Ryby wędzone, smażone czy pieczone - które są najzdrowsze?

Ryby wędzone, smażone czy pieczone - które są najzdrowsze?

Redakcja

2017-06-19

brak komentarzy

wielokrotnie słyszymy rozmaite hasła, namawiające do spożycia ryb. specjaliści ds. żywienia jednogłośnie zalecają spożycie 2 – 3 porcji ryb tygodniowo, używając licznych argumentów dotyczących ich prozdrowotnego działania na nasz organizm. Niestety nie wszyscy wiedzą, że owych zalet można przypisać do każdego gatunku ryb. Dlatego uważam, że należy wyraźnie określić, które ryby posiadają te „szczególne” składniki oraz w związku Czy wędzone ryby są zdrowe? z tym korzystnie wpływają na nasze zdrowie.

Dlaczego dobrze jeść ryby?

Na początek zastanówmy się dla jakich cennych substancji odżywczych dobrze jeść ryby i czy wszystkie ryby zawierają owe składniki.

EcoSlim

Omega 3

Najistotniejszymi składnikami, decydującymi o składniki odżywczej ryb bywa zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny OMEGA 3, takich jak kwas eikozapentaenowy (EPA) oraz dokozaheksaenowy (DHA), których sami nie potrafimy ryby wędzone syntetyzować oraz w związku z tym muszą być dostarczane do ludzkiego ustroju z pożywieniem.

Tłuszcze z tej zespoły wykazują oddziaływanie prozdrowotne udokumentowane naukowo:

  • odgrywają bardzo ważną rolę w profilaktyce miażdżycy oraz schorzenia niedokrwiennej serca, ponieważ obniżają stężenie cholesterolu całkowitego, triacylogliceroli i lipoprotein LDL  („złego” cholesterolu);
  • zapobiegają tworzeniu się zakrzepów w ścianach naczyń;
  • obniżają ciśnienie krwi;
  • wpływają pozytywnie na czy ryby wędzone są zdrowe rozwój oraz pracę mózgu i pomagają koncentrację;
  • posiadają korzystne właściwości przeciwzapalne, przeciwalergiczne i przeciwdepresyjne;

jak widać tłuszcze omega 3 pełnią dużo funkcji, wpływając zdecydowanie na poprawę naszego stanu kondycji. Zatem dobrze jak przeważnie spożywać produkty bogate w ten rodzaj tłuszczów, czyli ryby.

jednak ryba rybie nie równa – nie wszystkie zawierają te jakże drogocenne tłuszcze! Otóż bogate w wielonienasycone najzdrowsze ryby kwasy tłuszczowe z rodziny omego 3 okazują się głównie tłuste ryby morskie. Tak więc popularne ostatnio w Polsce ryby słodkowodne, jak na przykład panga, zawierają znikome ilości omawianych tłuszczów. Poniżej znajdziecie tabelę z przeważnie spożywanymi rybami morskimi oraz słodkowodnymi i wartością energetyczną, zawartością tłuszczu ogółem, a także zawartością kwasów tłuszczowych omega 3 na 100 g świeżej ryby.

 

Zobacz też 

Akrobatyka Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness