Jak gotować, żeby zachować witaminę C?

Jak gotować, żeby zachować witaminę C?

Redakcja

2017-06-12

brak komentarzy

Mocno zabrudzone jarzyny przed ugotowaniem trzeba wyszorować, najlepiej pod bieżącą wodą – w ten sposób pozbywamy się zanieczyszczeń oraz bakterii. Z moczeniem jarzyn nie należy mimo wszystko przeholować, ze względu na to że moczone za bardzo długo tracą drogocenne witaminy i minerały.
- Marchewkę i ziemniaki (też słodkie) najlepiej gotować bez obierania, ze względu na to że witaminy i sole mineralne wielokrotnie znajdują się zaraz pod skórką. Trzeba je mimo wszystko wcześniej dokładnie przepłukać. Uwaga! także owoce najlepiej jeść ze skórką, ze względu na Jak gotować, by nie niszczyć witaminy C? to że właśnie pod nią znajduje się najwięcej produktów odżywczych, a sama skórka posiada w składzie wiele błonnika.
- Grubo siekaj i krój jarzyny – w ten sposób zmniejszysz powierzchnię, przez którą tracą substancje pokarmowe w czasie przyrządzania posiłków. Ale o ile to możliwe, gotuj jarzyny całkowicie. przykładowo: ziemniaki da się ugotować w mundurkach, a zaledwie później pokroić.
- Gotuj zawsze w jak najmniejszej ilości h2o. Rozpuszczalne w wodzie witaminy przechodzą do gotującej się h2o i kończą zazwyczaj… w ściekach.
- Nie gotuj jarzyn dłużej niż to sposoby na zchowanie witaminy C podczas gotowania konieczne, ze względu na to że niektóre witaminy rozkładają się pod oddziaływaniem wysokiej temp.. Jeśli jarzyny trzeba odgrzać, rób to jak krótko, aby zapobiec dalszej utracie witamin i minerałów.

najlepiej na parze albo w piekarniku

Najzdrowszym sposobem obróbki preparatów spożywczych okazuje się gotowanie na parze, dzięki któremu nie tracą one swoich korzystnych dla organizmu właściwości. Należy umieścić je na kratce ponad wrzącym płynem (zwykle wodą). Pamiętajmy, że gotowanie na parze nie wymaga tłuszczu czy soli, co także okazuje się z korzyścią dla organizmu. jak uchronić witaminę C W ten sposób da się przygotować ; jarzyny, ale także ryby, ryż i mięso (np. filet z drobiu czy indyka). inną formą przyrządzania posiłków na parze okazuje się palenie preparatów w piekarniku, owiniętych w folię aluminiową czy papier pergaminowy.

Mięso da się przygotować też w inny sposób i nie stracić jego cennych właściwości. Jeśli gotujemy je w wodzie czy wywarze, należy dołożyć je od razu na wrzątek, dzięki czemu wierzchnia warstwa zetnie się, co uchroni sole mineralne, witaminy (przede wszystkim z grupy B) czy pełnowartościowe jak uchronić pokarm przed utratą witaminy C białko przed wypłukaniem. także lekkie osolenie mięsa chroni przed przejściem soków mięsnych do wywaru. Uwaga! Białko, które znajdzie się w wywarze, ścinając się pod oddziaływaniem wysokiej temp., stworzy tzw. szumowiny (charakterystyczne np. dla rosołu). Nie usuwajmy ich, ze względu na to że w ten sposób zmniejszymy wartość odżywczą wywaru.

Mięsa nie należy moczyć godzinami w wodzie – jak to było dawniej w zwyczaju – ze względu na to że soki mięsne i substancje pokarmowe rozpuszczają się i przechodzą do h2o, przez co gubi ono na smaku.

 

Zobacz też 

Opaski na rękę 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness