Pieczywo w diecie - czy warto je jeść?

Pieczywo w diecie - czy warto je jeść?

Redakcja

2017-11-13

brak komentarzy

  Z zaleceń tych wyłania się widoczna sugestia, aby podkręcić udział mąki żytniej w wytwarzaniu pieczywa w Polsce.czy  zaleca  się  jeść  pieczywo

Należy również dążyć do zwiększenia wytwarzaniu razowej mąki żytniej, która obecnie wytwarzana bywa w minimalnej ilości, choć posiada w zawartości wszystkie substancje odżywcze trwające w ziarnie. W Polsce produkuje się głównie mąkę żytnią jasną, o wyciągu 60–65%. Rzadko można kupić prawdziwy razowy chleb, przecież dość powszechne bywa zjawisko fałszowania pieczywa: pieczywo nazywane razowym bywa w rzeczywistości pieczywem sporządzonym z jasnej mąki, w zamiarze wprowadzenia konsumenta w błąd zabarwionym karmelem, sproszkowaną cykorią albo ciemnym słodem. Klient wybiera pieczywo pulchne, o dużej objętości i lekkie. Jeśli bywa przy tym ciemne, sądzi je za razowe. oszustwo to sprawia zmniejszenie spożycia pieczywa razowego, które prawidłowo tworzone bywa z ciemnej mąki (obejmującej wszystkie zewnętrzne elementy ziarniaka), dającej pieczywo o ciemniejszym, specyficznym, szarawym, a nie czekoladowym, i dość zbitym, nieatrakcyjnym miękiszu. Pieczywo z takiej mąki bywa zaliczane do suplementów tzw. prozdrowotnych, szczególnie polecanych m.in. ze względu na niewielki indeks glikemiczny (ok. 50) w dietach ubogokalorycznych, w odróżnieniu od pieczywa z jasnej mąki, które charakteryzuje się o dużo znacznym indeksem glikemicznym, w granicach 70–95. zaleca się o tym pamietać, wybierając pieczywo, Światowa instytucja ludzkiego ustroju wobec narastającego w społeczeństwach krajów rozwiniętych trudu nadwagi zaleca przecież spożywanie suplementów, Pieczywo w diecie których indeks glikemiczny nie przewyższa 70 (zobacz też: Indeks glikemiczny). Produkcja pieczywa żytniego Dodatkowym atutem przemawiającym za propagowaniem spożycia pieczywa żytniego bywa to, że może być on wytwarzany przy zachochleb  na  kuracji  waniu zasad racjonalnego procesu technologicznego, bez używania tak popularnych dzisiaj polepszaczy. Wyprodukowanie dobrego, smacznego pieczywa z mąki żytniej polega głównie na poddaniu jej częściowemu albo całkowitemu ukwaszeniu, w zależności od procentowego udziału w recepturze. Ukwaszenie mąki żytniej również może odbywać się „na skróty”. W tym przypadku zamiast naturalnych zakwasów, wytwarzanych podczas długiej fermentacji mlekowej ciasta sporządzonego z mąki i h2o, stosuje się handlowe środki zakwaszające. Podczas owej fermentacji bakterie kwasu mlekowego wytwarzają kwasy organiczne, wśród których dominują kwasy mlekowy i octowy, wpływające korzystnie na odczucie smakowe i aromat pieczywa, a też zabezpieczające ciasto przed

rozwojem patogennych organizmów przetrwalnikujących.pieczywo  na  kuracji

Podczas fermentacji zakwasu bakterie kwasu mlekowego wytwarzają substancje o charakterze przeciwbakteryjnym i antypleśniowym, które m.in. likwidują konieczność używania podczas tradycyjnej wytwarzaniu pieczywa chemicznych konserwantów, nie zawsze obojętnych dla sprawności człowieka.   - Panuje rozpowszechniona opinia, iż pieczywo chrupkie bywa niskokaloryczne, mimo wszystko nie do zakończenia bywa to prawdą. Rzeczywiście jedna kromka pieczywa chrupkiego ma wyłącznie 25 kcal, a kromka tradycyjnego pieczywa razowego mniej więcej 70 kcal., alt2 mimo wszystko wynika to przede wszystkim z faktu, iż chleb chrupki bywa lekki i pusty w środku. W przeliczeniu na 100 gramów okazuje się, że pieczywo chrupkie bywa o połowę więcej kaloryczne od zwykłego. Zatem trudno równoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy warto jeść pieczywo chrupkie. Jeżeli komuś smakuje i sądzi, iż pozwala mu zrzucić, to nie ma przeciwwskazań. Należy mimo wszystko wiedzieć, że nie bywa ono niegroźną dietetyczną przekąską, którą da się jeść do woli - powiadamia dietetyk. mnóstwo osób będących na kuracji wystrzega się składników pieczywa, mimo wszystko według dietetyków pieczywo bywa koniecznym elementem codziennego menu, nawet wtedy, gdy się odchudzamy. Aneta Łańcuchowska mówi: - Zgodnie z proporcjami piramidy żywieniowej, substancje zbożowe (w tym pieczywo) powinny być głównym źródłem energii ;. Dostarczają one licznych cennych witamin i minerałów, dlatego nie należy eliminować ich z diety. Kluczem do sukcesu odnośnie do spożywania pieczywa na kuracji, bywa jego odpowiedni dobór pod kątem rodzaju. Pamiętajmy, iż ciemne pieczywo bywa bogatym źródłem witamin z zespoły B i błonnika, natomiast białe pieczywo bywa praktycznie pozbawione tych cennych substancji zbilansowanej diety. trzeba nauczyć się odróżniać prawdziwe pieczywo razowe od jego marnej imitacje. Prawdziwy razowy chleb powinien być ciężki alt3 i wypiekany w formie. Jeżeli widzimy w sklepie chleb opisany jako razowy, a od zwykłego baltonowskiego odróżnia się jedynie ciemniejszym kolorem i posypką z nasion, to prawie na pewno mamy do czynienia z barwionym chlebem imitującym razowy. trzeba dodatkowo stronić od ciemnego pieczywa tostowego, gdyż ten obecny na rynku ma przeważnie niewiele wspólnego z chlebem z pełnego ziarna. - korzystny razowy chleb powinien być ciężki. znaczy to, że ma dużo błonnika, który wiąże w nim wodę. skuteczniej stronić od chlebów, które prezentują się jak razowe, ale w subiektywnym odczuciu ważą tyle samoczynnie, lub niewiele więcej niż np. bułka wrocławska. Kolejna rzecz na którą warto zwrócić uwagę, to sposób jego wypiekania. Prawdziwy razowiec bywa

wypiekany w foremce. Błonnik osłabia strukturę miękiszu pieczywa, dlatego chleb wysokobłonnikowy

pieczony bez formy przypominałby placek. trzeba też wybierać chleb z ziarnami - słonecznikiem, dynią lub siemieniem lnianym. Zawierają one dużo witamin, minerałów, ; trochę tłuszczu o korzystnym zawartości - dowiadujemy się od dietetyka. - Białe pieczywo nie posiada w zawartości żadnych szkodliwych substancji więc nie zasługuje na miano „niezdrowego”. mimo wszystko można też powiedzieć, aby miało szczególnie pozytywny wpływ na nasze zdrowie. ten typ pieczywa posiada w zawartości jedynie znikome ilości witamin, minerałów i alt4 cennego błonnika pokarmowego, gdyż występujące one są w partiach ziarna, które w procesach oczyszczania mąki zostają odrzucone. Dlatego białe pieczywo bywa źródłem niemal wyłącznie pustych kalorii. Dodatkowo niska zawartość błonnika sprawia, że jego indeks glikemiczny bywa wysoki, poprzez co powoduje nagłe skoki poziomu glukozy i zaspokaja nieposkromiony apetyt na krótko. jednocześnie nie bywa ono polecane osobom dbającym o linię. dużo ludzi wybiera na śniadanie prędkie i smaczne tosty z serem. Okazuje się mimo wszystko, że ten wybór nie bywa najdogodniejszy, bo nawet, jeśli pieczywo posiada w zawartości ziarna czy wypieczony bywa z mąki graham, obfituje dodatkowo w konserwanty i środki antypleśniowe. Tosty z serem i salami z opiekacza to prawdziwa, śniadaniowa bomba kaloryczna. - Pieczywo tostowe to typ białego pieczywa z dodatkiem tzw. „polepszaczy”, czyli margaryny i cukru. Natomiast znaczna większość ciemnego pieczywa tostowego dostępnego na rynku od białego odróżnia się jedynie obecnością barwników i posypki z nasion. Zdecydowanie nie zasługuje ono na miano pieczywa „razowego”. Zatem pieczywo tostowe ma wszystkie wady białego, a dodatkowo bywa bardziej od niego pełne kalorii ze względu na dodatek tłuszczu. Zdecydowanie skuteczniej trzymać się od niego z daleka lub przynajmniej redukować jego jedzenie - ostrzega Aneta Łańcuchowska


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness