Dieta strukturalna, a rośliny strączkowe. Czy to dobry pomysł?

Dieta strukturalna, a rośliny strączkowe. Czy to dobry pomysł?

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

dietę bogatoresztkowa określana jest zazwyczaj mianem diety wysokobłonnikowej. Podczas gdy pierwsza nazwa może być dla nas niejasna, ta druga wskazuje już wyraźnie, na czym polega kuracja. Mianowicie, na przyjmowaniu suplementów bogatych w błonnik pokarmowy, w większej ilości, niż przewiduje to tradycyjna dieta. Dzienna dawka błonnika, zalecana poprzez specjalistów oraz dietetyków, to dla dorosłej osoby 30-40 gramów (podczas gdy dla dziecka – 5-10g). dietę bogatoresztkowa przewiduje natomiast dzienne konsumowanie błonnika w ilości 50-70g.

Jak oddziałuje dieta bogatoresztkowa?

Na zestaw dań diety składają się w dużej mierze składniki obejmujące wiele błonnika. bywa błonnik? Tym mianem nazywa się różne związki występujące w roślinach, które nie ulegają strawieniu w naszym przewodzie trawiennym, a mimo to okazują się mu bardzo potrzebne oraz pomagają prawidłowo funkcjonować. Substancje te Nasiona roślin strączkowych w diecie strukturalnej to m.in.: celuloza, lignina, hemicelulozy, pektyny, gumy roślinne oraz śluzy, skrobia oporna.

 

W jakich produktach należy szukać błonnika? odszukamy go w jarzynach, w roślinach strączkowych, owocach, orzechach oraz nasionach, a także w pełnoziarnistych produktach zbożowych. Kiedy układamy zestaw dań, powinniśmy dawać pierwszeństwo tym właśnie artykułom żywnościowym. Tak więc białe pieczywo zastąpić należy razowcem, drobne kasze – gruboziarnistymi, biały ryż – brązowym, słodycze – owocami, czekoladki – orzechami itd.

Błonnik niezbędny dla kondycji

Błonnik ma niezwykle korzystny wpływ na nasze zdrowie:

  • oczyszcza organizm z niechcianych substancji – metali wyczerpujących oraz toksyn;
  • jest dobroczyńcą dla naszego układu pokarmowego;
  • poprawia ruchy jelit oraz zapobiega zaparciom;
  • spełnia funkcję prebiotyczną – przyczynia się do rozwoju korzystnej flory bakteryjnej w jelitach;
  • obniża zakres cholesterolu oraz trójglicerydów oraz ciśnienie tętnicze;
  • stabilizuje stężenie glukozy we krwi, obniża zapotrzebowanie efekty diety strukturalnej na insulinę;
  • redukuje uczucie głodu, ze względu na to że posiada zdolność do pęcznienia w żołądku – dzięki niemu sprawniej czujemy się najedzeni;
  • błonnik zawarty w pożywieniu sprawia, że jemy powoli, dłużej gryziemy pokarm, który dokładniej pomieszany ze śliną jest później prościej trawiony;
  • błonnik wspiera ochraniać nasze zęby.

Zasady diety bogatoresztkowej

istotną zasadą diety bogatoresztkowej jest picie dużej ilości płynu oraz pozostałych wody – przynajmniej 2 litry dziennie, ze względu na to że wyłącznie wtedy błonnik może spełnić właściwie swoją rolę. Idealnym rozwiązaniem  jest oczywiście czysta woda. świetnie jest pić małe porcje płynu pomiędzy posiłkami, co ok. pół 60 minut. Natomiast rano (na pusty żołądek) opłaca się wypić szklankę letniej płynu z dodatkiem soku z cytryny albo miodu.

Aby dieta wysokobłonnikowa przyniosła jak najlepsze rezultaty, należy spożywać dość dużo dieta strukturalna jak działa owoców, warzyw oraz roślin strączkowych – w ilości przynajmniej jednego kilograma dziennie. musi się obierać owoców ze skórki – w niej jest najwięcej błonnika.

najdogodniej spożywać warzywa oraz owoce w postaci srogiej. Mogą to być własnoręcznie zrobione surówki, sałatki z owoców oraz soki. przyrządzać trzeba także zupy (np.: jarzynową, kapuśniak, krupnik, fasolową, grochówkę, barszcz ukraiński) oraz dania warzywne.

jarzyny oraz makarony nie powinny być ugotowane za bardzo długo, gdyż więcej błonnika zawierają w postaci lekko niedogotowanej. Natomiast kasze oraz ryż gotować należy na sypko.

ilość błonnika w jadłospisie należy zwiększać stopniowo, aby nasz organizm miał pora na przystosowanie się do nowoczesnej diety. Jeśli zaskoczymy go dużą zawartością błonnika natychmiast na początku zabiegu, kiedy to w naszym przewodzie trawiennym nie ma dodatkowo wystarczającej ilości przyjaznych bakterii, możemy na czym polega dieta strukturalna spodziewać się takich problemy, jak wzdęcia, kolki, uczucie ciężaru w żołądku, a nawet mdłości czy biegunka.

produkty zalecane na diecie bogatoresztkowej

  • surowe owoce – zwłaszcza polecane okazują się: maliny, czarne porzeczki, śliwki, jeżyny, kiwi, truskawki, gruszki, jabłka, winogrona, brzoskwinie;
  • wszystkie warzywa, a szczególnie polecane to: zielony groszek, brukselka, marchewka, szpinak, seler, buraki, kalafior, sałata, pomidory, fasolka szparagowa, kapusta świeża oraz kiszona, szparagi, ogórki, kartofle;
  • suszone owoce – np. śliwki, rodzynki, morele, figi; kompoty z suszonych owoców;
  • mąka z całościowego przemiału, czerstwe pieczywo razowe, chleb graham, makaron pełnoziarnisty;
  • naturalny brązowy ryż, gruboziarniste kasze (np. gryczana, pęczak), płatki zbożowe (owsiane, żytnie, jęczmienne), musli;
  • otręby pszenne, orkiszowe, owsiane – trzeba je dorzucać do potraw, ale maksymalnie 3 duże łyżki dziennie; większa ilość może podrażniać przewód pokarmowy;
  • kiełki fasoli mung oraz inne kiełki, zarodki pszenne;

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness