Musisz to wiedzieć zanim znowu zjesz jajko!

Musisz to wiedzieć zanim znowu zjesz jajko!

Redakcja

2017-08-03

brak komentarzy

Pod delikatną skorupką schowane są prawdziwe skarby. wszystko  o  jajkach

W białku znajdują się liczne białka oraz związki białkowe (dzięki nim trzeba ubić pianę), a w żółtku mnóstwo minerałów (m.in. żelaza, potasu), witamin (głównie rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D oraz E) oraz cennych związków, jak niezbędna dla koncentracji lecytyna. Sprawdź, co dodatkowo zaleca się mieć świadomość o jajkach.   Jajka - nieodłączny składnik codziennej kuracji odchudzającej Trudno się bez nich obejść, jemy je często w postaci naturalnej oraz przetworzonej lub jako dodatkowo. Nie musimy się ich obawiać, ponieważ co fakt żółtka zawierają wiele cholesterolu, ale organizm nie przyswaja praktycznie wszystkich tego szkodliwego związku. Jego wysoki zakres we krwi to efekt zaburzeń metabolizmu. Cholesterol z jajek okazuje się niezbędny m.in. do budowy ścian komórkowych. Sprawdzamy świeżość Wkładamy do zimnej osolonej h2o mineralnej. Świeże jajko opada na dno, nieświeże pływa. Potrząsamy. W nieświeżym słychać chlupotanie, w rześkim nic. Rozbijamy na spodek. W rześkim jajku, białko otacza żółtko przezroczystą kopułką, w nieświeżym rozlewa się oraz bywa mleczne. Przechowywanie W schładzarce, nie myte, układając węższą podstawą do dołu. Jajka myjemy zaraz przed użyciem, ponieważ zwanych inaczej zniszczy się naturalną osłonkę chroniącą je przed zepsuciem. Gotowanie Najzdrowsze jajka są gotowane na miękko, ponieważ zachowują wszystkie drogocenne składników. Aby nie pękało podczas przygotowywania posiłków należy nakłuć je igłą w szerszym końcu. trzeba też kupić specjalne nakłuwaczki do jajek.

Jeśli jajko pęknie przy gotowaniu trzeba wlać do h2o mineralnej nieco octu,

co przeciwdziałać wypływaniu zawartości skorupki. Uwaga! woda z octem dość kipi. Surowe co  warto  wiedzieć  o  jajkach  jajka Nie powinniśmy ich jeść ze względu na zagrożenie salmonellą oraz fakt, że surowe białko posiada awidynę, która zabija biotynę (witamina H). Białka ubite na pianę lub usmażone nie zawierają tego szkodliwego związku. Jajo od wieków to symbol odrodzenia oraz bywa podstawą kulinarną Świąt Wielkanocnych. dobrze mimo wszystko pamietać, że jaja to wartościowy preparat, którego powinno w naszej kuracji zabraknąć każdego dnia. wartość kaloryczną jaj to 139 w 100 g, czyli mniej więcej 75-80 kcal w jednej sztuce. Energia ta pochodzi przede wszystkim z tłuszczu, którego zawartość wynosi 9,7%. Składają się na niego trójglicerydy, fosfolipidy oraz cholesterol. Najważniejsza z fosfolipidów Wszystko, co warto wiedzieć o jajkach to lecytyna, która bywa niezbędna do funkcjonowania układu nerwowego- poprawia koncentrację, procesy pamiętania, też wykazuje pozytywne oddziaływanie w stanach depresyjnych. Kwasy tłuszczowe występujące w jaju charakteryzują się wysoką zawartością aktywnych biologicznie NNKT (niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych). Dodatkowo w żółtku są wszystkie wit. rozpuszczalne w tłuszczach- A, D, E oraz K, wit. z zespoły B w tym kwas foliowy, luteina biorąca udział poprawnym widzeniu oraz produkty mineralne jak żelazo czy cynk. Natomiast białko bywa źródłem nieodzownych białek egzogennych, poprzez co odznacza się wysoką wartością biologiczną oraz może być zamiennikiem mięsa w jadłospisie wegetarian. Choć dawniej uważano, że olbrzymie picie jaj przyczynia się do podwyższenia poziomu cholesterolu we krwi liczne analizy prowadzone na całym świecie nie poświadczyły takiego związku. Obecnie jaja polecane w ilości 10 sztuk tygodniowo poprzez

Światową Organizację kondycji (korelację pomiędzy spożyciem jaj oraz problemami

z lipidogramem dotyczy ludzi chorujących na cukrzycę oraz dla nich sugerowane picie jaj bywa mniejsze). W sklepach dostępne okazują się przede wszystkim jaja kurze, które różnią się między sobą warunkami w jakich hodowane okazują się znoszące je kury. Możemy znaleźć poniższe typy jaj (oznaczenie odnajdziemy na skorupce): „0” – okazują się to jaja z chowu ekologicznego, kury okazują się hodowane w tradycyjnym gospodarstwie, nie podaje się im antybiotyków oraz odrębnych leków, a karma pochodzi z upraw naturalnych, „1” – okazują się to jaja z wolnego wybiegu, kury tak jak w gospodarstwie ekologicznym mogą poruszać się swobodnie po obszarze, ale ich pożywienie nie podlega ścisłej kontroli pod kątem ekologicznego rodowodu, „2” – jaja pochodzące z chowu ściółkowego – kury mogą się poruszać po konkretnym kurniku, ale nie wychodzą na dworze, podaje się im specjalne karmy, „3” – jaja z chowu klatkowego – kury całe życie przebywają w klatce, podaje się im specjalne karmy. Określenie, które z tych typów jaj okazują się zwłaszcza odżywcze oraz najbezpieczniejsze nie bywa nieskomplikowane. Jaja pozyskane od kur hodowanych w zamknięciu mogą być mniej odżywcze niż te od kur wolnowybiegowych – odnajdziemy w nich wyłącznie te produkty jakie występujące były w podawanej karmie. Na dodatkowo stresujące warunki życia kury mogą mieć wpływ na gorszą jakość jaja. Z drugiej mimo wszystko strony kury żyjące w zamknięciu okazują alt2 się odizolowane od odrębnych ptaków oraz czynników chorobowych, na wypadek więc wystąpienia ptasiej epidemii mogą być mniej ryzykowne. Jakość „0” oraz „1” nie bywa łatwa do przewidzenia oraz przeważnie jest zależne od rzeczywistych warunków w jakich kury przebywają. Choć mogą one być więcej odżywcze ze względu na dostęp do „trawki do skubania” mogą także cechować się wyższym skażeniem niż jaja od kur żyjących w zamknięciu – często zdarza się, że mają one więcej metali wyczerpujących, dioksyn lub mikotoksyn przedostających się do jaja ze skażonego otoczenia. Dlatego jeżeli nabywamy jaja „0” oraz „1”, szczególnie dla niewielkich pociechy, warto posiadać stuprocentową stuprocentową pewność, że pochodzą one z czystych terenów (tyczy się to wyłącznie ogólnie czystego regionu, ale również tego czy sąsiedzi kurzej fermy nie spalają śmieci w celach grzewczych). Jeżeli nie mamy takiej pewności – bezpieczniej jest wybrać jajka z oznaczeniem

„2” z chowu ściółkowego. Innym oznaczeniem jaj bywa klasa wielkości wartość  odżywcza  w  jajku

– od S (jaja najmniejsze) do XL (jaja największe), w ramach której jaja często różnią się masą 1 sztuki oraz przeważnie ceną. dobrze pamietać, że te mniejsze wcale nie okazują się gorsze oraz różnią się zwłaszcza masą białka. Jeżeli więc poszukujemy jaj na bezy – warto wybrać te większe, natomiast tam gdzie znaczenie ma dla nas żółtko te mniejsze będą równie dobre. W sprzedaży z wyjątkiem jaj kurzych dostępne okazują się także inne, jak na przykład jaja przepiórcze. Ze względu na wyższy udział żółtka charakteryzują się większą kalorycznością, dodatkowo wyższą zawartością żelaza, miedzi oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Jaja takie okazują się o wiele mniejsze, ale ich odczucie smakowe oraz wykorzystanie kuchenne nie odróżnia się umyślnie od tych tradycyjnych. Na specjalistycznych fermach oraz w ramach wyjątkowych świątecznych atrakcji trzeba dostać także jaja o wiele większe od kurzych – strusie. To ważące ponad 1.5 kg jajo należy do jednych z zwłaszcza lekkostrawnych, nie ustępując wartością odżywczą innym jajom. wyłącznie posłuży na raz do nakarmienia całej rodziny, ale z dość grubej oraz trwałej skorupki trzeba przygotować wspaniałe wydmuszki na dekady. bardzo rzadziej obecne okazują się jaja gęsie oraz kacze. Jaja te mają wyższą zawartość tłuszczu poprzez co okazują się więcej ciężkostrawne niż alt3 jaja kurze, na dodatkowo często okazują się skażone salmonellą co znacząco ogranicza ich wykorzystanie. Przygotowując jaja na św. warto pomyśleć wyłącznie o samych jajach, ale również o tym co wykorzystamy do ich zabarwienia – często ponieważ zdarza się, że podczas gotowania jajo się naruszy oraz barwnik przedostanie się do środka. Choć wszystkie barwniki do jaj okazują się dopuszczone do kontaktu z pożywieniem, to te sprzedawane w proszku lub tabletach to w praktycznie wszystkich syntetyczne barwniki niezbyt dobre dla ludzkiego ustroju. dobrze więc prowadząc do pisanki ugotować jaja w specjalnych roślinnych wywarach – jak łuski z cebuli, sok z czerwonej kapusty czy buraka, liście szpinaku, mała czarna czy kurkuma. Nie będą miały równie intensywnej barwy, ale na pewno będą dużo zdrowsze. Jeżeli mamy małe pociechy jaja trzeba także udekorować specjalnymi koszulkami z nadrukiem, które przed zjedzeniem zdejmuje się z jaja. Wszystko co dobrze mieć świadomość o jajkac Jao to szczególnie ważny artykuł w gastronomii, ze względu na różnorodne zastosowanie oraz składników odżywcze. Składa się ono w ok.: 75% z płynu, 13% z białka, 10% z tłuszczu oraz 1% z węglowodanów. posiada w składzie też wit. A,D oraz E oraz wapń, fosfor oraz żelazo.

Dla mnie najistotniejsze są cechy jajka, które wykorzystujemy podczas gotowania oraz oczywiście odczucie smakowe :)

Żółtko jajka bywa składnikiem idealnym do wytwarzania emulsji. Jego skład pozwala na stabilizację oraz emulgowanie mieszanek tłuszczu oraz płynu, dzięki czemu możemy wybudować np. majonez. Przepis na klasyczny majonez domowej roboty:   substancje na 500 ml: 3 żółtka 1 niewielka łyżka musztardy Dijon 500 ml oleju ( bez smaku np. słonecznikowego ) sok z połowy cytryny nowiutko mielony pieprz oraz sól Przygotowanie: Wszystkie substancje powinny być w temperaturze pokojowej. Musztardę, żółtka oraz sól ubijamy w dużej misce trzepaczką albo mikserem. Stopniowo, cienkim strumieniem dodajemy olej. Doprawiamy wszystko solą, pieprzem oraz sokiem z cytryny. Majonez bywa świetną bazą do odrębnych sosów, dodatkiem do mnóstwo potraw oraz receptą, z którym trzeba prosto eksperymentować np. dodając czosnek albo świeże zioła. Najważniejszą cechą białka jajka bywa jego zdolność do stabilizowania pęcherzyków powietrza w pianie. To dlatego polepsza ono swoją obiętość podczas ubijania a piana zachowuje swoją strukturę. Dzięki takiej zdolność białka możemy alt4 np. robić bezy.

Przepis na bezę: substancje: 4 białka jajka 250 g cukru pudru

szczypta soli płaska łyżka mąki ziemniaczane Prgotowanie: Białka ze szczyptą soli ubijamy na pianę. Cały pora ubijając, dodajemy stopniowo cukier puder wymieszany z mąką. Kiedy piana powinno sztywna oraz lśniąca, przekładamy ją na pergamin oraz pieczemy w piekarniku. Pierwsze 20-30 minut w temp. 130 ºC później temperaturę minimalizujemy do 100 ºC oraz suszymy bezę 3-4 60 minut. Przepisów z użyciem jajek bywa szczególnie dużo. Jedne są łatwiejsze inne wymagają doświadczenia oraz chwili. ; będę zamieszczała przepisy, które będą dla was czymś nowym oraz ciekawym a jajko zyska nowy wymiar. warto wspomnieć także o rodzajach jajek. wielokrotnie ograniczamy się wyłącznie do jaj kurzych a często trzeba zetknąć w sklepach jajka odrębnych ptaków. warto przetestować jaj kaczych, gęsich oraz przepiórczych. Te ostatnie najlepsze są do dekoracji potraw. Jajka kacze natomiast mają wyraźniejszy odczucie smakowe od zwykłych kurzych. osobiście niemal zawsze wybieram w sklepie jajka kury zielononóżki. są one zazwyczaj całe białe, czasem wpadają w lekko zielony odcień. Ta rasa kur znosi ciężko złe warunki hodowlane, dlatego ptaki niemal zawsze są trzymane w dobrych warunkach oraz karmione zdrową paszą. A jak wybierać jajka? Przede wszystkim trzeba się nauczyć czego dotyczą oznaczenia widniejące na skorupce jajka. Najważniejsza bywa pierwotna zawartość, która oznacza warunki w jakich hodowane są kury. ilość 0 to hodowla ekologiczna, 1 to wolny wybieg, 2 to chów ściółkowy natomiast 3 to chów klatkowy. liczby 3 najrozsądniej wystrzegać się jak ognia, ; ze względu na obolałe warunki w których „żyją” ptaki lecz również dlatego, że przy takiej hodowli kury potrzebują więcej antybiotyków oraz leków, które przedostają się do jaj. Pozostałe cyfry oraz głoski oznaczają np. kraj rodzaju, region rodzaju oraz klasę wagową. Jeżeli chcecie przetestować różnych rodzajów jaj lub kupić te w szczególności ekologiczne najrozsądniej bywa je wybierać na targach. W Warszawie, gdzie mieszkam spory wybór proponuje jeden ze sklepach przy Hali Mirowskiej. Mam nadzieję, że przydadzą wam się te wiadomości oraz dziś w inny sposób spojrzycie na standardowe jajko. Wkrótce ; pojawi się przepis z użyciem tego wszechstronnego składnika oraz ; to jajecznica Zachęcam do gotowania oraz pozdrawiam :)

 

Zobacz też 

Opaski tyvek


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness