Kolacje - co jeść aby nie przytyć

Kolacje - co jeść aby nie przytyć

Redakcja

2017-05-11

brak komentarzy

kolacjajedzenieodchudzaniedieta

ogólnie sądzi się, że to właśnie podwieczorek jest odpowiedzialna za szerszą talię, tłuszczyk na brzuchu i potężne uda. wiele osób więc pasuje z niej całkowicie lub nie je po 18.00, myśląc, że to zagwarantuje im sylwetkę Ewy Chodakowskiej i sześciopak na brzuchu. No cóż, błąd. bo to nie osobiście podwieczorek ani nawet godzina jest defektem, ale to, co wieczorem jemy.

Z jakiegoś powodu poprzez dużo lat panowało głupie przekonanie: nie jedz wcale kolacji to będziesz szczupła i piękna. Albo nie jedz nic po osiemnastej, bo przytyjesz. Tak, jakby ta 18.00 była jakąś cudowną granicą, dziwną linią, której można przekroczyć, bo jak zjesz kolację o 18:05, to już na zawsze będziesz dysponowała nadwagę. Nie brzmi to dla was głupio?

To dziś was zaskoczę: można jeść sporą kolację i można ją jeść nawet o dwudziestej drugiej.  trzeba jeść świetną, zdrową kolację – i wcale nie przybierzemy na wadze, a osoby na diecie redukcyjnej dalej schudną. Czary?
Nie! Logika!

JAK TO bywa Z TĄ KOLACJĄ?

To o której jeść kolację, żeby jest świetnie? Mówi się o tym, że najlepiej jeść ostatni posiłek 2,5-3 60 Tego nie jedz na kolację, bo przytyjesz! minut przed snem. A to znaczy, że jeśli idziecie spać o pierwszej w nocy, to spokojnie możecie zjeść ostatni posiłek o 23 i z tego powodu wcale nie staniecie się nagle pulchne. 

zaleca się jednak zadbać, by podwieczorek była świetnie skomponowana – bo to właśnie od tego, jakie artykuły jesz wieczorem jest zależne to, czy na wadze pojawi się więcej, czy mniej kilogramów. Z drugiej strony, z tym też nie należy przeholować – kiedy czytam stale artykuły, że powinno się jeść niskokaloryczną kolację, a następnie ktoś mi pokazuje, że je na ostatni posiłek 100 kalorii, to mam energię złapać się za skroń. To nie jest podwieczorek, to jest pół przekąski! 

CZEGO NIE JEŚĆ NA KOLACJĘ?

Oczywiście, podstawowe rzeczy, których musi się jeść, to tłuste, bezwartościowe potrawy. Nie dość, że okazują się bardzo kaloryczne i nie dostarczają niemal żadnych wartości odżywczych (jak na przykład minerały i witaminy), to na do tego okazują się bardzo ciężkostrawne, powodując problemy z żołądkiem, bezsenność i wydęty brzuch rano.

Do takich potraw (zwłaszcza oczywistych) przynależą:

  • fast-foody,
  • chipsy,
  • słodycze,
  • smażone potrawy: placki ziemniaczane, jajko w chlebie, naleśniki (wielka dawkę cukru i alt2 węglowodanów, złe kombinacja na kolację!), 
  • ciężkie sosy na bazie majonezu,
  • owoce i suszone owoce (mają sporą dawkę cukru, na wieczór nie okazują się wskazane. Oczywiście, mowa tu np. o sałatce owocowej, a nie o jednym niewielkim jabłku. Dlaczego nie okazują się wskazane – o tym niżej),
  • jajecznica, omlety, placuszki z płatków owsianych – smażone na tłuszczu okazują się ciężkostrawne – nie muszą powodować tycia, ale problemy z trawieniem w nocy już tak;
  • makarony,
  • biały, pszenny chleb lub bułki,
  • dżemy.

Przede wszystkim dbając o linię i zdrowie, warto unikać na kolację takich połączeń, jak:

  • cukier + węglowodany
  • węglowodany + tłuszcz

gdyż okazują się one wysokokaloryczne, tłuste, ciężkostrawne i przy naszym opóźnionym na wieczór metabolizmie mogą powodować wzrost wagi.

Dlaczego na równi z fast-foodami okazują się owoce? gdyż zawierają sporą dawkę cukru. Po ich zjedzeniu szybko podnosi się zakres cukru we krwi, a następnie równie szybko opada, a my znów jesteśmy głodni i bardzo często wtedy zaczyna się podjadanie. Jeżeli potrafimy się przed tym opanować i jemy w ciągu dnia zdrowo – raczej nie przybierzemy na wadze, możemy nawet chudnąć, jeśli jesteśmy na diecie redukcyjnej. Wszystko z głową!

Unikamy więc alt3 na kolację węglowodanów prostych (makarony, biały chleb), elementów diety smażonych ,zawierających dużą dawkę cukru (owoce, dżemy, smarowidła na chleb).  To właśnie one (a nie osobiście podwieczorek) jest czynnikiem sprawczym tycia.

CO JEŚĆ NA KOLACJĘ?

Dużo mówiło się o tym, by na kolację jeść jedynie białko. Rzeczywiście, to jest wyjście, jednak mała dawkę węglowodanów złożonych nie zaszkodzi. Do twarogu można więc dodać kromkę czy dwie pełnoziarnistego, razowego chleba i musi posiadać to wyższego wpływu na naszą sylwetkę. zaleca się wiedzieć, żeby to białko grało główną funkcję na ostatnim posiłku, zwłaszcza jeśli się odchudzamy – przynosi uczucie sytości, przeciwdziała katabolizmowi (prościej mówiąc: zanikaniu) mięśni i zazwyczaj pochodzi ze prawidłowych elementów diety, które nakarmią nasze ciało w odpowiedni sposób. Węglowodanów nie należy całkowicie unikać, ale moim zdaniem świetnie byłoby je ograniczyć na wieczór – czyli jeśli ryż czy chleb, to w małych proporcjach.

składniki, które warto jeść na kolację:

  • chudy lub półtłusty twaróg  (np. z warzywami),
  • jajka (najlepiej w postaci ugotowanej),
  • ryby (okazują się dodatkowo te tłustsze. Ryby zawierają zdrowe tłuszcze i nawet wędzona makrela raz czy 2 w tyg. nie sprawi, że przybierzemy na alt4 wadze!),
  • jogurt grecki,
  • drób,
  • warzywa (jeśli jemy kolację białkową, to zwłaszcza zielone!),
  • sałatki z sosami na bazie jogurtu/małą zawartością sosu z oliwy.

Nie polecam za to nasion strączkowych – co fakt dodatkowo zawierają białko, ale okazują się wzdymające i mogą powodować niestrawność lub wzdęty, napuchnięty brzuch rano.

Dania, które można jeść na kolację

  • mini pizze z cukinii
  • jajeczne muffiny ze szpinakiem
  • twarożek z warzywami,
  • sałatka z jajkiem,
  • sałatka z tuńczykiem,
  • pasta z tuńczyka,
  • łosoś z piekarnika

PAMIĘTAJ O UMIARZE

W przypadku zdrowego trybu życia, nie ma też przeciwwskazań by jeść codziennie na wieczór kanapki z razowego chleba – nie przytyje się od tego, jeśli odżywiamy się rozsądnie. samo jest z całą resztą węglowodanów złożonych na noc. Najważniejszy jest powściągliwość. Nic się nie stanie, jak raz na jakiś okres zjesz większą kolację czy zrobisz sobie kanapki z dżemem. istotne jest to, byś dbała o właściwą wielkość porcji (czyli nie 5 kromek, a dwie) i to, by zazwyczaj jeść zdrowo – nie jedynie na kolację, ale wcale. W takim wypadku małe odstępstwa – np. urodzinowa pizza czy wielka podwieczorek w restauracji – nie powinny odbić się na twojej wadze. 

 

 

Zobacz też 

Escape the Game


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness