Jak zdrowo się odżywiać na co dzień? - skuteczne porady

Jak zdrowo się odżywiać na co dzień? - skuteczne porady

Redakcja

2017-08-01

brak komentarzy

Stres towarzyszy każdemu z nas w dniu powszednim. Jak nie zajadać sytuacji stresogennych i zatroszczyć się o odpowiednia dietę? Życie w ciągłym napięciu nie sprzyja prawidłowemu odżywianiu. Żyjąc w biegu i w stresie tracimy niezbędne odżywcze produkty i zaburza się nasze samopoczucie. Różnie reagujemy na stres. Jedni w chwilach napięcia jedzą bez kontroli, inni natomiast wręcz odwrotnie – głodują. Zdrowa, odpowiednia jadłospis wpływa pozytywnie na nastrój i pozwala na zniwelowanie niektórych skutków sytuacji stresogennych. wit. i minerały Podczas sytuacji stresogennych i niekontrolowanego objadania się powinniśmy sięgać po świeże jarzyny i owoce. Dostarczają one znacznych ilości witamin i minerałów, których zawartość rozpocznie spada podczas okresu napięcia. Szczególnie pomocny w polepszeniu nastroju będzie kwas foliowy i flawonoidy. W czasie wzmożonego napięcia stresowego tracimy olbrzymie ilości wit. C. Stąd też zaleca się jadanie dużych ilości kwaśnych owoców i pomidorów, papryki czerwonej czy szpinaku. świetnym pomysłem okazuje się codzienne wypijanie nowiutko wyciśniętych soków owocowych. Czy koniecznie czekolada? Czekolada, po której spożyciu w organizmie wytwarzana okazuje się znaczna dawkę serotoniny tj. hormonu farta okazuje się w konkretny sposób pomocna w czasie sytuacji stresogennych. mimo wszystko kluczowe okazuje się by zachować powściągliwość w jej spożyciu. zdrowe  odżywianieZapewne 1-2 kostki dziennie nie będą kłopotem, ale już tabliczka słodyczy na pewno będzie bombą kaloryczną. Do kłopotów ze stresem dojdzie kolejny –

wzrostu masy ciała! świetnie mieć na uwadze, że świetnym źródłem magnezu,

pierwiastka o właściwościach uspokajających i pozytywnie wpływającym na nasze samopoczucie, okazuje się tylko czekolada, również migdały czy orzechy. Do żywności o właściwościach łągodzących i poprawiających samopoczucie należą także produkty mleczne i awokado. produkty te zawierają fenyloalaninę, aminokwas niezbędny w poprawianiu nastroju. Zestresowani pijmy dużo h2o! Stres sprzyja utracie h2o, czy odwodnieniu. W tym czasie powinniśmy starać się dużo pić, ale nie kawy, która będzie nas dodatkowo odwadniać. w szczególności polecana okazuje się zwykła woda mineralna, która dodatkowo uzupełni organizm w produkty mineralne i napary herbat ziołowych albo owocowych. Będąc w stresie nie zabierz alkohol Niektórzy w czasie sytuacji stresogennych chętnie sięgają po alkohol. Nie okazuje się to idealny pomysł. Owszem alkohol wpływa relaksująco podczas upojenia, mimo wszystko po zniknięciu procentów z krwi, złe samopoczucie nasila stres. Aktywność fizyczna Świetnym sposobem na rozładowanie sytuacji stresogennych i frustracji okazuje się aktywność fizyczna, która wspomoże naszą dietę antystresową. Poza tym ruch to zdrowie, więc korzyści będą dla całego człowieczego ustroju. Stres okazuje się negatywnym odczuciem, które towarzyszy człowiekowi od zawsze. Życie w ciągłym stresie nie będzie być czymś wyjątkowym. Staje się normą. Niestety wyniki analiz epidemiologicznych prowadzonych przez Światową Organizację organizmu (WHO) okazują się niepokojące i podkreślają, że prędkie tempo życia, cywilizacja przemysłowa, wielka gęstość zaludnienia, rywalizacja i towarzyszący temu wszystkiemu stres zwiększają prawdopodobieństwo zachorowania na choroby nowotworowe, wrzodowe czy układu krążenia. Stres ma własny udział w powstawaniu mnóstwo dolegliwości somatycznych. Jak długotrwały stres wpływa na organizm i mentalność? Jakie daje się wyróżnić fazy odpowiedzi na stres? Jakie okazują się efekty sytuacji stresogennych i co pozwala zwiększyć odporność na stres?   złe efekty sytuacji stresogennych Stres trzeba nazwać chorobą cywilizacyjną, zespołem xxi wieku. W mediach, prasie, literaturze fachowej zwraca się uwagę Życie w biegu i ciągłym stresie – jak zadbać o zdrową dietę? przede wszystkim na fakt, że długotrwały i żywotny stres ma destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie i zdrowie człowieka. wylicza się niekorzystne skutki sytuacji stresogennych, jak: drażliwość, gniew, nerwowość, lęk, depresja, huśtawka nastrojów, obniżona samoocena, fantazje samobójcze, agresja, drżenie, tiki nerwowe, nadmierny pociąg do piwa, zwiększone jedzenie kofeiny, zakłócony rytm snu, zła gospodarka czasem, obniżona jakość obowiązkach czy zmiana stosunku do seksu. Poza tym stres manifestuje się w postaci szeregu objawów ze strony organizmu. skutki somatyczne sytuacji stresogennych to: notoryczne zachorowania i infekcje, palpitacje serca, kłopoty z oddychaniem, ucisk w klatce piersiowej, bezsenność, skłonność do omdlenia, migreny, ciśnieniowe migreny, bóle w krzyżu, dyspepsji, biegunki, zaparcia, problemy skórne, alergie, astma, intensywne pocenie się i lepkość rąk, zaburzenia w miesiączkowaniu, szybka utrata wagi. Fazy odpowiedzi na stres Janusz Reykowski, polski psycholog, wyróżnia trzy fazy odpowiedzi na stres, biorąc pod uwagę stopień nasilenia czynnika awersyjnego (stresora):   faza odpowiedzi instrumentalnych – występuje wtedy, gdy nasilenie sytuacji stresogennych okazuje się umiarkowane i nie przewyższa progu odporności na stres. Zostają zmobilizowane siły organizmu i zwiększona aktywność procesów poznawczych. Umiarkowany stres sprzyja realizacji zadania, ponieważ pobudza i motywuje do oddziaływania; faza krytyczna – natężenie sytuacji stresogennych wzrasta, osiągając stopień odporności na stres i dezorganizując oddziaływanie człowieka. występuje nadmierna koncentracja na szczegółach

i sztywność w rozwiązywaniu choroby.

Występuje szereg przejawów odpowiedzi emocjonalnych: lęk, gniew, strach, zniechęcenie; faza odpowiedzi obrony przed stresem – wzmożony etap pobudzenia emocjonalnego, który przejawia się w postaci agresji, ucieczki albo wycofywania się. Inne reakcje na nadmierny stres to np.: regresja – zachowania nieadekwatne do wieku, fantazjowanie, myślenie życzeniowe, tłumienie trudności albo izolacja i unikanie kontaktów towarzyskich. Wpływ sytuacji stresogennych na choroby   Tak naprawdę to jedynie od człowieka okazuje się zależne, czy pozwoli przytłoczyć się stresom, które zazwyczaj wynikają z chorych ambicji i pragnień odniesienia su... Stres wywołuje modyfikacje wskaźników wegetatywno-somatycznych. Pod oddziaływaniem ryzyko zostaje aktywizowany układ sympatyczny, zwiększa się wydzielanie adrenaliny przez nadnercza, wrasta ciśnienie tętnicze tętnicze krwi, przyspiesza akcja serca, wzrasta zakres glukozy we krwi i hamowane okazują się procesy trawienia. Stres przecież wpływa na układ nerwowy (szczególnie na podwzgórze i przysadkę) i mobilizuje organizm do odpowiedzi takie jak „walcz” albo „uciekaj”. analiz dotyczące sytuacji życiowych, np. używające Skalę Ponownego Przystosowania Społecznego autorstwa T.H. Holmesa i R.H. Rahe’a, podkreślają, że osoby, które przeżyły więcej bolesnych eksperymentów życiowych (m.in. śmierć współmałżonka, rozwód, utratę obowiązkach itp.) w porównaniu z ludźmi o mniejszej liczbie takich zdarzeń, w większym stopniu okazują się narażone na zachorowanie, np. na zawał serca, chorobę wieńcową czy wrzody żołądka i dwunastnicy.   Ekstremalny stres, np. powiązany z wojną czy przeżyciem klęski żywiołowej, może powodować PTSD – zespół sytuacji stresogennych pourazowego, który charakteryzuje się zakłóceniem snu, nawracającymi wspomnieniami traumy,zdrowe  życie  stanem lęku i stanom depresyjnym, niższą wrażliwością w stosunku do otoczenia, trudnościami w koncentracji uwagi, drażliwością i wybuchami złości. Psychologowie zwracają uwagę, że mogą istnieć pewne cechy osobowości (nastawienia, predyspozycje), które przy współwystępowaniu pozostałych czynników niebezpieczeństwa, np. nadwagi, palenia tytoniu, uwarunkowań genetycznych, podwyższonego ciśnienia krwi i nieodpowiedniej kuracji odchudzającej, zwiększają ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Do takich czynników zwiększających prawdopodobieństwo zaburzeń natury zdrowotnej zalicza się wzór zachowania A. Liczne eksperymenty podkreślają, że typ zachowania A (WZA) przyczynia się do zmian miażdżycowych i choroby niedokrwiennej serca. na czym polega WZA? Osoby przejawiające wzór zachowania A angażują się w permanentną walkę o uzyskanie jak największej ilości celów w jak najkrótszym czasie, mają silną konieczność osiągnięć i awansu, tendencję do dominacji i agresywności, alt2 okazują się niecierpliwe, energiczne, mają skłonność do współzawodnictwa, rywalizacji, pośpiechu i ignorują skutki zmęczenia i przepracowania.   Należy mieć świadomość, że sam stres nie wywołuje choroby, a jedynie katalizuje przebieg zachorowania. Sytuacje stresowepowodują spadek odporności organizmu.

Dokonuje się to na skutek ścisłego powiązania między układem immunologicznym,
dokrewnym i nerwowym. Pod oddziaływaniem sytuacji stresogennych obserwuje się spadek wytwarzaniu i aktywności limfocytów T i B. Gwałtowny wyrzut adrenaliny i skurcz garnków wieńcowych, powodowany mocnym stresem, może doprowadzić do tzw. zawału pozanaczyniowego. analiz psychologiczne wykazują, że stres powiązany z pracą zwiększa ryzyko zgonu. Zawał serca zwłaszcza grozi tym osobom, które mają wielki zakres odpowiedzialności i którym stawia się duże wymogi. Ponadto, kumulujące się w ciągu życia stresy mogą wytłumaczyć zjawisko przed czasem starzenia się. Stres może w sposób istotny zadecydować o rozmiaru naszego istnienia. Sposoby na zmniejszenie sytuacji stresogennych licznych ludzi zadaje sobie pytanie, jak przebyć stres, i nadal nie znajduje odpowiedzi. Umiejętność radzenia sobie z przeciwnościami losu okazuje się wypadkową eksperymentów życiowych, temperamentu, właściwości osobowości, systemu produkty, wsparcia społecznego, światopoglądu, sposobu myślenia itp. przeważnie odporność na stres wynika z filozofii życia. wyłącznie od człowieka okazuje się zależne, czy pozwoli przytłoczyć się stresom, owładnąć chorym ambicjom i pragnieniom odniesienia spektakularnych zwycięstw. Może zaleca się zmodyfikować własny tryb funkcjonowania (zadbać o odpowiednią dietę, zasobną w minerały np. magnez i aktywność fizyczną), zatrzymać się w joggingu, wyjść na spacer, pobyć z samym sobą, z naturą, z drugim człowiekiem i zapomnieć o chaosie dnia codziennego? Po co się samodzielnie zabijać? Przecież fundowanie sobie stresów to taka powolna śmierć na raty… Uczucie zmęczenia, rozdrażnienia, różnice nastroju – to wszystko będą symptomy życia w stresie. W obecnych czasach nie da się tego uniknąć. Życie w pośpiechu, byle jaka dietę, niedociągnięcie okresu na zadbanie o siebie, na relaks – to wszystko prędzej czy później odbija się na naszym zdrowiu. Tym więcej, że obecnie dietę, nawet świetnie zbilansowana i zróżnicowana – niekoniecznie dostarczy nam wszystkich potrzebnych produktów. Niedobory magnezu będą szczególnie poważne, gdyż taki pierwiastek okazuje się wypłukiwany – poprzez kofeinę, alkohol. Dlatego osoby zdenerwowane właśnie często cierpią względu niedoborów magnezu. sięgają po używki, nie doprowadzają zdrowego trybu życia, nie mogą się odprężyć. Tymczasem niedociągnięcie magnezu niekorzystnie odbija się tylko na zdrowiu fizycznym, ale też na samopoczuciu. Może nawet prowadzić do stanów depresyjnych. Podobnie zresztą jak niedobory witaminy D. Nie bez względu mówi się o zjawisku jesiennej i zimowej chandry. czasie witamina D nie okazuje się tak intensywnie wytwarzana poprzez organizm – wytwarza się ona samoistnie pod wpływem promieni słonecznych, dlatego latem, wiosną, nie jesteśmy narażeni na jej niedobory. Tymczasem właśnie jesienną porą i zimą – jak zwłaszcza. Wtedy trzeba więc zadbać o to, by w naszej kuracji nie zabrakło prawidłowych tłuszczów omega 3, zawartych m.in. w tłustych rybach morskich, nabiału, masła itd. To metoda na uzupełnienie niedoborów witaminy D, której niedobory mogą się poważnie odbijać na naszym samopoczucie.

Tak więc dbanie o prawidłową, zrównoważoną jadłospis z pewnością pomoże

nam w pewnym stopniu uniknąć nieradzenia sobie ze stresem. Każdy okazuje się narażony na stres w normalnym życiu, w mniejszym albo większym stopniu. Może on działać mobilizująco, okazuje się potrzebny do życia. mimo wszystko życie w ciągłym stresie, w joggingu, niedociągnięcie alt3 odpoczynku, relaksu – nie okazuje się na pewno pozytywny i mobilizujący, wręcz przeciwnie. Rozstraja i zniechęca, doprowadza do stanom depresyjnym, różnych zaburzeń nerwowych, bezsenności. Dlatego trzeba walczyć ze stresem – może się w tym zamiarze przydać tylko zdrowa dietę, pełna witamin i minerałów, ale też aktywność fizyczna. Codzienne spacery, jazda na rowerze, gimnastyka, jogging – te czynności sprawiają, że organizm się relaksuje, odpręża, nabiera sił i witalności. To doskonały metoda na walkę ze stresem, obronę organizmu. Poza tym od okresu do okresu trzeba ulegać różnym przyjemnościom i pokusom. Świat zwariował pewnie dostrzegasz to samoistnie wyraźnie jak ja. Świat zwariował. Nie trzeba być wybitnym obserwatorem, aby zauważyć, że dzisiaj ludzie nieustannie się gdzieś spieszą. Biegną do eksperymentów i z eksperymentów, do marketu po zakupy, a później po potomek, które trzeba przecież odebrać z przedszkola przed 17:00. Podobny scenariusz rozgrywa się każdego dnia. Pośpiech, zmęczenie, roztargnienie. Gdzie podział się moment tylko dla Ciebie? Gdzie moment na ciepły, zdrowa  dietędomowy posiłek, na intymną rozmowę z partnerem, na zabawę w chowanego z potomkiem? Gdzie ta chwila, którą możesz poświęcić i sobie? Przecież Ty też potrzebujesz sekundy spokoju, aby złapać oddech po obfitym dniu. Potrzebujesz takiego wyjątkowego, magicznego czasu, aby móc nacieszyć się smakiem ulubionej herbaty, fragmentem inspirującej książki albo po prostu bliskością i ciepłem ukochanej osoby. Nie brakuje Ci tego? rezultaty życia w ciągłym joggingu aktualny człowiek ma mnóstwo na głowie. To nie ulega wątpliwości. Praca, obowiązki naturalne, wychowywanie dzieci, odgrywanie miliona różnych ról… każdego dnia. Wszystko staramy się jakoś ze sobą godzić. Dlatego też nieustannie zwiększamy tempo życia. I wcale nie trzeba nikomu tłumaczyć i udowadniać, że okazuje się to szczególnie szkodliwe i niebezpieczne dla naszego organizmu. Codziennie rozpoczynamy prawdziwą walkę z samym sobą, wytężamy umysł i ciało do granic wytrzymałości. Co otrzymujemy w zamian? Jedynie coraz większą frustrację i roztargnienie, nie mówiąc już o nieustannie narastającym osłabieniu. Brakuje nam okresu na zawieranie nowych, wartościowych znajomości, na pielęgnowanie ważnych w naszym życiu relacji. W efekcie rodzi się w nas samotność, izolujemy się od otoczenia.

W dniu i nocy laptopa i Internetu coraz częściej zastępujemy prawdziwe kontakty

z przyjaciółmi i przyjaciółmi tymi zupełnie wirtualnymi. Nagle zdajemy sobie sprawę z tego, że mamy ponad 600 znajomych na Facebooku, ale z żadnym z nich nie udało nam się w ostatnim czasie napotkać, pogadać,  pójść na spacer czy wspólnie wypić kofeinę. Życie w pośpiechu okazuje się przede wszystkim szczególnie szkodliwe dla naszego sprawności fizycznej. Ale to zapewne wiesz doskonale. Co więcej, możliwe, że doświadczyłeś tego na sobie. nieustannie się spiesząc, często nie mamy okresu, aby zadbać o zdrowy sposób odżywiania. Już niemal przestaliśmy sypiać, ignorujemy grypy i wszelkie przejawy choroby, a w terminarzu stale brakuje rubryki, w którą ; wpisać wizytę u lekarza. absorbuje nas obecne życie zawodowe, rodzinne, gubimy gdzieś w tym wszystkim siebie  jako człowieka. A przecież nikt z nas nie okazuje się robotem, nikt nie okazuje się niezniszczalny, nikt nie otrzymał i przenigdy już nie otrzyma eliksiru wiecznego życia. analizuję, że trzeba sobie taki fakt uświadomić i zacząć dbać o swoją kondycję, alt4 o zdrowie, które mamy jedno, a dodatku tak kruche. Pośpiech wpływa też negatywnie na Twoją pracę. Im więcej z siebie dajesz, im sprawniej funkcjonujesz, tym więcej pogrążasz się w stresie, osłabieniu, roztargnieniu. Coraz prościej się dekoncentrujesz, Twój umysł zamienia się w pokaźnych formatu notatnik, który nieustannie przypomina Ci, co dodatkowo musisz dziś wykonać – oczywiście najlepiej wykonać to jak najszybciej, ponieważ w inny sposób z niczym nie zdążysz, a Twoje życie ulegnie kompletnej dezorganizacji.   Czy nie uważasz, że właśnie nadszedł moment, aby powiedzieć sobie STOP?! Stop!!! Jasne… jeśli poprzestaniesz jedynie na dostrzeżeniu problemu i uświadomieniu sobie, że może trzeba coś z tym wykonać (choć to pierwszy i szczególnie istotny krok, a właściwie to już 1/2 sukcesu), nic się nie odmieni - musisz podjąć oddziaływanie. Jak? Zacznij od początku - od niewielkich rzeczy, od drobnych i pozornie nic nieznaczących szczegółów, a z czasem zaobserwujesz, że Twoje życie stopniowo spowalnia, a Ty sam robisz się spokojniejszy, więcej opanowany, wyspany, otwarty na świat i na ludzi. To, co możesz zmodyfikować już dziś: Zacznij zwracać uwagę na to, co jesz. Już dzisiaj możesz więcej zadbać o jadłospis – swoją, i swoich bliskich. Dokładnie kupuj produkty i produkty, skup się na tych naturalnych, a co za tym idzie, prawidłowych. szczególnie istotnym krokiem może okazać się już sam fakt, że w miejsce serwowania fast foodów, znajdziesz minutę, aby ugotować podstawowy posiłek w 4 ścianach, a później razem z rodziną przyjemnie spędzisz moment przy stole. To tak niewiele, a nie dość, że pozwoli

Ci zadbać o siebie, dodatkowo polepszy dodatkowo Twoje zbliżenia z rodziną.

Wspólne posiłki niewątpliwie ją zbliżą i scalą. Nie przepracowuj się. To, że zrobisz coś sprawniej nie trzeba wcale być oznaką, że zrobisz to skuteczniej. Wręcz przeciwnie, zmęczony i rozproszony nie będziesz w stanie skupić się na swoich zadaniach. Zatrzymaj się. Zwolnij. Daj sobie minutę na odpoczynek, szansę na chociazby krótki urlop. Wyłącz telefon, nabierz odległości. Jako wyspany i szczęśliwy pracownik będziesz więcej uważny, skuteczny i wydajny. Twoje kontakty ze współpracownikami ulegną polepszeniu, a Ty sam staniesz się więcej pomysłowy i kreatywny. Wychowuj swoje dzieci bez pośpiechu. Nie pozbawiaj ich dzieciństwa. Pozwól, aby poznawały świat i ludzi we własnym czasie. Daj im szansę na obserwację i podziwianie otoczenia. Pomóż im w rozwoju, znajdź minutę na wspólną zabawę, poczytaj im do snu, weź na spacer i ucz życia, ale… powoli. Znajdź moment tylko dla WAS – dla Ciebie i Twojego mężczyznę. Może wspólny spacer po parku? Albo mała czarna i trochę intymnej rozmowy? można wykonać z tym czasem, co tylko zapragniecie, ważne, żebyście go dla siebie znaleźli – chociaż kilka godzin w 7 dniach. Taki wspólny „przystanek” na pewno Cię wzmocni, pozwoli zrozumieć, esz zmieniać, okazuje się mnóstwo. Usiądź z kubkiem herbaty albo kawy, możesz wziąć skrawek kartki, ołówek i minutę pomyśleć nad swoim życiem: „Gdzie tak pędzę?”, „Po co?”, „Co z tego mam?” i wreszcie  „Co mogę wykonać, aby zatrzymać taki wyścig?”, „Jak uspokoić rytm życia?”.Zapisz, co chciałbyś wykonać, co zmodyfikować, od czego zacząć. I stopniowo wprowadzaj własny plan w życie.  

 

Zobacz też 

Reklama klubu fitness

Prodotto dimagrante


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness