Masło orzechowe na diecie. Zobacz jak wybrać odpowiednie

Masło orzechowe na diecie. Zobacz jak wybrać odpowiednie

Redakcja

2017-07-03

brak komentarzy

Masło orzechowe kojarzy mi się z dzieciństwem – do dziś pamiętam wielkie słoje przysyłane w paczkach poprzez ciotkę z Ameryki. Objadałam się tym bez opamiętania. Ta miłość została mi do dziś i prawdopodobnie przenigdy się nie skończy. Jako dziecko oczywiście nie zastanawiałam się, czy to co jem jest zdrowe. teraz jest czyli, moja świadomość żywieniowa rozpocznie wzrosła, w związku z czym chciałabym się podzielić z Wami posiadaną wiedzą.

Zacznijmy od tego, co dobrego kryją w sobie orzechy:

  • zawierają jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które odgrywają rolę w profilaktyce miażdżycy, działają przeciwzakrzepowo
  • zawierają witaminę E, zwaną witaminą młodości
  • wspomagają Czy masła orzechowe są zdrowe? pracę układu nerwowego, pamięć i koncentrację
  • poprawiają naskórka, włosów i paznokci, mają mnóstwo cynku
  • mają dużo białka i błonnika, również witamin z grupy B i składników mineralnych (fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas!, cynk, sód)

 

Masło sklepowe czy naturalne?

Masło orzechowe można spokojnie zrobić szczególnie łatwo samemu, ale trzeba posiadać do tego odpowiedni sprzęt, najlepiej mikser wysokoobrotowy albo malakser. Mamy wtedy 100% stuprocentową pewność, że nie ma co więcej oleju, soli czy cukru, sami możemy wybrać czy chcemy masło z kawałkami orzechów, czyli rodzaju „crunchy” czy raczej gładką pastę, czyli „smooth”. 

 

samo masło można robić jedynie z orzechów ziemnych, lecz czy jeść masło orzechowe na diecie również z włoskich, macadamia, laskowych, migdałów czy nerkowców. warto też posiadać na uwadze jedną rzecz – orzechy (szczególnie ziemne), mają tendencję do pleśnienia. Robiąc masło orzechowe w domu mamy rozpocznie większą kontrolę nad tym, co jemy. Nie zawsze wiemy, w jakim stanie były orzechy które producent przerobił.

Mieląc orzechy w domu, możemy również decydować o dodatkach i tworzyć różne wariacje, np. masło z:

 

  • wiórkami kokosowymi/olejem kokosowym
  • kakao,
  • kawałkami gorzkiej czekolady
  • cynamonem
  • wanilią
  • sezamem

Jeśli chodzi o samą produkcję, to masz dwie opcje:

  • polecana przeze mnie (więcej czasochłonna, lecz również zdrowsza) – kupujesz orzechy ziemne w łupinkach, obierasz, wrzucasz do blendera
  • opcja jakie masło orzechowe wybrać szybka, dla niecierpliwych – kupujesz orzechy już obrane (koniecznie sprawdź, czy w składzie nie ma oleju i soli, i czy nie mają plamek), blendujesz.

Orzechy przed zblendowaniem można uprażyć (jak to ma miejsce w przypadku tych sklepowych), ale niestety temperatura ma wpływ na utlenianie cennych kwasów tłuszczowych.

Jeśli mimo wszystko preferujesz kupić kupione masło, zwróć uwagę na kilka czynników:

  • przede wszystkim nie może posiadać w składzie tłuszczu palmowego! Częściowo utwardzonego czy uwodornionego (na jedno wychodzi). Taki tłuszcz, który ma konfigurację TRANS – w dużym skrócie – przyczynia się m.in. do rozwoju schorzeń układu krążenia (w tym czy masło orzechowe jest zdrowe miażdżycy), cukrzycy, nadwagi, nowotworów. Unikaj jak ognia!
  • powinno posiadać jak najmniej (albo wcale) cukru czy soli, ogólnie najlepiej żeby składało się w 100% z orzechów. Nie kupuj tych, które mają poniżej 90% orzechów.

 

Gdzie kupić dobre masło orzechowe?

Jeśli chodzi o supermarkety, to dodatkowo nie spotkałam się w porządnym masłem (wyprowadźcie mnie z błędu, jeśli gdzieś jest takie dostępne). Na półkach roi się za to od tych z dodatkiem oleju palmowego, cukru i soli. Zdecydowanie nie polecam! Za to w sklepach ze zdrową pożywieniem (szczególnie internetowych) mamy już większy wybór. Poniżej kilka moich propozycji:


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness