a zarazem tak cenny błonnik. Światowa Organizacja zdrowia (WHO) zaleca, by jego każdego dnia spożycie wynosiło 27- 40 g. co to jest błonnik? Dlaczego jest tak ważny i jakie łączą go relacje z dietą bezglutenową? Na te pytania odpowiadają eksperci z Fundacji Banku Ochrony środowiska.

 
 

co to jest błonnik? 

- Błonnik, nazywany wielokrotnie włóknem pokarmowym, to nic innego jak pozostałości komórek roślinnych, które są odporne na oddziaływanie enzymów trawiennych człowieka. Dlatego przechodzą poprzez jelito, jako niestrawione i tylko w niewielkiej partie są hydrolizowane poprzez bakterie występujące w naszym układzie trawiennym – tłumaczy Aleksandra Koper, Specjalista ds. Żywienia w Fundacji Banku Ochrony środowiska. Ze względu na posiadane właściwości możemy pogrupować go na rozpuszczalny w Stosowanie diety bezglutenowej może prowadzić do niedoboru błonnika wodzie (tj. pektyny, gumy roślinne i wielocukry) i nierozpuszczalny (np. celuloza i ligniny). Mimo, że nie jest on składnikiem odżywczym, odgrywa on w organizmie szczególnie ważne funkcje, jedynie trawienne.Wespół w zespół z jelitem 

Naukowcy nazywają jelito „drugim mózgiem”. I nie jest to wcale przesada. Jego rola wykracza bowiem daleko poza funkcje trawienne. Dane naukowe mówią, że w jelicie tkwi aż 70 procent odporności organizmu. A jak ważny jest tu udział błonnika? – Wyobraźmy sobie boisko sportowe o powierzchni 200 m2. Taką właśnie powierzchnię ma nasze jelito. Wiadomo, im nadmierna powierzchnia, tym korzystniejsze wchłanianie. Ale jedynie to ma wartość. Aby kosmki jelitowe sprawnie wykonywały swoją pracę powinny być czyste i świetnie odżywione. I właśnie o ich kondycje dba błonnik, który niczym odkurzacz sprząta i wchłania szkodliwe dla naszego organizmu substancje. Dlatego błonnik a dieta bezglutenowa tak ważne jest włączenie do jadłospisu produktów bogatych w błonnik – tłumaczy Aleksandra Koper, Specjalista ds. Żywienia w Fundacji Banku Ochrony środowiska. 

Z czym dodatkowo musi walczyć się błonnik? Jego nierozpuszczalna frakcja poprawia motorykę przewodu pokarmowego, czyli przyśpiesza proces trawienia i przeciwdziała zaparciom. Błonnik rozpuszczalny tymczasem, spowalnia wchłanianie glukozy do krwiobiegu, redukuje też absorbcję z przewodu pokarmowego tzw. złego cholesterolu, kwasów żółciowych i tłuszczowych. Posiada także zdolność wiązania wody i pęcznienia, co daje poczucie sytości, wpływając tym samym na zmniejszenie ilości spożywanego posiłków. Co więcej, pełni funkcję prebiotyku, który tworzy korzystne podłoże dla rozwoju „świetnej” flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym.

jadłospis bezglutenowa a błonnik 

Niedobór błonnika może prowadzić do licznych dolegliwości m.in. nadwagi, cukrzycy, dolegliwości rakowych. Dlatego tak ważne jest, aby ; – zwłaszcza pociechy i nastolatków – dieta bezglutenowa wady nie brakowało tego składnika. Niedobory, m.in. błonnika, może nieść ostatnio spopularyzowana moda na dietę bezglutenową, którą zaczęły przyjmować osoby zdrowe, które nie cierpią na nietolerancję glutenu, czyli celiakię. Australijski badacz, autor modnej w ostatnich latach teorii o tym, że spożywanie glutenu może nawet u ludzi poprawnych wywoływać niestrawności, wzdęcia, bóle głowy, czy zmęczenie, po powtórzeniu tekstów klinicznych – wycofał się z głoszonego wcześniej sądu. – Rezygnowanie z posiłków glutenu na własną rękę, bez konsultacji z lekarzem, może być szkodliwe i doprowadzić do niedoboru błonnika, ale też witamin z grupy B, kwasu foliowego, cynku, selenu, wapnia czy magnezu. Niekoniecznie musi być zatem tak, że po przejściu na taką dietę poczujemy się skuteczniej. Dlatego każdą dietę należy bezwzględnie skonsultować z lekarzem czy dietetykiem – ostrzega Aleksandra Koper, Specjalista ds. niedobór błonnika przy diecie bezglutenowej Żywienia w Fundacji Banku Ochrony środowiska.

Zjedz talerz na zdrowie 

Jerzy Wysocki, młynarz z Zambrowa, którego do innowacji przymusiła bieda w branży, wymyślił talerze wykonane ze sprasowanych otrąb. Wszyscy wróżą mu światowy sukces. Co mimo wszystko najciekawsze w całym przedsięwzięciu – talerze są jedynie eko, i w pełni zdrowe. Schrupanie takiego talerza to porządna dawka błonnika, bo to właśnie otręby pszenne są jego najbogatszym źródłem. 

- W 100 g otrąb pszennych jest aż 42,4 g błonnika. Innym, jego bogatym źródłem jest m.in.: pieczywo żytnie, grahamki, kasza gryczana, płatki jęczmienne i owsiane, brązowy ryż, suszone morele i śliwki, fasola i groch. Pamiętajmy też o jarzynach i owocach. Zwłaszcza jedzone na nowiutko ze skórką stanowią doskonałe kopalnia błonnika – mówi Aleksandra Koper, Specjalista ds. Żywienia w Fundacji Banku Ochrony środowiska.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness