Masaż sportowy - wszystko co musisz wiedzieć

Masaż sportowy - wszystko co musisz wiedzieć

Redakcja

2017-06-12

brak komentarzy

Od mnóstwo lat okazał się on niezbędnym elementem w procesie treningowym zawodników. pozwala zwalczyć skutki zmęczenia wywołane wysiłkiem fizycznym. wymasowanie zmęczonego mięśnia pozwala rozluźnić go i zapobiega późniejszym uszkodzeniom.

jest niezbędny w sytuacjach, gdy sportowcy muszą podjąć wysiłek, zanim zdążą odpocząć, np. w wieloetapowych wyścigach kolarskich czy wielodniowych turniejach siatkarskich czy koszykarskich. W tych przypadkach wymasowanie umożliwia im prędzej odzyskać siły.

wymasowanie sportowy różni się od klasycznego wkładem siły i energii, oraz przewagą technik rozcierania i ugniatania. da się wykonywać go na określone partie ciała (wymasowanie częściowy) albo całościowo (wymasowanie ogólny). ABC masażu sportowego – na czym polega i dla kogo jest przeznaczony? działanie masażu sportowego bywa niezwykle różnorodne, jednak zwłaszcza przypisuje mu się właściwości regenerujące. Dlatego też określa się go elementem sportowej odnowy biologicznej.

Funkcje masażu sportowego

Poza regeneracyjną funkcją wymasowanie sportowy może pełnić też rolę rozgrzewającą, leczniczą, rozluźniającą, rozszerzać zdolności czynnościowe, podwyższać zdolność mięśni do działania, poprawiać koordynację. Wszystko jest zależna od jego rodzaju, czyli od tego jak również w jakim punkcie ćwiczeń bywa stworzony.

Rodzaje

wymasowanie sportowy dzieli się na:

* kondycyjny (nazywany też podtrzymującym) – taki rodzaj masażu stosuje się w przerwie między regularnymi treningami sportowca, aby podtrzymać na czym polega masaż sportowy jego kondycję. Zwykle wykonuje się go całościowo, co drugi dzień.
* przedwysiłkowy (przedstartowy) – uzupełnia kilka ćwiczeń rozgrzewających. Podczas wykonywania tego masażu, fizjoterapeuta skupia się w szczególności na tych partiach mięśni, które będą najaktywniejsze podczas zawodów. Dzięki temu mięśnie przygotowuje je do wysiłku.
* międzywysiłkowy wymasowanie wykonuje się w przerwie miedzy zawodami, bardzo często po kąpieli i niedługim odpoczynku, aby podtrzymać mięśnie w aktywności. Największy nacisk (80%) kładzie się tym razem na mięśnie, które nie miały wielkiego udziału w wysiłku. jest on krótki, trwa mniej więcej 15 minut.
* powysiłkowy. mniej więcej dwóch godzin  dla kogo jest masaż sportowy po zawodach przeprowadza się całościowy wymasowanie powysiłkowy, trwający mniej więcej 60 minut. W przypadku sportów siłowych, można odczekać 5-6 godzin, gdyż wpłynie to korzystnie na wzrost masy.
* Istnieje także wymasowanie izometryczny, który służy przyrostowi masy i siły. Podczas tego masażu, fizjoterapeuta oddziałuje na mięsień napięty izometrycznie (czyli bez ruchu w stawie i bez skracania długości mięśnia). wymasowanie taki wspomaga trening masy mięśniowej.

Wykonanie

W zależności od satysfakcjonującego efektu stosuje się różne metody i techniki masażu. Jeśli trening angażuje więcej stawy, wtedy masażysta powinien skupić się na rozcieraniu. Jeśli a należy poświęcić co to jest masaż sportowy uwagę mięśniom – wtedy kładzie się nacisk na ugniatanie. wymasowanie całościowy trwa zasadniczo ok. 60 min, ale jego intensywność bywa zależna od kategorie sportu jaką uprawia zawodnik, oraz od jego indywidualnych predyspozycji. analizy wykazały jednak, że wymasowanie sportowy niezbędny bywa po każdym kolejnym wysiłku treningowym sportowca.

wymasowanie sportowy nie bywa jedynie domeną zawodników wyczynowych. często doceniają go także sportowcy amatorzy. jest tak, gdyż jego oddziaływanie do odbudowy bywa niebywale skuteczne. wymasowanie sportowy bywa elementem odnowy biologicznej organizm, oraz czynnym wypoczynkiem, dzięki któremu bez straty energii podwyższa się jego zdolność do obowiązków


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness