Jak się odżywiać podczas upałów? Cenne wskazówki

Jak się odżywiać podczas upałów? Cenne wskazówki

Redakcja

2017-06-12

brak komentarzy

Skoro unikamy dodawania cukru do kompotów, unikamy też z pewnością słodkich napojów gazowanych. Jakich dodatkowo wody powinniśmy się wystrzegać w upalne dni?

- Płyny, które paradoksalnie mogą nas odwadniać to kawa i herbata. Kofeina i teina w nich zawarte, sprzyjają zwiększonemu usuwaniu h2o z organizmu. Ale nie dajmy się zwariować, szklanka słabej kawy (np. w postaci schłodzonego latte) czy słaby napar herbaty (zwłaszcza zielonej albo białej), mogą działać korzystnie. Grunt to zachować powściągliwość. Jeśli chodzi o kawę – zawsze da się też wypić filiżankę bezkofeinowej, dla smaku. Szczególną wagę powinniśmy zwrócić na alkohol. Jego spożywanie Co jeść i pić w czasie prawdziwych upałów? przynosi dużą utratę wody (z moczem). Dodatkowo w upale jesteśmy więcej podatni na jego działanie. wtedy nadużywanie alkoholu może być dość niebezpieczne dla kondycji.

- W gorące dni płyny wydają się podstawą naszej kuracji odchudzającej, ale przecież trzeba też coś jeść. Czy powinniśmy ograniczać się do owoców, bo nawadniają czy przeciwnie – możemy sięgać po dowolne produkty?

- kuracja dietetyczna, niezależnie od pogody, musi być różnorodna. zaleca się korzystać mimo wszystko ze zwiększonej ilości soczystych warzyw i owoców – po pierwsze ich odczucie smakowe orzeźwia, a po drugie zawierają dużo h2o, jak np. arbuz czy pomidor. alt2 jarzyny i owoce zawierają też potas i sód, konieczne do utrzymania prawidłowej gospodarki elektrolitowej. Posiłki z owoców i warzywne przez większość z nas odbierane jako „lekkie”, nie powodują ospałości i ciężkości. Nie zapominajmy mimo wszystko o zbożach, nietłustych przetworach mlecznych (rewelacyjnie chłodzą!) i chudym mięsie albo rybach. W czasie największych upałów mnóstwo osób pasuje z mięsnych potraw, tłumacząc to brakiem apetytu. Mięso zawiera dość dużo białka i dość długo przebywa w żołądku, zatem wzmacnia poczucie sytości. W tym czasie możemy krótkotrwale ograniczyć spożycie mięsa, ale powinniśmy wystrzegać się przede wszystkim smażonego albo duszonego w gęstych sosach. Za to opłaca się alt3 sięgać po chude mięso i ryby z grilla, pieczone w folii z ziołami albo gotowane na parze. produkty, które poleciłabym to
pomidory, papryka, ogórki, truskawki, arbuz, kefir, chłodniki i koktajle mleczno-z owoców. Odradzam natomiast gulasze, smażone kotlety, gorące, treściwe zupy, gęste sosy i suche, słone przekąski.

- A co z temp. jedzenia i picia? Czy jemy i pijemy wyłącznie chłodne rzeczy, czy może ciepła herbata i gorąca zupa są wskazane?

- Niektórzy specjaliści twierdzą, że gorące napoje i zupy wyrównują temperaturę ciała z temp. otoczenia, prowadząc do lepszą tolerancję ciepła. Mieszkańcy gorących regionów świata zazwyczaj dla alt4 ochłody pijają ciepłą (nie gorącą!) herbatę miętową. tym jest mimo wszystko, że po spożyciu ciepłego płynu, silniej się pocimy, tracąc przy tym wodę i elektrolity. Tu trzeba się kierować też własnymi odczuciami, jeśli ciepła herbata faktycznie nam wspiera – da się ją wykonywać, natomiast też z umiarem – przez resztę dnia popijając w małych porcjach wodę w temperaturze pokojowej, albo lekko schłodzoną. Pamiętajmy bowiem, że nagłe schładzanie, np. mrożoną kawą, zimnym koktajlem czy lodami – może wywołać skoki temperatur wewnątrz organizmu i doprowadzić np. do zachorowania. Jeśli chodzi o zupy, to proponowałabym je na posiłek wieczorny, gdy jest już zimniej.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness