Gluten - nie taki straszny jak mówią!

Gluten - nie taki straszny jak mówią!

Redakcja

2017-05-05

brak komentarzy

glutendieta  bezglutenowadietaabsurdceliakiazboża

Rozmawiam z sympatyczną znajomą w szatni klubu sportowego:
– Wie pani, my byśmy chciały z koleżanką przejść na dietę, ale się boimy, że będziemy głodne; że nie zadziała.
Niestety, te obawy nie okazują się bezpodstawne. sama kilka razy próbowałam używać różne kuracji odchudzającej, ale skutek był mizerny. Po wielkich wyrzeczeniach znikała malutka część mnie. Wracała w niedługim czasie. ciągle w ilości większej, niż poprzednio.
Chcąc uniknąć kolejnej porażce walki o szczupłą sylwetkę, kilka lat temu postanowiłam „skomponować” swoją dietę. Po przeanalizowaniu zaleceń licznych dietetyków niemal całkowicie odstawiłam niektóre produkty, między innymi zboża. Moim zamierzeniem jest zmniejszenie węglowodanów – stwierdziłam, że te z warzyw oraz owoców mi będą wystarczające. Czymś takim, jak gluten, nie zaprzątałam sobie głowy. Słyszałam o celiakii, ale kojarzyłam ją z małymi dziećmi oraz problemami, z których się wyrasta.

Uczulenie na gluten

Po kilku tygodniach modyfikacje sposobu odżywiania (warzywa, białko, trochę owoców oraz niewielka porcja otrębów lub płatków owsianych) zniknęło wiele kilogramów. Poczułam się zdecydowanie dobrze – nie miałam poczucia „ciężkości” przy jednoczesnym uczuciu niedosytu jedzeniowego. polepszeniu uległ mój nastrój, ciągłe zmęczenie odeszło w niepamięć oraz – co jest niespodziewane – zniknęły uporczywe, dokuczliwe ataki migren. Dużo później dowiedziałam Gluten to słowo, które elektryzuje miliony osób na całym świecie. Czy faktycznie powinniśmy się go bać? się, że ograniczając produkty zbożowe, zniwelowałam niekorzystne oddziaływanie glutenu na mój organizm. Dzięki temu między innymi uporałam się ze zmorą diet – uczuciem głodu. Niekorzystnym skutkiem braku glutenu jest zubożenie się o substancje pokarmowe, niezbędne do prawidłowej odnowy mięśni oraz do pozytywnej sprawności cery oraz włosów.

jest gluten?

Gluten – w zbożach występuje jako mieszanka dwóch roślinnych białek. Dzięki niemu ciasto jest elastyczne oraz ma charakterystyczne pęcherzyki powietrza, nadające lekkość oraz puszystość wypiekom. Znajdziemy go w pszenicy, życie, jęczmieniu. śladowe jego ilości mogą pojawić się w wyrobach z owsa. Gluten jest także dodatkiem, który uzupełnia skład licznych pozostałych produktów spożywczych: sosów, zup w proszku, przetworów mięsnych, chipsów ziemniaczanych, deserów mlecznych oraz jogurtów, serków. Obliczono, że dorosły człowiek zjada dziennie około 15 g glutenu w owej postaci.
Osoby cierpiące na celiakię muszą go całkowicie wykluczyć z kuracji odchudzającej. W ich przypadku gluten może doprowadzić do nieodwracalnych spustoszeń w organizmie, może być też czynnikiem sprawczym licznych ciężkich chorób. mimo wszystko problem taki dotyczy tylko około 1% populacji. Dlaczego więc ostatnio tak dużo się o nim pisze?

Nietolerancja glutenu

czynników przyczyniających się do zainteresowania tym składnikiem należy szukać w NNG – nieceliakalnej nietolerancji glutenu. szacuje się, że dotyka ona około 6% wszystkich ludzi. Dopatrujemy się jej w zawrotach głowy, migrenach, uczuciu senności oraz ociężałości umysłowej odczuwalnych po alt2 zjedzeniu potraw zawierających gluten. Problemy skórne, obniżenie oraz huśtawki nastroju, stany depresyjne, zaburzenia gospodarki hormonalnej, chroniczne zmęczenie to także sygnały naszego organizmu mogące wskazywać na nietolerancję glutenu. Poważniejszymi skutkami owej przypadłości okazują się choroby autoimmunologiczne. Jeśli więc któryś z tych objawów uporczywie obniża jakość naszego życia, dobrze poddać się badaniu na nietolerancję glutenu. Dopóki jednak nie mamy pewności, że czynnikiem sprawczym naszych problemów okazują się produkty zbożowe, nie dobrze z nich całkowicie rezygnować.
eksperci zwracają uwagę, że pokarm zawierający gluten jednocześnie jest źródłem licznych składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. pozytywnej jakości pieczywo z mąki żytniej, orkiszowej; wyroby z pełnego ziarna, zawierają znaczne porcji witamin z grupy B, które odpowiadają m.in. za funkcjonowanie układu nerwowego. artykuły te zaopatrują nas także w kwas foliowy oraz w ważne pierwiastki: magnez, żelazo, wapń, cynk oraz selen. kuracja dietetyczna uboga w gluten zawiera niewiele błonnika, co może być czynnikiem sprawczym „przejadania się” oraz – w rezultacie – wzrostu masy ciała. Gluten wpływa także na obniżenie ciśnienia krwi oraz pozytywnie warunkuje mikroflorę naszych jelit.

artykuły bezglutenowe

artykuły bezglutenowe dostępne w sklepach – tak ostatnio popularne – okazują się bardzo często uzdatniane do spożycia poprzez zwiększenie w nich ilości soli, cukru oraz tłuszczu. Według angielskiego dziennika „The Daily Telegraph” kromka chleba bez glutenu zawiera 2,2 grama alt3 tłuszczu oraz 80 kalorii, kromka zwykłego pieczywa natomiast – 1 gram tłuszczu oraz 58 kalorii. przebieg eliminowania glutenu z ziaren zbóż w dużym stopniu wyjaławia je pod względem składniki odżywczych. Osoby chore na celiakię, zmuszone do kuracji odchudzającej bezglutenowej, powinny być pod stałą kontrolą lekarza, gdyż żywność bez glutenu ma bardzo ograniczoną zawartość witamin oraz minerałów.
Zdecydowanie zalecane jest natomiast zmniejszenie spożywania produktów z pszenicy. W wyniku zmian genetycznej tego zboża, rozpoczętej w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, znacznie zwiększono ilość glutenu w nim obecnego. Jego składnik –„nowa” gliadyna – ma oddziaływanie podobne do oddziaływania opiatów. rozbudza apetyt. Po spożyciu wywołuje uzależniające uczucie satysfakcji. Kiedy stan taki minie, mamy potrzebę sięgnięcia po kolejna porcję – a kalorii przybywa. eksperymenty wskazują, że w taki sposób możemy przyjmować około 400 nadprogramowych, pustych kalorii dziennie. Tymczasem w licznych dietach odchudzających proponuje się „kanapki” (bez informacji, z jakiego pieczywa powinny być sporządzone), płatki śniadaniowe, muesli.
warto tu także wspomnieć o innym składniku występującym w zmodyfikowanej pszenicy – amylopektynie A. To wielocukier, bardzo prosto trawiony, a więc w wysokim stopniu podnoszący poziom cukru we krwi. eksperymenty wskazują, że pszenica (także w wersji pełnoziarnistej) podnosi poziom cukru szybciej, niż biały cukier oraz inne węglowodany. Zatem ograniczając w diecie słodycze niewiele zdziałamy, jeśli w naszym jadłospisie pojawią alt4 się produkty pszeniczne. Wywołają one niechciane efekty – uczucie głodu, ubytek energii, ospałość. A te tymczasem spowodują, że trudno się jest oprzeć konieczności spożywania.

Sam wybierz – własne wymogu czy „jedzeniowe mody”?

Nie oznacza to jednak, że każda kromka pieczywa jest dysponowała dla nas zgubne oddziaływanie. Profesor Peter Gibson, który w 2011 roku ogłosił szkodliwość glutenu, ponowił analizy w 2013 roku. Grupie pacjentów deklarujących nadwrażliwość na gluten podawał produkty placebo informując, że nie zawierają tego składnika. Badane osoby podczas badania określały swoje samopoczucie jako dobre, bez objawów typowych dla NNG.
eksperci radzą, aby – w przypadku, gdy podejrzewamy u siebie nadwrażliwość na gluten – odstawić produkty go obejmujące na 72 godziny oraz obserwować nasz organizm. Jeżeli zauważymy dobre modyfikacje w jego funkcjonowaniu, dobrze wybudować analizy. Po potwierdzeniu naszych obaw z pewnością znajdziemy sposoby na modyfikację jadłospisu umożliwiającą unikanie glutenu. wiele portali w internecie, propagujących zdrowy styl odżywiania, podaje przepisy na potrawy bezglutenowe.
Dopatrywanie się u siebie NNG bez medycznego udowodnienia owej przypadłości korzystnie wpływa jedynie na zyski koncernów produkujących żywność bez glutenu. Dla naszego kondycji oraz dla naszej kuracji odchudzającej nieuzasadnione restrykcyjne zmniejszenie tego składnika może mieć niepożądany skutek. warto zatem nie ulegać modom żywieniowym, ale wykorzystywać wiadomości na temat sposobów odżywiania tak, by w pełni służyły naszemu dobremu samopoczuciu.

 

Zobacz też 

Escape Room


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness