Domowe musli - kalorie. Musisz to wiedzieć przed zjedzeniem!

Domowe musli - kalorie. Musisz to wiedzieć przed zjedzeniem!

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

Musli to posiłek pochodzący ze Szwajcarii. Na początku XX wieku szwajcarski lekarz Maximilian Bircher-Benner otworzył sanatorium, w którym zasadniczą częścią leczeniu była jadłospis (choć dziś to standardowe, wówczas rozwój medyka było dość nowatorskie). Bircher-Benner na pewno znalazłby wspólny język z dzisiejszymi wyznawcami poprawnych nawyków żywieniowych - nie jadł mięsa oraz propagował sięganie po jak najwięcej składników w wersji srogiej. prawidłowej diecie oraz trybowi życia przypisywał właściwości lecznicze. Wróćmy jednak do musli, ponieważ wymyślony w szwajcarskim sanatorium posiłek wyglądał nieco czyli niż ten, którym zajadamy się dziś.

Jego wynalazca nazywał go Apfeldiätspeise, co znaczy mniej więcej: dietetyczny posiłek jabłkowy. Musli składało się z łyżki stołowej płatków zbożowych moczonych poprzez 12 godzin w trzech łyżkach wody, Sprawdź! Ile kalorii mają składniki domowego musli? łyżki słodkiego kondensowanego mleka (wówczas dość popularny w Szwajcarii artykuł), łyżki soku z cytryny, jednego ogromnego lub dwóch mniejszych jabłek (nowiutko utartych ze skórką) oraz wreszcie łyżki zmielonych orzechów laskowych lub migdałów. Taki posiłek był serwowany kuracjuszom jako starter przed innymi - śniadaniem, lunchem czy kolacją.

Musli na diecie odchudzającej oraz w jadłospisie podstawowym - jak opracować idealną mieszankę?

Dziś przepisów na musli są setki. Fakt, posiłek ten ma dużo zalet, ponieważ musli ma dużo lepszą wartość odżywczą niż kupne, chrupiące płatki śniadaniowe, zazwyczaj przesycone cukrem.

Dzięki zawartości płatków owsianych/żytnich lub pozostałych ulubionych, musli dostarcza nam solidną porcję złożonych węglowodanów oraz błonnika, który likwiduje problemy z wypróżnianiem i ile kalorii mają domowe muski syci na długi czas. również suszone owoce są imponującym źródłem błonnika, zresztą nie jedynie, ponieważ zawierają mnóstwo witamin oraz minerałów. Latem skuteczniej jednak wzbogacić śniadaniowe musli owocami świeżymi, choćby dla solidnej porcji witaminy C.

 

do tego mleka, jogurtu, orzechów oraz pestek sprawia, że musli zaopatruje twój organizm w białko. Musli na diecie odchudzającej to doskonały pomysł na śniadanie, jednak każdy, komu jest zależna na zachowaniu zdrowia, może sięgać po ten skomponowany z samych poprawnych składników posiłek.

Jak wykonać zdrowe musli naturalne? poniżej kilka wskazówek:

  • do każdemu musli dodawaj pestki oraz orzechy, najrozsądniej mieszankę albo różne orzechy każdego dnia, ponieważ konkretne gatunki mają charakterystyczne dla siebie walory odżywcze - orzechy są źródłem poprawnych tłuszczów i witamin oraz jak zrobić domowe musli minerałów, które świetnie wpływają m.in. na układ sercowo-naczyniowy oraz nerwowy,
  • zawsze uwzględnij w musli przynajmniej jeden owoc, unikaj jednak owoców w syropie lub kandyzowanych - najlepsze będą owoce świeże: jagody, maliny, truskawki, kiwi, banan, jabłko, gruszka, śliwki, morele, klasyczne dodatki do musli to więc drobne owoce suszone, czyli żurawiny, rodzynki albo jagody goji,
  • z wyjątkiem płatków możesz wzbogacić zbożową mieszankę nowiutko mielonym siemieniem lnianym albo chia,
  • nie dodawaj do mieszanki cukru - dużo lepszy powinno organiczny miód,
  • urozmaicaj recepturę na musli swoimi ulubionymi dodatkami - świetnie sprawdzi się np. gorzka czekolada albo płatki kokosowe,
  • ze względu na wysoką zawartość błonnika, pamiętaj, żeby popić posiłek wodą lub sprawdzonym sokiem.

Musli kupne - czy jest zdrowe?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ czy domowe musli są kaloryczne wszystko jest zależna od starań producenta. Niestety, na sklepowych półkach czeka na nas mnóstwo pułapek, ponieważ produkty, które sprawiają wrażenie poprawnych, w istocie są tylko bombą kalorii, w praktycznie wszystkich pustych. Możesz uniknąć pomyłki tylko w jeden sposób - czytając skład. musi znaleźć się w nim cukru lub syropów słodzących, np. glukozowo-fruktozowego. niepożądane są też sztuczne dodatki smakowe/ barwiące/ zapachowe. Owoce występujące w produkcie powinny być suszone - nie kupuj musli z owocami kandyzowanymi.

W sklepach, szczególnie specjalizujących się w sprzedaży żywności "eko" oraz "bio" znajdziesz spory wybór musli o dobrym składzie, jednak ich wadą jest zazwyczaj wysoka cena. Ekonomiczniej więc kupić kilka składników oraz przygotować własną mieszankę - lepszej nie znajdziesz nigdzie.

 

Zobacz też 

Krav Maga Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness