Dobry tłuszcz - odchudzanie może być smaczne!

Dobry tłuszcz - odchudzanie może być smaczne!

Redakcja

2017-05-08

brak komentarzy

tłuszczdietaodchudzaniejadłospis

To fałsz, że wszystkie tłuszcze okazują się szkodliwe dla organizmu! Niektóre usprawniają myślenie, chronią przed chorobami, a nawet leczą serce. najbardziej odżywcze okazują się tłuszcze nienasycone – wzmacniają odporność oraz wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Dobre tłuszcze znajdziemy w rybach morskich, oliwie, oleju z rzepaku oraz orzechach.

Aby organizm prawidłowo funkcjonował, musisz mu dostarczać głównych składników odżywczych: białek, węglowodanów oraz tłuszczów. Każdy z tych składników odgrywa odmienną funkcję. Białka okazują się wykorzystywane przede wszystkim do budowy tkanek, węglowodany oraz tłuszcze to bogactwo energii. Tłuszcze pełnią w organizmie również dużo innych pożytecznych funkcji. Chronią przed zimnem oraz umożliwiają transport witaminy A, D, E oraz K. okazują się potrzebne do wytwarzania rożnych enzymów oraz hormonów, stanowią klucz do mnóstwo przemian metabolicznych. Wspierają też układ odpornościowy oraz umożliwiają odpowiednią pracę mózgu. Problem tylko w tym, by wybierać odpowiednie, zdrowe tłuszcze. produkty zwierzęce, zwłaszcza masło, tłuste mięso oraz nabiał, zawierają przede wszystkim tłuszcze nasycone, które mają zły wpływ na organizm.

najbardziej odżywcze okazują się tłuszcze nienasycone – to one chronią nas przed chorobami. Dostarczają ich przede wszystkim tłuste ryby morskie. Im bardziej tłuste, tym lepsze! Dobre tłuszcze znajdują się też w oliwie, oleju z rzepaku, orzechach. Ale z jedzeniem ich też nie wolno przesadzać. bowiem wszystkie tłuszcze, oraz te dobre, oraz złe, okazują się kaloryczne. Dlatego kuracji prawidłowej osoby dorosłej 7 tłustych produktów, które... przyspieszą odchudzanie! tłuszcze powinny dostarczać do 30 procentach dziennej porcji energii, w tym tłuszcze odzwierzęce tylko 6-7 procentach

Palisz papierosy? masz nadwagę albo nadwagę? W pośpiechu zjadasz na mieście niezdrowe fast foody oraz nie posiadasz czasu na aktywność fizyczną? wykonaj lipidogram, czyli profil lipidowy. jasne badanie dużo powie o twoim zdrowiu - wykryje nieprawidłow…

Tłuszcze (nawet te dobre!) w nadmiarze szkodzą

Ze względu na dużą wartość kaloryczną tłuszcze doprowadzają do otyłości, która okazuje się plagą naszych czasów. Stąd już prosta droga do innych chorób cywilizacyjnych: dolegliwości z sercem, stawami, cukrzycy. Ale jeśli spożywa się je w niewielkich proporcjach, jedynie nie tuczą, ale nawet ułatwiają spalenie tkanki tłuszczowej. Jak to możliwe? Tłuszcze okazują się wolniej trawione niż inne substancje kuracji odchudzającej oraz dzięki temu dają też dłużej uczucie sytości. dobrze więc nie eliminować ich zupełnie z kuracji odchudzającej, bo wówczas będziemy jeść więcej. Ponadto organizm nie jest w stanie sam wyprodukować niektórych kwasów nienasyconych nazywanych potrzebnymi (NNKT), m.in. cennych omega-3 oraz omega-6, więc musimy ich dostarczyć w pożywieniu.

Układając menu, weźmy pod uwagę jedynie tłuszcz widoczny, jak masło, margaryna czy olej, ale też ukryty w wędlinach, nabiale, daniach gotowych czy popularnych chipsach, ciastkach, batonikach i taki, który dodajemy do potrawy podczas obsmażania albo duszenia (z patelni przechodzi do produktu alt2 60-70 procentach tłuszczu). Żeby nie przeholować, dobrze sięgać po mięso oraz wędliny drobiowe, nabiał półtłusty albo chudy oraz zastępować tłuszcze zwierzęce roślinnymi. Wolno nam zjeść tylko 2 łyżki wszystkich tłuszczów dziennie! Dla porównania: 2 łyżki masła mnóstwo z nas zużywa do posmarowania 4 kromek pieczywa.

Kwasy omega-3 oraz omega-6: ważna równowaga

Do tego, byśmy byli zdrowi, potrzebujemy obydwu rodzajów nienasyconych kwasów tłuszczowych: omega-3 (ryby) oraz omega-6 (tłuszcze roślinne), oraz to w odpowiednich proporcjach. stosunek płciowy kwasów omega-3 do omega-6 powinien wynosić 1:5. Niestety, dietę przeciętnego Polaka nie spełnia takich oczekiwań. Dlaczego? Spożywamy za dużo olejów, margaryn oraz innych tłuszczów roślinnych, które okazują się źródłem kwasów omega-6, a za mało ryb bogatych w omega-3. Trzeba przyswoić, że nadmiar omega-6 niweczy lecznicze oddziaływanie kwasów omega-3.

Oleje roślinne - bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych

Oleje okazują się głównym składnikiem kuracji odchudzającej śródziemnomorskiej, którą lekarze oraz dietetycy uważają za najzdrowszą. Im więcej w oleju nienasyconych kwasów tłuszczowych, a mniej nasyconych, tym dobrze. Na 1 miejscu okazuje się pod tym względem oliwa oraz niedoceniany przez nas olej rzepakowy otrzymany z uszlachetnionych odmian rzepaku. Oleje okazują się bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które zmniejszają stężenie cholesterolu całkowitego we krwi, obniżają pułap złego (LDL) i prawdopodobnie podwyższają stężenie dobrego (HDL), przeciwdziałając miażdżycy, niedokrwiennej schorzeniu alt3 serca oraz nadciśnieniu tętniczemu. Sprzyjają redukcji poziomu glukozy oraz trójglicerydów (cząsteczki zapasowego tłuszczu), zwłaszcza u ludzi chorych na cukrzycę rodzaju 2. Oleje dostarczają też dużo kwasów wielonienasyconych, przede wszystkim linolowego (omega-6), który – podobnie jak kwasy jednonienasycone – ma zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu we krwi. Ponadto bierze on udział w wytwarzania mnóstwo hormonów, w tym neuroprzekaźników (łączenia między komórkami nerwowymi mózgu), usprawniając pracę centralnego układu nerwowego. Jego niewątpliwą zaletą okazuje się również to, że szybko zostaje spalony oraz nie składa się w postaci trójglicerydów.

Natomiast mitem okazuje się, że oleje okazują się świetnym źródłem innego ważnego kwasu z grupy wielonienasyconych – alfa-linolowego (omega-3). Niestety, pod oddziaływaniem światła oraz powietrza w ciągu 12 godzin od wytłoczenia oleju (np. lnianego) kwas alfa-linolenowy ulega rozpadowi oraz traci większość składniki odżywczych. Dlatego mimo że orzechy włoskie czy nasiona lnu okazują się bogate w taki kwas, w kupowanych przez nas olejach pozostaje go już niewiele. Oleje okazują się świetnym źródłem witaminy E, nazywanej witaminą młodości. Zaliczana do tzw. antyoksydantów wymiata z organizmu wolne rodniki, chroniąc przed chorobami cywilizacyjnymi. Nadaje skórze młody wygląd.

Ile to kalorii? 1 łyżka oleju roślinnego – 159 kcal.
Nasze rady: Zastąp olejami roślinnymi tłuszcze zwierzęce: smalec słoninę, masło. Możesz je dodawać do zup, sałatek, surówek, dań alt4 mięsnych. wybieraj te z pierwszego tłoczenia na zimno – mają niemal taką samą wartość odżywczą jak ziarno. wypróbuj je zgodnie z przeznaczeniem. Oleje, w których przeważają jednonienasycone kwasy tłuszczowe (oliwa oraz olej rzepakowy), okazują się uniwersalne, bo nadają się do obsmażania, jedzenia na zimno oraz gotowania. Te, w których dominują kwasy wielonienasycone (słonecznikowy, kukurydziany, sojowy), powinno się przyjmować tylko na zimno. Jeżeli olej zaczyna się na patelni palić, to znaczy, że nie nadaje się do obsmażania. Oleje przechowuj na dolnej półce w schładzarce – pod oddziaływaniem ciepła oraz światła szybko jełczeją.

Bogactwo smaków

Poza tradycyjnym olejem rzepakowym, słonecznikowym oraz oliwą da się dziś kupić olej kukurydziany, winogronowego, dyni, sezamowy, krokoszowy, z rozmaitych orzechów... Mają różne smaki, składniki odżywcze oraz przeznaczenie. W oleju kukurydzianym, winogronowego oraz dyni przeważają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, przede wszystkim omega-6. Oleje te nadają się do sałatek, sosów, gotowania, ale powinno się na nich smażyć. W oleju lnianym okazuje się dużo omega-3. mimo wszystko taki olej szybko się utlenia, dlatego powinno się go krótko przechowywać, koniecznie w butelkach z ciemnego szkła. trzeba go jeść tylko na zimno, bo wysoka temperatura niszczy jego drogocenne właściwości. Bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych okazuje się w olejach z orzechów (włoskich, brazylijskich, laskowych) i maku.
 

Zobacz też

FormExplode Opinie 2017

Gry Logiczne Escape


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness