Które zboża są najzdrowesze? Zobacz po które najlepiej sięgać!

Które zboża są najzdrowesze? Zobacz po które najlepiej sięgać!

Redakcja

2017-06-19

brak komentarzy

Nauczenie się, które zboża są bezpieczne dla osoby z nietolerancją glutenu, a których należy z pewnością wystrzegać się, okazuje się 1 i chyba najważniejszym krokiem w trakcie wdrażania nowej diety. Zboża spożywamy wyłącznie w czystej postaci, np. kasz czy pieczywa i makaronów, ale również w mnóstwo innych produktach, jak np. sosy czy napoje. Dlatego nauczenie się, co wolno, a czego nie w jadłospisie bezglutenowej, może udzielić pomocy w utrzymaniu dobrego zdrowia.

Zboża obejmujące gluten

1. Pszenica i wszystkie jej odmiany w tym: mąka orkiszowa, kasza manna (zwłaszcza przetworzony preparat uboczny pszenicy), pszenica durum, z której robione są makarony, kuskus. To podstawowe zboże i niestety zwłaszcza „niebezpieczne”. W wyniku licznych zmian wrodzonych pszenicy (po to, żeby była więcej wydajna, sprawniej rosła i dawała więcej plonów), zawiera ona procentowo znacznie więcej glutenu, też pojawiło się w niej nowe białko, którym okazuje się gliadyna (pobudza apetyt). Niestety pszenicę można znaleźć w niemal Po które zboża warto sięgać? dowolnym produkcie (mogą być to znikome ilości), dlatego osoby z celiakią, powinny dokładnie czytać etykiety każdego artykułu.

składniki, obejmujące pszenicę to: biała i pełnoziarnista mąka pszenna, mąka graham, zarodniki pszenne, błonnik pszenny, słód, makaron z pszenicy durum, makaron z semoliny, bulgur, chleb z mąki pszennej, pełnoziarnistej, graham, maca, sucharki, herbatniki, biszkopty, ciastka, muffiny, ciasto francuskie, słodkie płatki śniadaniowe (czekoladowe kuleczki, płatki cynamonowe, itp.), kopytka, knedle i kluski śląskie kupowane w sklepie i mnóstwo innych elementów.

składniki, które mogą zawierać pszenicę: sztuczne barwniki, nieprzetworzone barwniki, maltodekstryna, dekstryna, karmel amoniakalno – siarczynowy (E150d), glutaminian sodu, sos sojowy, surimi, sos Shoyu, sos Tamari, sos Teriyaki.

2. Żyto. kolejne zboże także obejmujące gluten. Podobne w swoim działaniu do pszenicy (choć żyto okazuje się więcej wartościowe niż pszenica), dlatego wszelkie produkty żytnie także powinny zostać wykluczone przez osoby bezglutenowe.

3. Jęczmień. Zboże glutenowe, które zazwyczaj spożywane okazuje się w najzdrowsze zboża postaci kaszy jęczmiennej (pęczak, kasz jęczmienna perłowa i łamana) bądź słodu jęczmiennego, dodawanego do mnóstwo elementów, jako składniku słodzącej.

4. Owies. Teoretycznie może być konsumowany przez osoby, które wykazują wrażliwość na gluten (osoby z celiakią powinny go jednak wystrzegać się). Dla bezpieczeństwa zaleca się jednak wyeliminowanie zarówno mąki owsianej ; kaszy owsianej i płatków owsianych z diety bezglutenowej.

Co w zamian za glutenowe zboża?

Przejście na dietę bezglutenową nie oznacza kulinarnej „posuchy” i wcale nie okazuje się nudne. Okazuje się, że bezglutenowe zboża mogą być nawet dużo ciekawsze niż te, które gluten zawierają. Poniższa lista to alternatywa dla wszystkich glutenowych zbóż.

1. Ryż. Szczególnie ten, poddany jak najmniejszej obróbce, czyli ryż brązowy, a najrozsądniej dziki, to idealny zamiennik kasz. Oczywiście trzeba z nim przesadzać, bo podobnie ; inne kasze, ma wysoki indeks glikemiczny. bywa jednak w pełni bezpieczny dla osób bez glutenu.

2. Kasza jaglana. Kasza zboża właściwości z łuskanego ziarna prosa. bywa świetna dla osób stosujących dietę lekkostrawną i bezglutenową. Jako jedyna kasza okazuje się zasadotwórcza, dlatego należy ją spożywać w zamierzenia odkwaszenia ludzkiego ustroju. Kasza jaglana zawiera krzemionkę, która występuje w niewielu produktach, a która ma medyczny wpływ na stawy. Dzięki niej skóra wygląda zdrowo, włosy i paznokcie są mocne, a naczynia utrzymane w świetnym stanie. Kasza zawiera dużo witamin z zespołu B, witaminę E i lecytyny, też mnóstwo minerałów: magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo i antyoksydanty, eliminujące wolne rodniki.

3. Komosa ryżowa. oprócz tego, że okazuje się bezglutenowa, może być z powodzeniem wykorzystywana w kuchni przez wegetarian, bo w przeciwieństwie do innych roślin, zawiera pełnoprawne białko (czyli takie jak zwierzęce). Komosa zawiera olbrzymie ilości wapnia, tokoferol, kwas foliowy, miedź, fosfor i mangan. bywa także bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe omega – 3 i kwas alfalinolenowy. Komosa ma niski indeks glikemiczny, dlatego najlepsze zboża też okazuje się idealnym zamiennikiem kasz i ziemniaków w jadłospisie cukrzycowej.

4. Kasza gryczana. Kasza wytwarzana z gryki. posiada w składzie dużo białka, węglowodanów i minerałów: wapń, żelazo, fosfor, potas i magnez. bywa źródłem kwasu foliowego i wit. E. najlepsza kasza (czyli zawierająca najwięcej witamin i minerałów) to kasza gryczana naturalna lub kasz krakowska. Kasz gryczana palona zawiera o 50% mniej witamin niż naturalna kasza, a ta z torebek okazuje się dodatkowo więcej „oczyszczona”.

5. Kasza (kaszka) kukurydziana. Czasami nazywana też polentą, wytwarzana okazuje się z ziaren kukurydzy. Kasza kukurydziana okazuje się najmniej wartościową kaszą, jednak rzadko uczula i okazuje się lekkostrawna. Dlatego może być świetnym źródłem węglowodanów dla osób na diecie lekkostrawnej lub bezglutenowej. Kasza kukurydziana, choć ma niewiele witamin i minerałów, zawiera szczególnie cenny selen, który ważny okazuje się dla układu odpornościowego i tarczycy. Ponadto służy walczyć z wolnymi rodnikami.

 

Zobacz też 

Crossfit Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness