Jak dieta śródziemnomorska wpływa na pracę mózgu?

Jak dieta śródziemnomorska wpływa na pracę mózgu?

Redakcja

2017-08-23

brak komentarzy

razem z wiekiem mózg zmienia strukturę i redukuje swoją objętośćwpływ  diety  na  mózg

. okazuje się to prawidłowy przebieg zawiązany ze starzeniem organizmu. Nasuwa się mimo wszystko pytanie, czy istnieje metoda na przytłumienie albo chociaż spowolnienie tego procesu Nowe analizy opublikowane 4 stycznia br. w magazynie medycznym American Academy of Neurology, sugerują że kuracja dietetyczna śródziemnomorska może korzystnie mieć wpływ na objętość mózgu. Osoby w podeszłym wieku, które stosowały jadłospis śródziemnomorską przez 3 dekady zachowały większą objętość mózgu w porównaniu do ludzi które nie przestrzegały takich zaleceń. W badaniu M.Luciano i wsp., zebrano informację na temat nawyków żywieniowych 967 ludzi w wieku ok. 70 lat, u których nie jest objawów demencji. U 562 ankietowanych po trzech latach wykonano rezonans magnetyczny mózgu, który dał obraz całkowitej objętości mózgu, objętość istoty szarej i grubość kory mózgowej. Z owej grupy 401 ludzi wróciło po trzech latach na ponowny rezonans magnetyczny. Porównano pomiary i skorelowano je z danymi dotyczącymi przestrzegania założeń żywieniowych specyficznych dla kuracji odchudzającej śródziemnomorskiej. Badanie wykazało, że u ludzi których kuracja dietetyczna odbiegała od kuracji odchudzającej Wpływ diety śródziemnomorskiej na pracę mózgu śródziemnomorskiej w znacznym nasileniu, w ciągu 3 lat zauważono znaczniejsze zmniejszenie całkowitej objętości mózgu w porównaniu z pozostałymi badanymi. Należy zaznaczyć, iż podczas interpretacji osiągnięć wzięto pod uwagę zmienność związaną z innymi czynnikami mającymi wpływ na mózg, tj. wiek, wykształcenie, cukrzycę i nadciśnienie. Wyniki analizy i jego wnioski, okazują się tym więcej interesujące, iż nie wykazały wpływu wyższego spożycia ryb na rzecz mięsa czerwonego czy białego na korzystniejsze funkcjonowanie mózgu o czym mówią starsze publikacje. M. Luciano skomentował to w następujący sposób:     Naukowcy pod kierunkiem dr Claire McEvo z University of California w San Francisco (USA) przeprowadzili swoje badanie w grupie blisko 6 tys. prawidłowych seniorów (badanie Health and Retirement Study). Okazało się, że osoby, które w świetnym lub szczególnie świetnym nasileniu przestrzegały klasycznej diety śródziemnomorskiej lub diety MIND (kładzie m.in. większy nacisk na spożywanie zielonych warzyw liściastych), miały o 30-35 proc. niższe niebezpieczeństwo uzyskania złych rezultatów w testach na pamięć i sprawne procesy myślowe,

w porównaniu z osobami, które nie stosowały się do zasad tych diet. Seniorzy,   jak  dieta  wpływa  na  pracę  mózgu src="a" />

którzy w umiarkowanym nasileniu przestrzegali prawidłowych zasad żywienia byli o 18 proc. mniej zagrożeni małą sprawnością poznawczą. W analizie uwzględniono różne czynniki demograficzne, społecznoekonomiczne, zdrowotne (np. nadwagę i cukrzyca) i związane ze stylem życia (np. swędzenie papierosów i aktywność fizyczna). W podobnym badaniu naukowcy z Karolinska Institutet w Sztokholmie w Szwecji udowodnili, że zdrowa dla mózgu może być też jadłospis tzw. skandynawska (nazywana też jako północna lub nordycka). Do jej podstawowych substancji zalicza się: ciemne pieczywo z całościowego jak  dieta  wpływa  na  myślenieziarna, tłuste ryby morskie (dobre kopalnia kwasów tłuszczowych omega-3), rośliny strączkowe, oleje roślinne, warzywa nie bulwiaste i owoce (jabłka, gruszki). Ważny bywa też sposób spożywania składników – powolny, bez rozpraszania się na inne skutków (np. oglądanie TV, praca przy komputerze). Dane razem z wiekiem mózg zmienia strukturę i redukuje swoją objętość. bywa to naturalny przebieg zawiązany ze starzeniem ludzkiego ustroju. Nasuwa się mimo wszystko pytanie, czy istnieje metoda na przytłumienie albo chociaż spowolnienie tego procesu?   Nowe badania opublikowane 4 stycznia br. w magazynie medycznym American Academy of Neurology, sugerują że alt3 kuracja dietetyczna śródziemnomorska może korzystnie rzutować na objętość mózgu. Osoby w podeszłym wieku, które stosowały jadłospis śródziemnomorską przez 3 dekady zachowały większą objętość mózgu w porównaniu do osób które nie przestrzegały takich zaleceń. W badaniu M.Luciano i wsp., zebrano informację na temat nawyków żywieniowych 967 osób w wieku ok. 70 lat, u których nie było zapowiedzi demencji. U 562 ankietowanych po trzech latach wykonano rezonans magnetyczny mózgu, który dał obraz całkowitej objętości mózgu, objętość istoty szarej i grubość kory mózgowej. Z takiej zespoły 401 osób wróciło po trzech latach na ponowny rezonans magnetyczny. Porównano pomiary i skorelowano je z danymi dotyczącymi przestrzegania założeń żywieniowych specyficznych dla diety śródziemnomorskiej. Badanie wykazało, że u osób których kuracja dietetyczna odbiegała od diety śródziemnomorskiej w znacznym nasileniu, w

ciągu 3 lat zauważono znaczniejsze zmniejszenie całkowitej objętości mózgu w porównaniu z pozostałymi badanymi.

Należy zaznaczyć, iż podczas interpretacji wyników wzięto pod uwagę zmienność związaną z innymi czynnikami mającymi wpływ na mózg, tj. wiek, wykształcenie, cukrzycę i nadciśnienie. Wyniki badania i jego wnioski, okazują się tym więcej interesujące, iż nie wykazały wpływu większego spożycia alt4 ryb na rzecz mięsa czerwonego czy białego na korzystniejsze funkcjonowanie mózgu o czym mówią starsze publikacje. M. Luciano skomentował to w następujący sposób: "bywa możliwe, że inne substancje diety śródziemnomorskiej okazują się odpowiadające za taki związek, albo sprawia to całokształt diety". Autor badania sugeruje, że kuracja dietetyczna może zapewnić długotrwałą ochronę dla mózgu, mimo wszystko potrzebne okazują się dalsze badania w tym kierunku dla potwierdzenia tych wniosków. jadłospis śródziemnomorska zawiera obfite ilości owoców, warzyw, oliwy extra virgine, fasoli, ziaren zbóż, jak na przykład pszenica i ryż, umiarkowane ilości ryb, nabiał, natomiast ogranicza czerwone mięso i drób. Niezależnie od wpływu na mózgu, wiemy że produkty spożywcze które zawiera mają korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, sprzyja zachowaniu organizmu, a w połączeniu z aktywnością fizyczną pomoże w zrzuceniu niepotrzebnych niepotrzebnych kilogramów. Model diety Vege osiągalny na naszej platformie okazuje się zgodny z założeniami diety śródziemnomorskiej, a dodatkowo zupełnie wyklucza mięso co może dać dodatkowo korzystniejsze efekty w osiągnięciu organizmu. Dlatego też zachęcamy do wypróbowania tego rodzaju diety i wspólnego dbania o zdrowie ; mózgu ; całego ciała.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness