Jaką rybę wybrać? Uważaj na te

Jaką rybę wybrać? Uważaj na te

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

Które ryby są zdrowe, a których musisz absolutnie stronić od?

wielokrotnie słyszymy rozmaite hasła, namawiające do spożycia ryb. dietetycy jednogłośnie zalecają jedzenie 2 – 3 porcji ryb tygodniowo, używając licznych argumentów dotyczących ich prozdrowotnego działania na nasz organizm. Niestety nie wszyscy wiedzą, że tych zalet da się przypisać do każdego gatunku ryb. Dlatego uważam, że należy wyraźnie zdefiniować, które ryby posiadają te „szczególne” ; oraz w związku z tym korzystnie wpływają na nasze zdrowie.

Dlaczego dobrze jeść ryby?

Na początek zastanówmy się dla jakich cennych produktów odżywczych Jak odróżnić rybę od produktu „rybopodobnego”? dobrze jeść ryby oraz czy wszystkie ryby zawierają owe składniki.

Omega 3

Najistotniejszymi składnikami, decydującymi o składniki odżywczej ryb bywa zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny OMEGA 3, takich jak kwas eikozapentaenowy (EPA) oraz dokozaheksaenowy (DHA), których sami nie potrafimy syntetyzować oraz w związku z tym muszą być dostarczane do ludzkiego ustroju z pożywieniem.

Tłuszcze z tej zespołu wykazują działanie zdrowotne udokumentowane naukowo:

  • odgrywają bardzo ważną funkcję w profilaktyce miażdżycy oraz przypadłości niedokrwiennej serca, ze względu na to że obniżają stężenie cholesterolu całkowitego, triacylogliceroli oraz lipoprotein LDL  („złego” cholesterolu);
  • zapobiegają tworzeniu się zakrzepów w ścianach ;;
  • obniżają ciśnienie krwi;
  • wpływają pozytywnie na rozwijanie się oraz pracę mózgu oraz wpływają najlepsze ryby na koncentrację;
  • posiadają korzystne właściwości przeciwzapalne, przeciwalergiczne oraz przeciwdepresyjne;

jak można dostrzec tłuszcze omega 3 pełnią wiele funkcji, wpływając zdecydowanie na poprawę naszego stanu kondycji. Zatem dobrze jak najczęściej spożywać składniki bogate w taki rodzaj tłuszczów, czyli ryby.

jednak ryba rybie nie równa – nie wszystkie zawierają te jakże cenne tłuszcze! Otóż bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omego 3 są przede wszystkim tłuste ryby morskie. Tak więc popularne ostatnio w Polsce ryby słodkowodne, jak na przykład panga, zawierają znikome ilości omawianych tłuszczów. Poniżej znajdziecie tabelę z najczęściej spożywanymi rybami morskimi oraz słodkowodnymi oraz wartością energetyczną, zawartością tłuszczu ogółem, ; zawartością kwasów tłuszczowych omega 3 na 100 g ryby dobre do jedzenia świeżej ryby.

 

Białko

Wszystkie ryby zawierają łatwostrawne oraz wysokowartościowe białko, charakteryzujące się obecnością aminokwasów egzogennych, czyli takich, które muszą być dostarczone z jedzeniem, aby zapewnić prawidłowy rozwijanie się oraz funkcjonowanie ludzkiego ustroju.

Składniki mineralne oraz wit.

Ryby morskie są podstawowym źródłem jodu niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy. Charakteryzują się także wysoką zawartością żelaza, selenu, magnezu, fosforu oraz potasu, natomiast wszystkie małe ryby spożywane razem z ościami, jak na przykład sardynki, stanowią dobre bogactwo wapnia.

Ryby tłuste zawierają znaczące ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli A, D oraz E, zaś w nietłustych trwające są głownie wit. z zespołu B oraz niacyna.

Kalorie

Ryby przynależą do suplementów niskokalorycznych – na najzdrowsze ryby przykład 100 g surowego schabu wieprzowego dostarcza 177 kcal, 100 g gruczołów mlekowych z drobiu – 99 kcal, zaś 100 g dorsza, który bywa chudą rybą, 78 kcal. Oczywiście tłuste ryby morskie charakteryzują się wyższą wartością energetyczną, ale jednocześnie zawierają duże ilości pożądanych tłuszczów omega 3.

Dla przykładu w 100 g łososia, dostarczającego 201 kcal, znajduje się średnio 2,9 g kwasów EPA oraz DHA. W związku z tym jedzenie 120 g łososia na tydzień wystarczy aby zaspokoić tygodniowe zapotrzebowanie dobrych osób na te niezbędne kwasy tłuszczowe. Natomiast jedzenie już dwóch takich porcji łososia tygodniowo pokrywa rekomendowaną większą ilość spożycia kwasów omega 3 osób zmagających się z dolegliwościami układu krążenia.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness