Jak zdowo gotować na codzień? Polacy tego nie widzą!

Jak zdowo gotować na codzień? Polacy tego nie widzą!

Redakcja

2017-07-03

brak komentarzy

Już nie raz pisałam, że nie zgadzam się z przekonaniem, że wszystko musimy robić na 200%. Metoda „wszystko albo nic” dobra okazuje się dla żywieniowych maniaków, hobbystów albo oraz (niestety) także ludzi, które mają zbyt duża ilość momentu.

Was (każdą oraz każdego z osobna) zachęcam do stopniowych, początkowo nawet niewielkich zmian, które w efekcie skali (dni, a później miesięcy oraz lat) przynoszą oczekiwany skutek- korzystniejsze samopoczucie oraz korzystniejsze zdrowie.

Pisałam już dawniej o moich indywidualnie najważniejszych zasadach zdrowego odżywiania. obecnie czas obrócić to wszystko w czyn: w Twojej kuchni.

10 pytań oraz rad dotyczących prawidłowej kuchni

Nie musisz moich wszystkich rad wdrażać od razu. Na początek wykorzystaj wybrane, które będą dla Ciebie najłatwiejsze do zrealizowania. świetną opcją okazuje się też rozplanowanie sobie wprowadzania nowych nawyków: jeśli wszystkie z podanych kroków okazują się dla Ciebie zupełnie nowe to wdrażaj np. dwa tygodniowo.

Korzystaj z tych, które usprawniają Ci efektywne funkcjonowanie w kuchni oraz gotowanie. z czasem przekonasz się, że wszystkie z opisanych kroków naprawdę ułatwiają codzienne przygotowanie dobrych dań.

style="text-align:justify">Szybka kuchnia też może (oraz może) być zdrowa!

1. Jak robić zdrowe zakupy?

Po prostu je zrobić. To najważniejszy punkt, od którego musisz zacząć, jeśli chcesz, aby Twoje gotowanie było zdrowe oraz aby spożywanie służyło Tobie oraz Twojej rodzinie.

 

Zadbaj o to, aby w Twojej schładzarce oraz kuchni było zawsze dużo:

  • warzyw,
  • owoców,
  • pełnoziarnistych produktów zbożowych, kasz,
  • roślin strączkowych,
  • pestek, nasion, ziaren oraz orzechów
  • dobrych ziół oraz przypraw,
  • „mlek” roślinnych wzbogacanych w wapń,
  • wykorzystywanych półproduktów (u mnie np. tofu czy tempeh),

Ku inspiracji zachęcam Cię do lektury informacji na temat moich dobrych produktów dań.

Jeśli jesteś zapracowaną osobą to wyznacz sobie choć jeden dzień w tygodniu na zakupy. są dwie metody na zakupy oraz musisz samodzielnie zadecydować, która pasuje Ci zwłaszcza:

  1. Przygotowujesz plan dań na kilka dni (np. cały tydzień) oraz idziesz na zakupy z listą rzeczy, które musisz zakupić.
  2. Idziesz do sklepu oraz kupujesz wszystko, co się do Ciebie uśmiecha (zdrowym uśmiechem rzecz jasna). Do mnie uśmiechają się najchętniej jarzyny sezonowe, zazwyczaj przecenione, ale także te, których z jakichś czynniki przyczyniające się do ostatnio jak zdrowo się odżywiać nie jadłam czy też te, na które zwyczajnie mam ochotę.

dopiero mając pełną lodówkę wymyślam posiłki. Nierzadko w danym dniu decyduję, co dorzucę do warzywnego gulaszu czy warzywnej potrawki. Moje dania powstają szczególnie spontanicznie, ale wiem, że jeśli jesteś na początku swojej kosztowny to łatwiej przyjdzie Ci planowanie. Później, gdy nabierzesz wprawności, może przekonasz się do mojego sposobu. Choć to już zależy od Twojego cech charakteru oraz preferencji.

i ostatnia rzecz, ale nie najmniej ważna: nie kupuj słodyczy, produktów wysoko przetworzonych, również tłustych gotowców, obfitujących w olbrzymią dawka tłuszczów trans i nasyconych. Jeśli je kupisz to na pewno je zjesz. najbezpieczniej, jeśli nie będziesz ich mieć w mieszkaniu.

2. Jak przygotować się do nadchodzącego dnia/tygodnia?

Jeśli jesteś człowiekiem działającym, a dodatkowo do tego posiadasz potomka/ dzieci to na początku planowanie powinno konieczne.

Ja akurat działam tak, że mojej latorośli przygotowuję całe spożywanie do szkoły oraz nasz (czyt. dorosłych) główny posiłek rano, kiedy wszyscy śpią. dzieje się to w nieco nieludzkich (dla mnie) h, ale preferuję tak niż tracić  jak zdrowo gotować wieczór na gotowanie czy pakowanie spożywania.

prawdopodobnie dla Ciebie lepszą opcją powinno wieczorne przygotowanie kanapek czy szybkiego obiadu na następny dzień.

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz to zrób wieczorem wybrane z następujących działania:

  • dokładnie zaplanuj posiłki do obowiązkach/ szkoły,
  • jeśli nie przygotujesz wieczorem całego daniu to zadbaj chociaż o obranie oraz pokrojenie warzyw,
  • jeśli planujesz rano koktajl owocowo-warzywny to obierz oraz podziel produkty wieczorem, aby rano dołożyć je tylko do rozdrabniacza oraz zmiksować,
  • skomponuj produkty sałatki warzywnej (w pojemniku włóż np. sałaty, pomidora, in. jarzyny, a pojedynczo przygotuj dressing oraz zioła/przyprawy, które dodasz tylko rano),
  • ugotuj ewentualne rośliny strączkowe, które dodasz np. do warzyw oraz kaszy lub sałatki,
  • zrób wieczorem kanapki np. z pastą z fasoli, dodaj np. sałatkę oraz ogórka, owiń w folię aluminiową oraz przechowuj do rana w schładzarce,
  • jeśli rano będziesz podgrzewać sobie zupę lub drugie danie do termosu to zadbaj o to, aby przechowywać to już w garnku, w którym będziesz chciała je zagotować.

Mała oszczędność momentu robi rano szczególnie mnóstwo!

 

3. Co zrobić z resztkami pozostałymi z gotowania?

Szczególnie na początku naszej zdrowe gotowanie perypetie ze zdrową kuchnią może się zdarzyć, że nie będziemy potrafili świetnie ocenić ilości produktów niezbędnych do przyrządzenia jakiegoś daniu. przede wszystkim chodzi mi tu o artykuły świeże takie jak jarzyny czy owoce.

i mnie (do dziś) zdarza się, że pozostanie mi kilka ugotowanych na parze kawałków brokuła, kilka niewykorzystanych brukselek, marchewek czy… żadnych warzyw. Zdarza mi się też, że pozostanie mi niewielka dawka owoców. Co robię z resztkami?

  • jarzyny zostawiam na następny dzień oraz zjadam je np. jako do tego do kanapki z pastą roślinną,
  • „wblendowuję” je w pastę warzywną do pieczywa,
  • jarzyny dorzucam też do następnej potrawki warzywnej przygotowywanej następnego dnia,
  • jeśli pozostałe jarzyny nie pasują do niczego to zwyczajnie je zamrażam oraz raz na jakiś czas robię zbiorczą potrawkę lub zupę z zamrożonych resztek,
  • owoce, które mi są dodaję wszędzie: do smoothies, do deserów, do ciast (choć te piekę rzadko), do jaglanek, gryczanek oraz ryżanek.

Recykling kuchenny to najcudowniejsza rzecz pod słońcem, ponieważ oszczędza czas oraz gotówkę. na portalu mam nawet kategorię przepisów: resztki z tygodnia.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness