Kompulsywne objadanie się - coraz więcej kobiet ma z tym poważny problem

Kompulsywne objadanie się - coraz więcej kobiet ma z tym poważny problem

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

Choć według niektórych termin „uzależnienie”, to za bardzo znaczne słowo, nie zmienia to faktu, że problem z spożywaniem na nawet ponad 20% niewiast. Sprawdź, czy jesteś wśród nich!

 

Co to w ogóle znaczy problem z spożywaniem? W mniejszym czy większym nasileniu każda z nas ma czasem chęć na coś zakazanego w dużej ilości. Czy to znaczy, że problem z spożywaniem dotyczy dowolnej kobiety? Oczywiście, że nie! Niebezpiecznie zaczyna się robić wtedy, gdy takie sytuacje powtarzają się regularnie. Nie muszą być bardzo notoryczne, należy raz w tyg..

Pisząc problem z spożywaniem, nie mam tutaj na uważa zaburzeń odżywiania, jak anoreksja, bulimia czy kompulsywne spożywanie. Choć może zdarzyć się, że będą one początkiem tych właśnie schorzeń.

Testu, których znajdziesz poniżej, nie traktuj jako rozpoznania. Starałam się stworzyć go tak, aby większość niewiast mogła z niego zrobić użytek, ale każdy przypadek jest osobisty. Jeśli potrzebujesz profesjonalnego osądu Twojej sytuacji pójdź do specjalisty.

Niżej znajdziesz też moje podpowiedzi, co robić, jeśli z testu wyszło, że masz jakiś problem z spożywaniem.

Dlaczego to takie ważne?

Zanim przejdę do testu, chcę, abyś wiedziała, dlaczego Twój problem z spożywaniem ma takie rozpocznie.

Na pewno zdajesz sobie sprawę, że jemy jedynie po to, żeby przeżyć. To postać satysfakcji, często zaspokajająca nasze psychiczne potrzeby (takie jak: pragnienie miłości, bezpieczeństwa, towarzystwa). Do tego stosunkowo tania i łatwo dostępna. szczególnie łatwo jest niepostrzeżenie prześlizgnąć się z niegroźnego wieczornego objadania do bulimii. zaleca się trzymać rękę na pulsie.

Niech ten test pozwoli zastanowić Ci się nad swoim odżywianiem i wyciągnąć z niego wnioski.

Jak wybudować test?

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy masz problem z spożywaniem, bądź szczera. Nikogo nie oszukasz, jedynie siebie. Odpowiadaj po kolei na każde pytanie TAK lub NIE. Na koniec podlicz odpowiedzi i sprawdź, co Ci wyszło. Pamiętaj, że opisane tutaj sytuacje wskazują na problem z spożywaniem wtedy, kiedy pojawiają się regularnie od dłużnego czasu (min. pół roku) i często, np. dwa razy w tyg..

  1. Czy zdarza Ci się jeść częściej niż co dwie h?
  2. Czy wydarzyło Ci się, że nie mogłaś przestać jeść?
  3. Czy jak poradzić sobie z kompulsywnym objadaniem się często „chodzą” za Tobą konkretne składniki, np. czekolada, chipsy i zwykle ulegasz?
  4. Czy zdarza Ci się niektóre jeść sprawniej niż zwykle?
  5. Czy zdarza Ci się jeść aż do chwili, kiedy poczujesz ból brzucha z przejedzenia?
  6. Czy często przy kimś stopujesz się ze spożywaniem, aby w mieszkania „nadrobić zaległości”?
  7. Czy po objadaniu się źle się czujesz i zwykle postanawiasz, że już więcej tego nie zrobisz

Jeśli na co najmniej 4 pytania odpowiedziałaś TAK. To znaczy, że powinnaś skonsultować się ze specjalistą! prawdopodobnie potrzebujesz pomocy w zwalczaniu swoich dolegliwości z jedzeniem.

Jeśli odpowiedziałaś na 3 lub mniej pytań twierdząco, prawdopodobnie nie masz dolegliwości z spożywaniem. Nie mniej każda pozytywna odpowiedź musi zmusić Cię do zastanowienia nad Twoim odżywianiem.

Co robić?

Nie ważne, czy udzieliłaś tylko jeden poprawnej odpowiedzi czy siedmiu. Przeczytaj, co może prowadzić do pojawienia się dolegliwości z jedzeniem.

5 czynników, które mogą powodować problem z spożywaniem

  1. Jesz nieustannie samo – monotonna jadłospis nie dostarcza wszystkich potrzebnych substancji odżywczych. Twój organizm woła zatem o pomoc, sugerując Ci, że jest głodny. próbuj zjeść w danym tyg. co najmniej pięć uzależnienie od jedzenia nowych składników lub takich, których nie jadłaś w ostatnim miesiącu.
  2. Głodzisz się – jeśli trzymasz rygorystyczną dietę przez dłuższy czas jedynie narażasz się niedobory substancji pokarmowych (patrz punkt wyżej), ale również zmuszasz swoje ciało do poszukiwania źródeł energii, które dostarczą mu ją szybko i w dużej ilości. Oblicz swoje zapotrzebowanie energetyczne i nie jedz mniej niż wynosi Twoja podstawowa przemiana materii. Możesz zrobić użytek z planera diety, który dostaniesz po zapisaniu na mój newsletter „Listy Fabryczne”.
  3. Intensywnie ćwiczysz – a dodatkowo jeśli zestawiasz ze sobą to z dietą o bardzo małym poziomie energetycznym, to podobnie jak w punkcie drugim, Twój organizm broni się przed zagłodzeniem. Pierwotny człowiek nie uprawiał aktywności fizycznej dla satysfakcji. Jeśli biegał, to albo za, albo przed zwierzyną. Dlatego organizm wykształcił mechanizmy, które „nakazują” mu po aktywności fizycznej zjeść tyle, aby uzupełnić deficyt energetyczny nią wywołany. W tym wypadku, podobnie jak w punkcie drugim, możesz posłużyć się planerem diety, aby wiedzieć, jaką dawka energii powinnaś dostarczać minimalnie do własnego ludzkiego ustroju.
  4. Za dużo od siebie wymagasz kompulsywne objaadnie się – skłonności do perfekcjonizmu okazują się zawsze szkodliwe dla kondycji. Jeśli wymyślasz sobie nieustannie nowe zadania i aktywności, a nie poświęcasz w ogóle czasu na regenerację, Twój organizm błaga Cię o nią! zamiast sięgać po coś słodkiego,  pozwól sobie od czasu do czasu na minutę beztroskiego nic nie robienia. Oczywiście, bez wyrzutów sumienia.
  5. Nie umiesz poradzić sobie z emocjami – nieważne czy jest to stres, samotność, smutek czy cokolwiek innego. Naucz się rozpoznawać swoje emocje i zaspokajać je w inny sposób niż za pomocą spożywania. Prowadź dzienniczek żywieniowy i przy kolejnymi jedzeniu notuj, jak się czujesz. Następnym razem zamiast sięgać po czekoladę, wybierz telefon do przyjaciółki albo obejrzyj komedię. wykonaj coś co spowoduje Ci przyjemność, a czego jeszcze do takiej pory nie próbowałaś.

Mam nadzieję, że moje rady i sam test okażą się dla Ciebie przydatne. Planuję stworzyć jeszcze więcej funkcjonalny kwestionariusz na podstawie Skali Uzależnienia od spożywania Yale. Daj mi znać, czy byłabyś zainteresowana takim testem w komentarzu lub jeśli wolisz, pisząc do mnie informacja.

 

Zobacz też 

Opaski na rękę Warszawa

Tenis Warszawa

 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness