Kalorie - nie takie straszne jak się wydaje

Kalorie - nie takie straszne jak się wydaje

Redakcja

2017-05-05

brak komentarzy

kaloriejadłospispokarmmasa  ciaładietydania

Kalorie w diecie od dawna są podstawą kontrolowania masy ciała. nagminnie zdarza się jednak, że zapominamy o ich prawdziwym znaczeniu. Energia okazuje się niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale dodatkowo ważniejszy okazuje się ładunek, jaki ze sobą niesie. ujemne kalorie jadłospis ujemnych kalorii – jemy oraz spalamy! 

Kalorie – pokarm dla komórek

Kalorie to podstawowa jednostka energetyczna wykorzystywana poprzez organizm w licznych różnych procesach odbudowy, odnowy, aktywności, oddychania, perystaltyki jelit, wytwarzania hormonów itp. Pochodzą one z makroskładników dostarczanych wraz z pożywieniem. 1 g białka oraz 1 g węglowodanów dostarczają ok. 4 kcal, natomiast 1 g tłuszczów, dostarcza ich 9. Z tego względu twierdzi się, że tłuszcze to wysokoenergetyczne bogactwo, które jednak nie okazuje się tak prosto dostępne dla organizmu jak węglowodany.

Cała ta filozofia wydaje się skomplikowana, jednak gdy uświadomimy sobie, jak ważna okazuje się wiedza na temat ilości spożywanych makroskładników oraz ich proporcji, dobrze zrozumiemy działania pozyskiwania energii.

Białka są głównym budulcem organizmu, węglowodany źródłem czystej oraz szybko dostępnej energii, natomiast tłuszcze głównym stymulatorem odnowy oraz odbudowy komórkowej. przykładowo, glukoza (węglowodan) trafia do komórek mięśni, gdzie jej ładunek przetwarzany okazuje się na energię. Dzięki spożytym 20 g tłuszczów zyskamy 180 kcal, które organizm może wykorzystać Wielka tabela kalorii: sprawdź wartość odżywczą produktów od A do Z! np. na ogrzanie, podstawowe procesy życiowe czy czystą energię mechaniczną.

Kalorie to pokarm dla większości komórek. Gdy organizm nie wytwarza odpowiedniej ilości kalorii z pożywienia, organizuje swoje funkcjonowanie w taki sposób, by móc zapewnić sobie bezpieczeństwo regularnego przeprowadzania podstawowych procesów trzymających przy życiu, jak oddychanie, krążenie itp. Zazwyczaj dzieje się to kosztem zaburzeń hormonalnych, spowolnienia perystaltyki jelit, zaburzeń psychicznych czy zwolnienia działania serca. Taki właśnie skutek mają wielokrotnie radykalne oraz nieodpowiednio ułożone diety redukcyjne z niską podażą kalorii, które długotrwale stosowane wyniszczają w ten sposób organizm. 

Kaloria – kalorii nie równa

szczególnie lubianym oraz wielokrotnie powtarzanym mitem okazuje się przekonanie, że kaloria równa okazuje się kalorii. oznacza to, że jeśli nasze dzienne zapotrzebowanie wynosi 1500 kcal, nieważne okazuje się czy przyjmiemy je z 3 tabliczek słodyczy czy 5-ciu pełnowartościowych składników. Gdyby tak jednak jest, diety byłyby czystą przyjemnością oraz nikt nie martwiłby się rezygnowaniem z ulubionych przekąsek.

Kaloria nie okazuje się równa kalorii, podstawowym oraz najważniejszym elementem okazuje się jakość i bogactwo ich rodzaju. wyłącznie kalorie są kluczowe, ale również „ładunek” jaki ze sobą niosą. Chodzi o składników odżywcze, makro oraz mikroskładniki, które sprawiają, że dany artykuł okazuje się pełno albo niepełnowartościowy.

W prosty sposób można porównać dwa podobne produkty oraz ich wartość dla organizmu: obwarzanek:

  • jego wartość kaloryczna wynosi w przybliżeniu 250 kcal. Zawiera ok. 50 alt2 g węglowodanów pochodzących zazwyczaj z oczyszczonej mąki pszennej, 5 g tłuszczów oraz znikome ilości białka. Mąka pszenna okazuje się pozbawiona składników odżywczych, zawiera znikome ilości jakichkolwiek witamin czy produktów mineralnych. jest to przykład kalorii niewartościowych będących jedynie czystym źródłem energii.
  • 3 kromki pieczywa żytniego na zakwasie: wartość kaloryczna – ok. 220 kcal. Zawiera ok. 50 g złożonych dobrych jakościowo węglowodanów, 6 g białka oraz znikome ilości tłuszczów, za to około 8 g błonnika! (błonnik usprawnia funkcjonowanie jelit oraz spowalnia przyswajalność węglowodanów). Mąka żytnia okazuje się całkowita witamin z zespoły B, magnezu i cynku, a organiczny zakwas usprawnia trawienie, wspomaga detoksykacja poprzez drożdże dostarczając odpowiednich produktów odżywczych.

Kalorie mogą być jedynie źródłem energii czy makroskładników samych w sobie, ale mogą nie zawierać żadnych odżywczych składniku, które są tak ważne w procesie odżywiania. Pamiętajmy, że jemy ; po to, by jeść, ale po to by się odżywiać. Bezwartościowe produkty zawierające zjełczałe tłuszcze, tłuszcze trans czy oczyszczone substancje słodzące nie niosą ze sobą żadnych korzyści dla organizmu. Same tłuszcze nie mają działania regenerującego, to ich ładunek oraz zawartość pomagają ten proces.

Błędne przekonania o kaloriach – diety 1000 kcal

kuracji odchudzającej redukcyjne 1000 kcal to bardzo popularna metoda stosowana poprzez dietetyków do błyskawicznej, wręcz błyskawicznej redukcji wagi (raczej nie tłuszczu). Przyczyniają się do szybkiego spadku cyfr na wadze, alt3 który pozytywnie oddziałuje na psychikę osoby stosującej taki typ diety. najbardziej znaczącym jednak zagrożeniem nie okazuje się sama w sobie drastycznie niska podaż kalorii, a zawartość witamin, minerałów oraz pierwiastków, która niemal zawsze okazuje się niedostateczna.

Niemożliwym okazuje się ułożenie diety o tak niskiej podaży kalorii,  która byłaby w stanie zapewnić właściwą liczba składniku odżywczych, nie przyczyniając się jednocześnie do pogorszenia komfortu życia osoby redukującej wagę i smaku czy atrakcyjności składników. Całodniowe spożywanie sałat oraz popijanie ich olejem lnianym nie wydaje się być optymalnym sposobem żywienia, stąd wielokrotnie niewłaściwie komponowane diety wywołują, że organizm okazuje się wyczerpany oraz zachodzą w  nim różne zaburzenia w licznych układach.

Złe kontra dobre kalorie

Jak więc dać radę sobie z komponowaniem składników oraz odpowiednią podażą kalorii, niosącą za sobą dostarczanie odpowiedniej ilości wartościowych produktów? Należy dokonywać zdrowych wyborów, będących intuicyjnie najbliższymi naturze.

Dobre kalorie znajdują się zazwyczaj w produktach:

  • świeżych, naturalnie produkowanych – owoce, jarzyny, najlepiej kupowane na lokalnych targach, bez opakowań.
  • o krótkim terminie przydatności – wybierajmy daty jak najkrótsze, gdyż oznacza to zminimalizowanie zawartości składniku konserwujących, utrzymujących wilgoć czy wydłużających datę spożycia. Jeśli to niemożliwe, jak np. w przypadku ketchupów, możemy takie produkty przygotować samodzielnie.
  • najbliższych naturze – jak wszelkie jarzyny, owoce, ewentualnie zboża (jeśli tolerujemy), mięsa oraz jaja od zwierząt z wolnego wybiegu oraz pewnej hodowli.
  • przygotowanych samodzielnie – przygotowując alt4 dania samodzielnie wiemy co znajduje się w ich składzie i jaka okazuje się świeżość oraz jakość elementów. Sami zdecydujemy o ich łącznej zawartości produktów odżywczych oraz kalorii.
  • odpowiednio przechowywanych – na przykład oleje z dużą zawartością kwasów wielonienasyconych bardzo szybko jełczeją, jeśli magazynowane są w nieodpowiedni sposób.

Złe kalorie wielokrotnie chowają się w:

  • potrawach takie jak fast food – nie zawsze tak okazuje się, jednak w niedrogich przydrożnych jadłodajniach oraz fast foodach nierzadko serwowane okazuje się pożywienie przygotowane na niskiej jakości tłuszczach, oczyszczonych zbożach oraz długo przechowywanych warzywach czy owocach.
  • produktach z długim terminem przydatności – są zazwyczaj konserwowane sporą ilością produktów, która zabija ; bakterie, ale również maleje zawartość pożądanych produktów.
  • potrawach po wysokiej obróbce termicznej – niewłaściwa obróbka termiczna powoduje duże straty witamin oraz minerałów, stąd dania obsmażane na mocnym ogniu, długo przetrzymywane w lodówce czy długotrwale wygotowywane oraz niejednokrotnie podgrzewane tracą swoje składników.
  • produktach oczyszczonych – białej mące, cukrze, soli czy olejach rafinowanych itp.

Kaloria kalorii nie równa, czego możemy być pewni po przeczytaniu tego tekstu oraz uświadomieniu sobie, że jadłospis, to ; kalorie, ale również wit., minerały, składniki oraz dużo innych, które mają wpływ na funkcjonowanie organizmu. Wybierajmy więc odżywcze produkty oraz kierujmy się intuicją w ich doborze, a nasza jadłospis, niezależnie od ilości kalorii okaże się zdrowa oraz odżywcza.

 

 

Zobacz też 

Gra Escape


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness