Masło na diecie - czy na prawdę musisz je wykluczać?

Masło na diecie - czy na prawdę musisz je wykluczać?

Redakcja

2017-08-07

brak komentarzy

jest tucząca, wywołuje cellulit, szkodzi sercu, do tego nie ma jakiejkolwiek składniki... czy  jeść  masło  na  diecie

Trudno o większe bzdury. Masło posiada niezwykle drogocenne wit. i kwasy tłuszczowe, dlatego koniecznie trzeba się z nim przeprosić W ostatnich latach zostało słusznie zrehabilitowane. Tłuszcz mleczny, w odróżnieniu od odrębnych tłuszczów odzwierzęcego, bywa lekkostrawny i prawidłowo przyswajalny. Nie zalega w żołądku, a przyjęty prosto przed treningiem szybko zamienia się w energię. z wyjątkiem tego bywa źródłem kwasów CLA, które wpływają na odchudzanie. Za mało: mniej niż 5 g Masło ma dużo krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które mają mniejszą kaloryczność. Jednocześnie eliminują rozwijanie się szkodliwej mikroflory w jelitach, która w dłuższym czasie okresu może prowadzić do dolegliwości rakowych przewodu pokarmowego. z wyjątkiem tego, masło ma dużo witamin młodości: A i E i D i K. Zwłaszcza zimą i wczesną wiosną nie musisz rezygnować z tego tłuszczu. Porcją masła częściowo uzupełnisz deficyt wit. D, która służy przyswajać wapń, odpowiadający za gęstość kości. W sam raz: 15 g W odróżnieniu od tłuszczów roślinnych masło ma ekologiczne dieny kwasu linolowego CLA. To zaskakujący paradoks. ponieważ z jednej strony bywa to dość kaloryczny tłuszcz, a z drugiej obecność CLA pozytywnie wpływa na gospodarkę lipidową i przyspiesza redukowanie tłuszczu. Dietetyk dr Marek Szołtysik przypomina, że kobieta w czasie prokreacji może dziennie dostarczyć 50-60 g tłuszczów. Wszystkich, także tych będących w rybach i mięsie. Dzienna, optymalna porcja masła to mniej więcej 3 łyżeczek, ale bezwzględnie należy unikać składników kuracji odchudzającej masłopodobnych, zawierającymi izomery trans. Ma to szczególne wartość w ciąży, ponieważ może negatywnie mieć wpływ na rozwijanie się płodu. zabierz masło ekstra – ma najwyższą, ponad 80-proc. zawartość tłuszczu zwierzęcego. Za dużo: ponad 20 g Samego cholesterolu zawartego w maśle nie musisz się tak dość obawiać – cała kostka posiada go tyle, co 2-3 jajka. Dodatkowo, cholesterol ten bywa mniej podatny na procesy utlenienia niż inne tłuszcze odzwierzęcego. powstające w wyniku utlenienia związki przyczyniają się m.in. do szybszego starzenia. Jeśli jesteś wegetarianką i nie jesz mięsa, możesz pozwolić sobie na dodatkową małą łyżkę masła dziennie. Jeśli mimo wszystko nie potrafisz zrezygnować z bekonu, mięsa wieprzowego albo wołowiny, ogranicz masło do 3 łyżeczek.

  Próba odpowiedzi na to pytanie nadal sprawia mnóstwo kontrowersji

– zarówno masło jak i margaryna posiadają swoich zagorzałych miłośników, mających mocne argumenty na obronę własnego zdania. Podział taki dotyczy także badaczy, przytaczających naukowe dowody wpływu masła i margaryny na zdrowie człowieka. wyłącznie jak w całym tym szumie ma odnaleźć się przeciętny konsument cichutko pytający co jeść, aby jak najdłużej zachować zdrowie? Niestety szukanie żadnych informacji na takie jak „gorące” tematy przeważnie kończy się powstaniem dodatkowo większej ilości pytań bez odpowiedzi. W efekcie zagubiony człowiek bez zastanowienia wybiera najtańszy i najgorszej jakości preparat – ponieważ niby skąd ma wiedzieć Masło - jakie witaminy zawiera i ile masła spożywac? co okazuje się dla niego lepsze, skoro nawet naukowcy nie potrafią równoznacznie określić własnego pozycji w owej sprawie. Głównym elementem branym pod uwagę podczas dyskusji na temat oddziaływania masła i margaryny na organizm człowieka są różne rodzaje tłuszczów. Ja proponuję skupić się także na odrębnych ważnych cechach tych czynników. Dlatego weźmy najpierw pod lupę masło, a później margarynę i przyjrzyjmy się co takiego nam dostarczają gdy je spożywamy. Masło Masło, jako tłuszcz zwierzęcego, posiada nasycone kwasy tłuszczowe, których wysoka konsumpcja okazuje się związane ze wzrostem poziomu we krwi lipoprotein o niskiej gęstości (LDL) znanych ogólnie jako „zły” cholesterol. Nasycone kwasy tłuszczowe wpływają na także wzrost stężenia lipoprotein o wysokiej gęstości HDL) – „dobrego”cholesterolu, jednak nie na tyle, aby spożywać je w nadmiernych ilościach. Masło dodatkowo posiada stosunkowo wysoki zakres cholesterolu. Zgodnie z obowiązującymi normami zawartość cholesterolu w dobowej racji pokarmowej nie może przekraczać 300 mg.Dla przykładu, porcja masła śmietankowego, ważąca 5g (średnia zawartość potrzebna do posmarowania kromki pieczywa), posiada 11 mg cholesterolu. Oczywiście organizm nie mógłby by się bez niego obyć – cholesterol okazuje się składnikiem strukturalnym wszystkich błon komórkowych, a ponadto prekursorem hormonów sterydowych kory nadnercza, kwasów żółciowych i wit. D3. mimo wszystko w wyniku licznych analiz stwierdzono, że zwiększona zawartość cholesterolu we krwi koreluje z większą zachorowalnością na chorobę niedokrwienną serca. W maśle trzeba też znaleźć naturalnie występujące tłuszcze trans, które są niezwykle drogocenne dla naszego ludzkiego ustroju. definiuje się je zbiorczą nazwą sprzężony kwas linolowy (CLA) – badania dowodzą, że wykazują one działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwrakowe i sprzyjają zrzuceniu nadprogramowych niepotrzebnych kilogramów. Masło okazuje się najlepszym naturalnym źródłem witamin A, D i E.

Masło okazuje się źródłem świetnie przyswajalnego jodu niezbędnego  ile  jeść  masła  na  diecie
do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. są w nim także znaczne ilości selenu, który okazuje się istotnym przeciwutleniaczem. Poza tym w maśle znajdują się mangan, chrom, cynk i miedź. Masło posiada specyficzną grupę kwasów tłuszczowych zwanych glikosfingolipidami, które są kluczowe dla właściwego oddziaływania przewodu pokarmowego zwłaszcza u pociech i starszych osób. Margaryna W margarynach, wytwarzanych w procesie utwardzania ciekłych olejów roślinnych, powstają  nienasycone kwasy tłuszczowe o konfiguracji trans, lecz nie mają nic wspólnego z tymi naturalnie pojawiającymi w maśle. W licznych badaniach wykazano, że owe „sztuczne” kwasy tłuszczowe trans, podobnie jak tłuszcze nasycone, unoszą stężenie cholesterolu LDL, a ponadto obniżają stężenie cholesterolu HDL, a więc tego uznawanego za „korzystny” cholesterol. konkluzja okazuje się następujący: tłuszcze trans wykazują silniejsze działanie niekorzystne w porównaniu z nasyconymi kwasami tłuszczowymi. Niektórzy producenci, aby zminimalizować lub bez wyjątku wykreślić z margaryn tłuszcze trans udoskonalili przebieg ich wytwarzania – utwardzanie zastąpili estryfikacją ciekłych olejów roślinnych. mimo wszystko tyczy się to zwłaszcza margaryn kubkowych, które stosujemy do smarowania pieczywa – zawartość tłuszczów trans w jednej łyżce stołowej tej margaryny alt2 może wynosić 0 – 0,5g. Natomiast w tej samej ilości margaryny kostkowej (ogólnie wykorzystywanej do wypieków ciast) znajdują się aż 3g kwasów tłuszczowych o konformacji trans! Niestety okazuje się, że nie możemy być do końca pewni czy w danej margarynie nie ma w ogóle, lub znajduje się niewielka zawartość niekorzystnych tłuszczów trans. Producenci w Polsce, póki co, nie mają obowiązku oznaczania ilości tych składniku. mimo wszystko mogę swobodnie uznać, że prawdopodobnie w najbliższych latach pozycja ta może ulec zmianie – w USA producenci margaryn są zobowiązani do oznaczania na opakowaniach zawartości kwasów tłuszczowych trans, albo dawania informacji, że margaryna okazuje się „wolna” od tłuszczów trans.

Aby dokonać słusznego wyboru przy zakupie margaryn decydujmy się

na margaryny kubkowe tzw. miękkie, które mają jak w szczególności mazistą gęstość – gdyż im margaryna okazuje się więcej stała, a więc więcej utwardzona, tym ma więcej kwasów tłuszczowych trans. Margaryna jako tłuszcz rodowodu roślinnego nie posiada cholesterolu. Do praktycznie wszystkich margaryn dostępnych na rynku dokładane są wit. – zwłaszcza A, D i E. mimo wszystko są one zdecydowanie gorzej przyswajalne przez nasz organizm w porównaniu do ich naturalnych odpowiedników w maśle. Sprawdzając skład margaryny nie trudno zauważyć, że dokładane są do nich liczne substancje konserwujące, zresztą dzięki którym może ona przez niekrótki pora pozostać nienaruszona w schładzarce. W margarynach znajdują się też emulgatory i barwinki, nadające im żółty kolor kojarzący się z masłem. Na półkach sklepowych półkach trzeba znaleźć także margaryny z dodatkiem stanoli i steroli roślinnych, które w licznych badaniach wykazały zdolność do obniżania stężenia cholesterolu LDL we krwi. Wadą owej zespołu czynników okazuje się ich dość wysoka cena, która zapewne po elementy wynika z kosztownego procesu pozyskiwania fitosteroli, ale nie oszukujmy się – producenci tych margaryn z pewnością w pewnym stopniu wykorzystują niewielką konkurencję i świadomie zawyżają cenę. Tak czy zwanych w innym przypadku, margaryna takie jak nie okazuje się raczej dostępna dla przeciętnego konsumenta. And the winner is… Podsumowując wszystkie wady i zalety obu czynników z czystym sumieniem wybieram masło. Zgodnie z obecnym stanem wiedzy, margaryn, nawet miękkich, nie powinny spożywać małe pociech, ze względu na to że cholesterol, także taki występujący w maśle, okazuje się niezbędny do budowy rozwijającego się układu nerwowego. Kobietom w ciąży i matką karmiącym piersią zaleca się jadłospis masła, ze względu na to że tłuszcze trans znajdujące się w pożywieniu mają zdolność przechodzenia z krwi przez łożysko do płodu, a w wyniku konsumowania – z mlekiem do ludzkiego ustroju maluszka. Masło powinno też odpowiednim wyborem w przypadku poprawnych dorosłych osób – mających prawidłowy zakres cholesterolu. Rozsądne jadłospis czynników zawierających cholesterol, a więc wszystkie tłuszcze zwierzęce i składniki mięsne, umożliwi utrzymanie odpowiedniego stężenia tego składnika we krwi. Dla osób mających podwyższony zakres cholesterolu z pewnością niezbędna okazuje się analiza dotychczasowych alt3 nawyków żywieniowych i wprowadzenie odpowiednich zmian. powinno to odbywać się pod kontrolą lekarza i dietetyka, którzy mogą ocenić stan organizmu chorego i polecić ewentualne modyfikacje, mające ; poprawę profilu lipidowego ludzkiego ustroju. Mam nadzieje, że artykuł pozwolił Ci przeanalizować wszystkie za i zapobiegający i pomógł dokonać odpowiedniego dla Ciebie wyboru. Zachęcam do dzielenia się opinią na taki temat i zadawania pytań w razie żadnych niejasności.

Tłuszcz mleczny, z którego wytwarza się masło, posiada specyficzny skład kwasów tłuszczowych. masło  a  dieta

O wysokiej strawności masła decyduje zawartość średniołańcuchowych i krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. jest to istotna cecha, która pozwala przyjmować masło w przebiegu dolegliwości, przy których dochodzi do zaburzenia w trawieniu tłuszczu. Masło prosto się wchłania, ze względu na to że trwające w nim krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe nie wymagają emulgacji i obecności żółci, dlatego też nie obciążają dróg żółciowych i wątroby. Masło posiada w składzie w dużej grupie kwasy tłuszczowe nasycone, ale stanowią one ok. 60%, w związku z tym znaczący udział mają w nim także nienasycone kwasy tłuszczowe. Kwasem nienasyconym, pojawiającym się w największej ilości, okazuje się jednonienasycony kwas oleinowy, który jest także komponentę olejów roślinnych, np. oliwy extra virgine. Masło posiada w składzie także wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które wykazują działanie zdrowotne, mimo wszystko ich procentowy udział w zawartości tłuszczu mlecznego pozostaje bez wpływu i nie może konkurować z olejami roślinnymi. leczeniu, którym podstawowym składnikiem tłuszczowym okazuje się masło, niemożliwe okazuje się dostarczenie organizmowi odpowiednich ilości tłuszczów wielonienasyconych, a przecież niektóre wśród nich, przynależące do tzw. zespoły nieodzownych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, muszą być dostarczane z pożywieniem, ze względu na to że organizm nie okazuje się ich zsyntetyzować lub też endogenna synteza nie okazuje się pokryć całkowitego zapotrzebowania. Nienasycone kwasy tłuszczowe występujące w maśle przyjmują konfigurację trans, a ze względu na to że tłuszcze trans uważane okazują się za zwłaszcza szkodliwe, zaleca się zredukowanie ich w jadłospisie do jak najmniejszych ilości. Z tego względu  masło może kojarzyć się z negatywnym oddziaływaniem na zdrowie, mimo wszystko nie wolno zapominać, że tłuszcze trans występujące w maśle mają charakter prawidłowy, a ich działanie okazuje się prawdopodobnie nieporównywalne z działaniem izomerów trans powstających podczas utwardzania margaryn, z których później produkuje się wyroby cukiernicze, lub będących żywności typu fast food.

To właśnie te produkty żywnościowe okazują się głównymi

źródłami tłuszczów trans i należy ich wystrzegać się. określone informacje podkreślają nawet na właściwości zdrowotne tłuszczów trans będących w mleku krowim. wypatruje się w nich oddziaływania przeciwutleniającego i antynowotworowego. wyższość zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, jak także wielka zawartość tłuszczu ogółem w maśle, przemawia mimo wszystko za tym, aby redukować spożywanie tego tabletek. Na podobnych założeniach oparte są rekomendacje dietetyczne, które sugerują, aby w codziennej diecie zastępować masło margaryną wysokiej jakości, w której tłuszcz jest zwykle ok. 60%, a udział nasyconych alt4 kwasów tłuszczowych okazuje się o mnóstwo niższy. zredukowanie spożycia tłuszczu ogółem, tłuszczów trans i zastąpienie nasyconych kwasów tłuszczowych nienasyconymi, sądzi się za czynnik profilaktyczny w chorobach sercowo-naczyniowych, ze względu na to że postępowanie takie przyczynia się do popraw profilu lipidowego krwi. Znaczna zawartość cholesterolu w maśle przemawia za tym, żeby osoby z wysokim cholesterolem, ze zmianami miażdżycowymi i nieprawidłowym profilem lipidowym zrezygnowały z tego tabletek, lub zastąpiły go margaryną. zredukowanie spożycia cholesterolu okazuje się też elementem składowym ogólnie przyjętego zdrowego modelu żywienia. świetnie mimo wszystko zaznaczyć, że to nie masło okazuje się największym źródłem cholesterolu, który występuje w nim w ilościach ok. 220-240mg na 100g tabletek. Większe ilości odnaleźć można w jajach i podrobach.

W przełożeniu na praktyczne wykorzystanie specyfików w jadłospisie,

niebezpieczeństwo nadmiernej podaży cholesterolu poprzez spożywanie masła wydaje się dodatkowo mniejsze, ze względu na to że okazuje się to preparat konsumujemy w mniejszych ilościach niż inne źródła cholesterolu. na przykład, wagowym ekwiwalentem jednego jajka powinno pół kostki masła, więc praktycznie okazują się to ilości nieporównywalne. pozwala to wysunąć konkluzja, że najważniejszą zasadą komponowania jadłospisu powinien być powściągliwość i urozmaicenie, ze względu na to że wpływ rodzaju pożywienia na zdrowie zależny okazuje się od spożywanych ilości i odrębnych składników dania.   Mówiąc o maśle trzeba zapomnieć o jego szczególnym kwasie tłuszczowym, którym okazują się skoniungowane dieny kwasu linolenowego, czyli CLA. Mimo, że CLA występuje w konfiguracji trans, mnóstwo analiz wskazuje na jego właściwości zdrowotne. wypatruje się w nim nawet właściwości przeciwnowotworowych, mimo wszystko takie działanie nie było dotąd poparte twardymi dowodami. CLA, w formie syntetycznej, w postaci suplementów, wykorzystuje się natomiast w odrębnych celach. sądzi się, że taki preparat wspomaga przebieg odchudzania i przyczynia się nie jedynie do spadku wagi, ale także do modyfikacje kompozycji składu ciała. pomaga w usprawnianiu masy mięśniowej i redukcji tłuszczu poprzez blokowanie enzymu umożliwiającego wnikanie tłuszczu do adipocytów.

Masło okazuje się źródłem cennych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Jako jeden z niewielu specyfików, dostarcza w witaminę D w ilości 1,768mg na 100g, która w ostatnim czasie budzi coraz większe zaciekawienie, a jej działanie ma charakter plejotropowy. w szczególności znanym zadaniem wit. D okazuje się wpływ na prawidłową mineralizację kości. pozwala to na właściwy rozwijanie się szkieletu pociechy i chroni przed krzywicą. U ludzi dorosłych przeciwdziała osteoporozie. Witamina D może oddziaływać też na inne tkanki i narządy, które posiadają dla niej receptor, dlatego w własnym sposobie oddziaływania przypomina hormony. Zauważono, że jej niedobór może prowadzić do wzrostu glikemii, dlatego może ona odgrywać rolę w profilaktyce i kuracji cukrzycy. Masło okazuje się także naturalnym źródłem wit. A, która okazuje się niezbędna w metabolizmie białek i hormonów steroidowych. pomaga utrzymać prawidłową rolę błon śluzowych i skóry i przyspiesza regenerację komórek. Wytwarzana przy jej udziale rodopsyna odpowiada za prawidłowe widzenie.

 

Zobacz też

FormExplode Recenze

GH Balance Efekty


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness