Podstawowe pozycje w jodze - savasana. Zobacz jak poprawnie możesz to wykonać?

Podstawowe pozycje w jodze - savasana. Zobacz jak poprawnie możesz to wykonać?

Redakcja

2017-06-19

brak komentarzy

Dlaczego relaks w jodze jest tak ważny?

Jak wygląda relaksacja w jodze?

jest savasana (pozycja martwego ciała)?

Jak relaks wpływa na ciało?

 

Relaks w jodze jest dość ważny oraz poświęca się mu wiele okresu. Swami Sivananda, założyciel  znanej na całym świecie metody nauczania jogi, wymieniał „odpowiednią relaksację” jako jeden z pięciu składników jogi. Oczywiście nie jedynie on tak twierdzi, tradycyjnie na koniec każdej praktyki asan, niezależnie od szkoły jogi, wykonuje się sesję relaksacyjną w savasanie.

 

Savasana jest najważniejszą asaną w jodze, jest jedyną asaną, którą robi się za każdym razem, po każdej sesji jogi. Nie ma drugiej takiej asany. jak działa jej wyjątkowość?

 

Savasana pochodzi od sanskryckiego zwroty „śava” – martwy, zmarły oraz asana - pozycja, po polsku określa Jak wykonać savasanę na relaks? się ją wielokrotnie „martwe ciało”, albo po prostu „relaks”.

 

Dla początkujących savasana może być odpoczynkiem po sesji asan. z upływem czasu jednak, kiedy będziesz robić postęp w uczeniu się relaksacji, będziesz zauważać, że oprócz odpoczynku uczysz się puszczać napięcie z mięśni, następnie napięcie psychiczne, aż będziesz zauważać, że jest to specyficzny stan między snem, a czuwaniem, podobnym do medytacji, który w regule trudno jest opisać.

 

Savasana ma dość istotne fizjologiczne oddziaływanie. Kiedy przyzwyczaimy mięśnie do relaksu, to przestaną zużywać niepotrzebnie energię. Wyobraź sobie co się dzieje z Twoim ciałem, kiedy chcesz zgiąć dłoń w łokciu. Napina się biceps, żeby wybudować zgięcie, ale równocześnie zaczyna napinać się triceps, żeby stabilizować pracę oraz zwiększać kontrolę aktywności. Ale savasana na relaks co jest się działo, kiedy oba te mięśnie będą mocno spięte albo przykurczone? Biceps musi wybudować większą pracę, ponieważ triceps zaczyna nie tyle stabilizować ruch, ile go powoli ograniczać, a staw łokciowy robi się przez to mocniej obciążony, ponieważ oba mięśnie przyciskają kości za mocno do siebie. W łokciach akurat taka rzeczywistość rzadko ma miejsce, ale już kolana wielokrotnie bywają z tego powodu przeciążone. U licznych ludzi mięsień czworogłowy jest mocno przykurczony oraz powoduje wielki nacisk na powierzchnie stawowe kolana. licznych zawodników ma dokładnie przez to problemy z kolanami. Podobna rzeczywistość może posiadać miejsce w barkach albo szyi. Nie dość, że mięśnie zużywają wtedy więcej energii niż zwykle, to jeszcze mogą powodować kontuzje.

 

Savasana jak zrobić poprawnie savasanę jest tak ważna dlatego, że wpływa nie jedynie na mięśnie. Pamiętaj, że mięśnie można rozluźniać tylko, kiedy umysł jest zrelaksowany. Mięśnie napinają się wtedy, kiedy otrzymują impulsy z mózgu, więc gdy uspokoi się umysł, przestaje on bombardować mięśnie niepotrzebnymi impulsami. Dzięki temu cały układ nerwowy odpoczywa, a umysł uspokaja się oraz zaczyna wchodzić w głęboki stan rozluźnienia. W miarę postępów w praktyce relaksacji ten stan zaczyna się pogłębiać, aż robi się tak głęboki jak w czasie medytacji. W takim letargu ciało prawie zupełnie przestaje zużywać energię, dlatego oddech może spowolnić, zacząć się wydłużać oraz spłycać, aż stopniowo robi się prawie niedostrzegalny. Patrząc na głęboko rozluźnioną osobę, można nie zauważyć ruchów przepony, które okazują savasana - poprawne wykonanie się tak delikatne, jakby wcale nie oddychała. ; spada tętno, gdyż, nie trzeba do zrelaksowanych mięśni dostarczać dużo tlenu. Stąd pochodzi nazwa „martwe ciało” - rozluźniająca się osoba wygląda jakby nie żyła.

 

Relaks to proces, który może trwać w nieskończoność. Zawsze można rozluźnić się bardziej. Zawsze mięśnie mogą być swobodniejsze, a umysł w głębszym letargu. Krążą opowieści o joginach, którzy popadali w taki głęboki letarg, że potrzebowali tylko kilku oddechów na godzinę, albo potrafili zdobywać kontrolę nad fizjologicznymi czynnościami ludzkiego ustroju takimi jak praca serca, na które standardowo nie ma się wpływu. Nie wiem na ile te opowieści okazują się prawdziwe, przytaczam je tylko żeby pokazać, jaką długą drogą może być uczenie się relaksu.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness