Jak cieszyć się życiem przy nadwadze? To możliwe!

Jak cieszyć się życiem przy nadwadze? To możliwe!

Redakcja

2017-07-03

brak komentarzy

Bez wątpienia podstawowym składnikiem diety każdego Polaka jest pieczywo, zwłaszcza chleb, który dzięki swej funkcji zyskał adekwatną i znaczącą nazwę „pieczywa powszedniego”. W ostatnich latach picie pieczywa w Polsce drastycznie zmalało – wg danych GUS między 2000 a 2008 rokiem picie przetworów zbożowych zredukowało się ze 107,5 kg/osobę do 86,8 kg/osobę, a w 2009 roku do 83,4 kg/osobę. dotyczy to zwłaszcza spożycia pieczywa. Zmalała konsumpcja pieczywa pszennego – o 11,1%, i mieszanego – o 31,6%, natomiast konsumpcja pieczywa żytniego zwiększyła się o 26,3%, co należy odnotować jako zjawisko dobroczynne.

Do deprecjacji pieczywa w codziennej kuracji przyczyniły się niewątpliwie przemiany społeczne, rozwijanie się urbanizacji i wzrost stopy życiowej społeczeństwa. sytuacja ta jest przedmiotem troski żywieniowców, specjalistów i socjologów zarówno w naszym kraju, oraz w Jak być szczęśliwym mimo nadwagi? krajach o wyższym pułapie doświadczenia cywilizacyjnego. Okazuje się przecież, że przy racjonalnym podejściu chleb i pieczywo mogą pełnić nieocenioną rolę regulatora obowiązkach ludzkiego przewodu pokarmowego i stanowić znaczące źródło (ok. 25–30%) dziennego zapotrzebowania energetycznego organizmu.

Jakość pieczywa – co na nią wpływa?

Jakość pieczywa jest zagadnieniem złożonym i trudnym do prostego zdefiniowania, obejmuje przecież zespół różnych cech, takich jak wartość odżywcza, zdrowotność, smakowitość, świeżość i trwałość, a więc atrakcyjność dla konsumenta.

Na jakość i trwałość pieczywa wpływają przede wszystkim jakość i czystość mikrobiologiczna podstawowego surowca, którym jest mąka, odpowiednie przygotowanie ciasta, prawidłowy proces wypieku i warunki przechowywania gotowych wyrobów. Jakość pieczywa jest zależna więc od dodawanych do mąki albo ciasta polepszaczy syntetycznych.

W licznych krajach chleb okazał się produktem smakowo szczęśćie przy nadwadze neutralnym. konsumenci czerpią zadowolenie kulinarną dzięki wędlinie, serom, dżemom itp. Na tym tle w szczególności atrakcyjny i wartościowy od strony żywieniowej okazał się chleb zwany europejskim, który wyróżnia się złożonym procesem fermentacji drożdżowej i mlekowej, dużym spulchnieniem miękiszu, a więc szczególnymi walorami sensorycznymi, takimi jak smakowitość, tekstura miękiszu i dobrze wykształcona skórka. taki rodzaj pieczywa wykazuje stosunkowo długi czas przydatności do spożycia (rzadziej pleśnieje), a więc wolniej czerstwieje podczas przechowywania. Międzynarodowi eksperci podkreślają atrakcyjność polskiego pieczywa. Uważają, że klasyczny chleb wytwarzany w naszym kraju może być traktowany jako samodzielny artykuł żywnościowy, chętnie konsumujemy np. jedynie z samym masłem.

Jakie pieczywo powinniśmy spożywać?

W Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie dla prawidłowo odżywiającego się zdrowego człowieka zaproponowano następujący udział poszczególnych grup jak pogodzić się z nadwagą pieczywa w całodziennej racji pokarmowej:

  • 15% – ciemne (razowe) pieczywo pszenne albo żytnie
  • 20% – jasne pieczywo pszenne
  • 65% – mieszane pieczywo żytnio-pszenne albo jasne pieczywo żytnie.

 

Z zaleceń tych wyłania się wyraźna sugestia, aby zwiększyć udział mąki żytniej w wytwarzaniu pieczywa w Polsce. Należy także dążyć do zwiększenia wytwarzaniu razowej mąki żytniej, która obecnie wytwarzana jest w minimalnej ilości, choć posiada wszystkie substancje odżywcze obecne w ziarnie. W Polsce produkuje się zwłaszcza mąkę żytnią jasną, o wyciągu 60–65%. Rzadko da się kupić prawdziwy razowy chleb, przecież dość powszechne jest zjawisko fałszowania pieczywa: pieczywo nazywane razowym jest w rzeczywistości pieczywem sporządzonym z jasnej mąki, w zamiarze wprowadzenia konsumenta w błąd zabarwionym karmelem, sproszkowaną cykorią albo ciemnym słodem.

Klient wybiera pieczywo pulchne, o dużej objętości i lekkie. jak poradzić sobie  z nadwagą Jeśli jest przy tym ciemne, uważa je za razowe. oszustwo to powoduje zmniejszenie spożycia pieczywa razowego, które prawidłowo produkowane jest z ciemnej mąki (kryjącej wszystkie zewnętrzne elementy ziarniaka), dającej pieczywo o ciemniejszym, specyficznym, szarawym, a nie czekoladowym, i dość zbitym, nieatrakcyjnym miękiszu.

Pieczywo z takiej mąki jest zaliczane do składników tzw. prozdrowotnych, szczególnie polecanych m.in. ze względu na niewielki indeks glikemiczny (ok. 50) w dietach ubogokalorycznych, w odróżnieniu od pieczywa z jasnej mąki, które cechuje się znacznie większym indeksem glikemicznym, w granicach 70–95. opłaca się o tym pamiętać, wybierając pieczywo, Światowa Organizacja organizmu wobec narastającego w społeczeństwach krajów rozwiniętych trudu otyłości zaleca przecież spożywanie składników, których indeks glikemiczny nie przekracza 70 (zobacz więc: Indeks glikemiczny).


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness