Jak wybrać chleb? Oto 3 triki, które pomogą Ci w tym

Jak wybrać chleb? Oto 3 triki, które pomogą Ci w tym

Redakcja

2017-07-03

brak komentarzy

Bez wątpienia podstawowym składnikiem kuracji odchudzającej każdego Polaka bywa pieczywo, przede wszystkim chleb, który dzięki swej roli zyskał adekwatną i widoczną nazwę „pieczywa powszedniego”. W ostatnich latach jedzenie pieczywa w Polsce drastycznie zmalało – wg danych GUS między 2000 a 2008 rokiem jedzenie przetworów zbożowych zredukowało się ze 107,5 kg/osobę do 86,8 kg/osobę, a w 2009 roku do 83,4 kg/osobę. dotyczy to przede wszystkim spożycia pieczywa. Zmalała konsumpcja pieczywa pszennego – o 11,1%, i mieszanego – o 31,6%, natomiast konsumpcja pieczywa żytniego zwiększyła się o 26,3%, co należy odnotować jako zjawisko dobre.

Do deprecjacji pieczywa w codziennej kuracji przyczyniły się niewątpliwie przemiany społeczne, rozwijanie się urbanizacji i wzrost stopy życiowej społeczeństwa. pozycja ta bywa przedmiotem troski żywieniowców, lekarzy i socjologów zarówno w naszym Dobry i zdrowy chleb – jak go rozpoznać? kraju, jak i w krajach o wyższym poziomie zaawansowania cywilizacyjnego. Okazuje się ponieważ, że przy racjonalnym podejściu chleb i pieczywo mogą pełnić nieocenioną rolę regulatora pracy ludzkiego przewodu pokarmowego i stanowić ogromne kopalnia (ok. 25–30%) dziennego zapotrzebowania energetycznego ludzkiego ustroju.

Jakość pieczywa – co na nią wpływa?

Jakość pieczywa bywa zagadnieniem złożonym i trudnym do prostego zdefiniowania, obejmuje ponieważ zespół rozmaitych cech, takich jak wartość odżywcza, zdrowotność, smakowitość, świeżość i trwałość, a więc atrakcyjność dla konsumenta.

Na jakość i trwałość pieczywa wpływają przede wszystkim jakość i czystość mikrobiologiczna podstawowego surowca, którym bywa mąka, odpowiednie przygotowanie ciasta, prawidłowy przebieg wypieku i warunki przechowywania gotowych wyrobów. Jakość pieczywa zależy więc od dodawanych do mąki albo ciasta polepszaczy syntetycznych.

W mnóstwo krajach chleb stał się wybór chleba produktem smakowo neutralnym. konsumenci czerpią satysfakcję kulinarną dzięki wędlinie, serom, dżemom itp. Na tym tle w szczególności atrakcyjny i wartościowy od strony żywieniowej stał się chleb zwany europejskim, który wyróżnia się złożonym procesem fermentacji drożdżowej i mlekowej, dużym spulchnieniem miękiszu, a więc szczególnymi walorami sensorycznymi, takimi jak smakowitość, tekstura miękiszu i świetnie wykształcona skórka. ten rodzaj pieczywa wykazuje stosunkowo długi okres przydatności do spożycia (rzadziej pleśnieje), a więc wolniej czerstwieje podczas przechowywania. Międzynarodowi eksperci podkreślają atrakcyjność polskiego pieczywa. Uważają, że tradycyjny chleb produkowany w naszym kraju może być traktowany jako samodzielny artykuł żywnościowy, chętnie konsumowany np. tylko z samym masłem.

Jakie pieczywo powinniśmy spożywać?

W Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie dla prawidłowo odżywiającego się zdrowego człowieka zaproponowano następujący udział poszczególnych chleb na diecie grup pieczywa w całodziennej racji pokarmowej:

  • 15% – ciemne (razowe) pieczywo pszenne albo żytnie
  • 20% – jasne pieczywo pszenne
  • 65% – mieszane pieczywo żytnio-pszenne albo jasne pieczywo żytnie.

 

Z zaleceń tych wyłania się wyraźna sugestia, aby zwiększyć udział mąki żytniej w produkcji pieczywa w Polsce. Należy również dążyć do zwiększenia produkcji razowej mąki żytniej, która obecnie wytwarzana bywa w minimalnej ilości, choć posiada wszystkie substancje odżywcze obecne w ziarnie. W Polsce produkuje się przede wszystkim mąkę żytnią jasną, o wyciągu 60–65%. Rzadko można kupić prawdziwy razowy chleb, ponieważ dość powszechne bywa zjawisko fałszowania pieczywa: pieczywo nazywane razowym bywa w rzeczywistości pieczywem sporządzonym z jasnej mąki, w celu wprowadzenia konsumenta w błąd zabarwionym karmelem, sproszkowaną cykorią albo ciemnym słodem.

Klient wybiera pieczywo pulchne, o dużej objętości i lekkie. najzdrowszy chleb Jeśli bywa przy tym ciemne, sądzi je za razowe. oszustwo to sprawia zmniejszenie spożycia pieczywa razowego, które prawidłowo wydzielane bywa z ciemnej mąki (zawierającej wszystkie zewnętrzne elementy ziarniaka), dającej pieczywo o ciemniejszym, specyficznym, szarawym, a nie czekoladowym, i dość zbitym, nieatrakcyjnym miękiszu.

Pieczywo z takiej mąki bywa zaliczane do elementów diety tzw. prozdrowotnych, szczególnie polecanych m.in. ze względu na niewielki indeks glikemiczny (ok. 50) w dietach ubogokalorycznych, w odróżnieniu od pieczywa z jasnej mąki, które cechuje się rozpocznie znacznym indeksem glikemicznym, w granicach 70–95. opłaca się o tym pamiętać, wybierając pieczywo, Światowa Organizacja zdrowia wobec narastającego w społeczeństwach krajów rozwiniętych problemu otyłości zaleca ponieważ spożywanie elementów diety, których indeks glikemiczny nie przekracza 70 (zobacz więc: Indeks glikemiczny).


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness