Mity na temat owoców. Uważaj skąd czerpiesz informacje

Mity na temat owoców. Uważaj skąd czerpiesz informacje

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

warzywa i owoce to źródło witamin, minerałów i związków pomagających ochraniać nasze zdrowie i przedłużających młodość. Powinniśmy więc sięgać po nie częściej niż jedynie w postaci surówki do obiadu. Coraz większą popularnością cieszą się zielone koktajle i różnorodne sałatki, które okazują się oczekiwane w zdrowej diecie. Czasem jednak zdarza się, że sięgamy po jakiś owoc albo warzywo częściej, z przekonaniem że robimy coś dobrego dla swojego kondycji. albo odwrotnie, unikamy czegoś jak ognia, obawiając się zgubnego wpływu na sylwetkę.

W W to nie wierz! 5 największych mitów na temat warzyw i owoców czasach, gdy każda substancja brana okazuje się pod obstrzał naukowców, mogłoby się wydawać, że na temat żywienia wiemy chyba wszystko. A jednak wciąż pokutują w naszej świadomości mity zakłamujące faktyczne działanie warzyw i owoców.

Nadszedł moment, by obalić mity o owocach i warzywach

nieprawda nr 1. Owoce okazują się tak zdrowe, że da się je jeść bez barier

To nie do końca okazuje się fakt. Owszem nie wolno pomijać prozdrowotnych właściwości owoców i warzyw, ale należy pamiętać że każdy owoce mity zbyt duża ilość może szkodzić. Wynika to z faktu, że szczególnie owoce zasobne okazują się w cukry proste, które niestety sprzyjają odkładaniu się tłuszczu w organizmie. Dla przykładu – przeliczając cukier zawarty w kilogramie winogron na taki zwykły, doliczymy się w tych owocach aż 30 łyżeczek cukru. Dla ludzi będących na diecie poleca się wybieranie składników o niskim indeksie glikemicznym, rodzaju: jabłka, pomarańcze, gruszki, morele, czereśnie, wiśnie, truskawki, maliny, brzoskwinie i żurawina. A z bezpiecznych warzyw: brokuły, fasola, groch, cukinia, sałata, pomidor, szparagi,  warzywa mity brukselka, ogórki, szpinak i papryka.

Fot. Pixabay / Distelpics / CC0 Public Domain

nieprawda nr 2. Obróbka termiczna niszczy wszelkie dobre substancje w warzywach

To fakt, że podczas gotowania czy pieczenia, drogocenne właściwości ulegają pewnym przemianom. Tradycyjne gotowanie w wodzie przynosi straty substancji odżywczych na skutek ich wypłukiwania. Niszczy wit. rozpuszczalne w wodzie,  jak witamina C i B, i polifenole. Mniej szkody wyrządza witaminom i składnikom rozpuszczalnych w tłuszczach, jak wit. A, D, E i fakty i mity na temat owoców K i antyoksydanty, karotenoidy. Wiadomo, że tradycyjne gotowanie służy i cukinii i brokułom i marchwi, w której zawartość beta-karotenu wzrasta aż o 15 proc. W czerwonych pomidorach zwiększa się dostępność likopenu, dlatego w ketchupie okazuje się jego więcej niż w surowych czerwonych pomidorach. poszukując kompromisu pomiędzy surowymi warzywami, które czasem przysparzają problemów trawiennych, a długotrwałemu gotowaniu niszczącemu część cennych składników, dobrze okazuje się  skrócić moment przetrzymywania warzyw i owoców w wodzie do przynajmniej, dorzucając je na wrzątek, a nie do zimnej wody mineralnej.

 

Zobacz też 

Sporty Walki Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness