Jaki pulsometr wybrać? Ranking najlepszych pulsometrów

Jaki pulsometr wybrać? Ranking najlepszych pulsometrów

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

Jeśli chcesz, żeby Twój wysiłek fizyczna przynosił efekty i nie szkodził Twojemu zdrowiu, koniecznie zaopatrz się w pulsometr. ten niewielką, osobisty instruktor pomoże Ci racjonalnie monitorować pracę serca podczas biegania czy jazdy na rowerze. Zobacz, który model jest najwłaściwszy dla Ciebie.

Każdy, kto interesował się racjonalnym układaniem sobie ćwiczeniach wie, jak istotny jest pomiar tętna. Tętno, inaczej puls, to rytmiczne zwężanie się naczyń tętniczych, które jest uzależnione od badań serca. okazuje się wyznacznikiem intensywności ćwiczeniach i służy kontrolować wysiłek.

Po co to robić? W uproszczeniu – mięśnie do badań potrzebują paliwa. To, czy tym paliwem będą wolne kwasy tłuszczowe, glikogen mięśniowo-wątrobowy (co jest zjawiskiem pozytywnym) czy białka (co jest niebezpieczne dla kondycji), jest zależne od wysiłku, czyli od tętna. Ustalenie swojego HRmax (z ang. maximal heart rate, czyli największe tętno) i kontrolowanie pulsu podczas ćwiczeń może sprawić, że dużo sprawniej Przegląd najpopularniejszych modeli pulsometrów uzyskamy zamierzony efekt – zarówno redukowanie tkanki tłuszczowej, oraz zwiększenie wydajności.

 

Do mierzenia i kontrolowania tętna niezbędny jest pulsometr (zwany też pulsomierzem i tętnomierzem). Żeby przyswoić, jaki model wybrać, trzeba uwzględnić swoje wymogu – stopień doświadczenia i rodzaj wykonywanego ćwiczeniach.

Rodzaje

Pulsometr klasyczny

Oregon Scientific SE833 Zdecydowana większość dostępnych pulsometrów składa się z czujnika (nadajnika), którym obwiązuje się klatkę piersiową i zegarka zakładanego na przegub ręki. Takie modele da się uznać więc za klasyczne.

Ich dwuczłonowa konstrukcja umożliwia bardzo dokładny pomiar. z wyjątkiem opcji mierzenia tętna, pulsometry klasyczne wyposaża się różne nadprogramowe funkcje. Do najpopularniejszych przynależą: zegar, stoper, pomiar spalanych kalorii, kalendarz, podświetlenie wyświetlacza, wodoszczelna obudowa.

Dla kogo? Dla każdego, komu jest zależne na dokładnym pomiarze tętna podczas ćwiczeniach.

Pulsometr jednoczęściowy


Breuer PM 15 To model, który nie posiada oddzielnego czujnika zakładanego na klatkę piersiową. Pulsometry ranking pulsometrów jednoczęściowe różnią się od siebie – niektóre zakłada się na palec, inne na nadgarstek albo szyję. Czasami do zestawu jest dołączany sensor zakładany na palec. 

Część pulsometrów jednoczęściowych podaje wynik pomiaru pulsu zaledwie po przyciśnięciu odpowiedniego przycisku. dawka funkcji w takim urządzeniu jest ograniczona. Pomiar tętna nie jest tak dokładny, jak w przypadku pulsometrów klasycznych.

Dla kogo? Dla osób, które mierzą puls podczas spaceru czy marszu, np. w celach zdrowotnych; dla sportowców, którym nie jest zależne na ciągłym i bardzo dokładnym pomiarze i przeszkadza im czujnik umieszczony na klatce piersiowej.

Pulsometr z licznikiem rowerowym


Polar CS600X
Prędkościomierz Polar To specjalne urządzenie przeznaczone dla rowerzystów, którzy nie pragną kupować oddzielnie pulsometru i licznika rowerowego. Składa się z bezprzewodowego czujnika, który umieszcza się na ramie roweru, paska zakładanego na klatkę piersiową i prędkościomierza zakładanego na widełki koła (liczy obroty koła i mierzy przebyty rodzaje pulsometrów dystans).

okazuje się wyposażony zarówno w funkcje licznika, takie jak: pomiar prędkości, licznik kilometrów, oraz funkcje pulsometru, czyli mierzenie tętna, możliwość ustawiania HRmax i kontrolowania badań serca.

Dla kogo? Dla rowerzystów, którzy szukają urządzenia „2w1” i pragną skutecznie kontrolować własny trening.

rola pomiaru tętna

W tym akapicie skupimy się na podstawowej funkcji każdego pulsomierza – funkcji pomiaru pulsu (tętna).
Przypomnijmy: pomiar tętna jest oparty przede wszystkim na obliczeniu swojego HRmax. Jego wartość jest bazą i na jej podstawie ustala się różne przedziały na treningu. HRmax umożliwia kontrolować wysiłek i systematyczne spalać tkankę tłuszczową. Najprościej oszacować HRmax wedlug wzoru: 220 – wiek.

Każdy korzystny pulsometr powinien umożliwiać wprowadzenie wartości HRmax do systemu. Po przekroczeniu ustawionego przez Ciebie progu, znak dźwiękowy da Ci znać o konieczności przerwania ćwiczeniach albo zminimalizowania wysiłku.

Odliczając procentową wartość od maksymalnego tętna, da się osiągnąć tętno optymalne dla określonego najlepsze pulsometry rodzaju ćwiczeniach. I tak:

  • Jeśli trenuje się wyłącznie dla kondycji, podtrzymania kondycji fizycznej, trzeba wysiłek niepowodujący przewyższenia 60% HRmax.
  • Jeśli trenuje się po to, żeby zrzucić zbędne kilogramy, należy utrzymywać puls na pułapie 60–70% HRmax.
  • Jeśli chce się poprawić wydolność organizmu krążenia, tętno podczas wysiłku powinno wynosić 70–80% HRmax.
  • Jeśli chce się podnieść wytrzymałość i poprawić wydajność, tętno podczas wysiłku powinno oscylować w granicach 80–90% HRmax.
  • Jeśli trenuje się do zawodów, ma się doświadczenie w bieganiu, da się sobie pozwolić na tętno w granicach 90–100% HRmax.

Obojętnie, na jaki rodzaj ćwiczeniach się decydujesz, pulsometr powinien umożliwić Ci wprowadzenie wyższej i dolnej wartości tętna, jakie chcesz utrzymywać podczas wysiłku. O przekroczeniu progu – zarówno minimalnego i maksymalnego – urządzenie powinno dawać znać sygnałem dźwiękowym. Jeśli pulsometr nie ma takich funkcji i pokazuje jedynie aktualne ciśnienie tętnicze, raczej nie przyda się podczas wzmożonego wysiłku fizycznego.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness