Jakie węglowodany są dobre, a jakie lepiej odstawić?

Jakie węglowodany są dobre, a jakie lepiej odstawić?

Redakcja

2017-05-05

brak komentarzy

węglowodanyenergiajadłospisodchudzaniedobre  węglowodanyzłe  węglowodany

Węglowodany są najważniejszym źródłem energii dla naszego organizmu. Pełnią wiele funkcji fizjologicznych w naszym organizmie. okazują się zdrowe dla układu pokarmowego. Ale części z nich powinniśmy się wystrzegać. Których?

Nadmierne spożywanie węglowodanów może być dla naszego organizmu szczególnie niekorzystne. Może prowadzić do nadwagi i cukrzycy, pociągając za sobą z kolei inne konsekwencje zdrowotne. Najpopularniejszym źródłem węglowodanów są zboża, ryż, kukurydza, nasiona roślin strączkowych, groch, fasola, bób, soczewica, soja, oraz rośliny okopowe – Na temat tego składnika odżywczego krąży wiele legend. Jakie węglowodany są dobre, a których lepiej unikać? ziemniaki, buraki cukrowe.

nadprogramowe kilogramy przybywają nam wtedy, gdy spożywamy węglowodany w formie nieoczyszczonej. Uzyskiwane są z roślin jadalnych, bogatych w węglowodany, które podczas czynności preparujących były nieobarczone błonnika i pozostałych substancji, między innymi witamin z grupy B, wapnia, fosforu, żelaza. W wyniku takiego procesu ich wartość odżywcza zostaje sprowadzona do „czystych” węglowodanów, a więc cukrów prostych.

Po zjedzeniu tych węglowodanów nasz poziom cukru we krwi gwałtownie wzrasta i jako glukoza dostaje się do krwioobiegu. Jeżeli nie spalimy tego cukru, organizm stworzy nadto dużą liczbę insuliny, która co fakt usunie nadmiar glukozy z alt2 krwiobiegu transportując ją do komórek, gdzie wskutek przemian metabolicznych zostanie zamieniona w tłuszcz. Dlatego też jadłospis obfita w węglowodany oczyszczone doprowadza do nadwagi, cukrzycy, hipoglikemii, wysokiego ciśnienia oraz chorób serca.

Węglowodany oczyszczone zazwyczaj są w takich produktach jak:
- biała mąka - białe pieczywo, ciasta, makaron, biały ryż, płatki kukurydziane, popcorn, ziemniaki (naturalnie prawie czysta skrobia), 
- cukier rafinowany - słodycze, syropy, napoje gazowane, wiele przetworów, gdzie cukier służy jako środek konserwujący, dlatego należy wystrzegać się suplementów zawierających cukier ukryty pod różnymi nazwami: syrop glukozowy, sacharoza, karmel.

/> Jeżeli posiadasz chęć na coś słodkiego, zastąp słodycze na przykład marchewką. Szybciej wyrówna poziom cukru we krwi, utrzymując poprzez niekrótki czas właściwe stężenie glukozy, nie wywołując jej wahań, dzięki czemu nie obciąża trzustki.

Aby rozpoznać węglowodany złe od dobrych używa się specjalnego wskaźnika, tzw. indeksu glikemicznego (IG).

Do złych węglowodanów, o IG powyżej 60 należą:
• arbuz 
• melon 
• dojrzałe banany 
• ziemniaki 
• frytki i chipsy 
• pszenne pieczywo 
• buraki 
• płatki kukurydziane 
• miód 
• biały cukier 
• biały ryż 
• winogrona 
alt4 ciasta i ciastka 
• słodzone napoje i soki z owoców 
• ser żółty

Te węglowodany powinno się ograniczyć, jeśli dbasz o masę albo zrezygnować z ich spożywania, gdy się odchudzasz.

trzeba dodać, że brak aktywności doprowadza do zakwaszenia organizmu, co z kolei potęguje apetyt na słodycze i oczyszczone węglowodany, np. w postaci białej bułki, makaronu, ciastek. Gdy więcej się ruszamy, w przeciwieństwie do tego, co starają się wmówić nam reklamy, odczuwamy mniejszą ochotę na słodkiego batona, niż gdy spędzamy cały dzień przed telewizorem.

 

Zobacz też 

Escape Room


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness