Tłuszcze - dlaczego warto je jeść

Tłuszcze - dlaczego warto je jeść

Redakcja

2017-05-11

brak komentarzy

dietatłuszczewartościwarto jeść

diety beztłuszczowe, odtłuszczone mleko, nagonka na masło, uświadczyły większość osób w przekonaniu, że tłuszcz – to zło. Dziś pokażemy go z nieco innej strony oraz spojrzymy nań bardziej życzliwym okiem. bo tłuszcze, to produkty niezbędne w prawidłowej, zbilansowanej diecie. Tylko trzeba sięgnąć po te właściwe.

Dlaczego często istnieje opinia, że tłuszcze to zło, które niszczy zdrowie? O jakich tłuszczach bywa mowa?
Anna Gromyko: Tłuszcze mają najgorszy PR ze wszystkich pozostałych substancji odżywczych. Dawno już udowodniono, że nie każdy bywa szkodliwy, ale większość z nas nadal widzi w nich nadprogramowe centymetry na biodrach oraz wylewające się boczki znad spodni. Tymczasem tłuszcz bywa potrzebny! Usprawnia myślenie, chroni przed chorobami, a nawet leczy serce. Co więcej, odżywia mózg. 

szczególnie ważny bywa rodzaj spożywanego tłuszczu, ponieważ może posiadać on zbawienny, bądź destrukcyjny wpływ na etap mózgu, wyglądu, organizmu oraz samopoczucia. Powinniśmy się nad tym zastanowić, zanim zabierzemy rodzinę czy przyjaciół na hamburgery, chipsy czy pizzę pełną tłustego sera oraz bekonu. ; tłuszcze, stanowią zagrożenie dla serca oraz garnków, mogą zahamować także rozwijanie się mózgu. 

Tłuszcze wrogie dla organizmu, to te pochodzenia Czy warto jeść tłuszcze? zwierzęcego obejmujące nasycone kwasy tłuszczowe: pełne mleko, masło, sery, mięso. a także utwardzone oleje pochodzenia roślinnego: margaryna, majonez, fabrycznie przygotowane dania, produkty smażone w głębokim tłuszczu, jak np. chipsy czy pączki.

capsules Dr Farin Man

Czy to fakt, że tłuszcze są niezbędne w prawidłowej zbilansowanej diecie?
Tak. Żadne z elementów diety konsumpcyjnych, nie mogą tak pomóc, bądź tak zaszkodzić rozwojowi mózgu. Skład chemiczny tłuszczy, wywiera znaczący wpływ na ilość dendrytów oraz synaps, a to właśnie od nich jest zależna inteligencja, koncentracja uwagi oraz samopoczucie. 

Tłuszcze są niezbędne również przy wytwarzaniu hormonów, które wpływają na prawidłowy przebieg procesów metabolicznych. Warstwa tłuszczowa bywa obszarem syntezy leptyny – substancji hamującej uczucie głodu oraz regulującej wydatkowanie energii, i rezystyny odpowiadającej za pojawienie się insulinooporności, czyli zmniejszenia wrażliwości komórek ciała na insulinę. 

za bardzo mała ilość tłuszczu zmagazynowanego w organizmie może być przyczyną wygłodzenia mózgu, nieprawidłowego funkcjonowania niektórych jego ośrodków, zaburzeń hormonalnych, a co za tym idzie – np. zaniku menstruacji, impotencji u facetów, czy anomalii skórnych. 

Które tłuszcze poleca pani włączyć do diety oraz dlaczego?
najbardziej cenne są tłuszcze nienasycone – wzmacniają odporność oraz alt2 wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Doktor Antonio Capuroso z Uniwersytetu w Bari, udowodnił, że spożywanie oliwy oraz pozostałych elementów diety bogatych w nienasycone tłuszcze, przeciwdziała związanej z wiekiem utracie pamięci oraz zdolności poznawczych. Poza tym tłuszcze są nośnikiem witamin A, D, E, K. To dzięki nim mamy piękną cerę oraz błyszczące zdrowe oczy, wyglądamy młodziej.Dobre tłuszcze znajdziemy w: rybach morskich, owocach morza, oleju rybnym, oliwie, oleju z rzepaku, orzechach, awokado, oleju lnianym, siemieniu lnianym.

Czy np. orzechy, pestki oraz takie warzywa, jak awokado "załatwiają" nam częściowo zapotrzebowanie na tłuszcze?
Jak zwłaszcza. Zawierają także fitosterole, pomocnicze walkę ze „złym” cholesterolem, witaminę E, zwaną witaminą piękności oraz młodości, również witaminy z zespołu B i minerały: cynk oraz magnez, których korzystnie wpływają na pracę serca i układu nerwowego. 

Ale z jedzeniem ich też nie wolno przesadzać. Wszystkie tłuszcze, oraz te dobre, oraz złe, są kaloryczne. Planując dietę, weźmy pod uwagę nie jedynie tłuszcz widoczny, jak masło, margaryna czy olej, ale też ten ukryty np. w wędlinach, nabiale, daniach gotowych czy chipsach. a także ten, który dodajemy do dania podczas alt3 obsmażania, pieczenia czy duszenia (z patelni przechodzi do artykułu ok 60 procentach tłuszczu). Żeby nie przeholować, rozsądniej bywa sięgać po mięso oraz wędliny drobiowe, a jeśli jemy nabiał, to wybierajmy ten półtłusty.

Oliwa z oliwek czy olej rzepakowy, co pani zdaniem ma lepsze oddziaływanie na nasz organizm oraz dlaczego?
Jedno oraz drugie. Oliwa z oliwek ma właściwości lecznicze oraz przeciwzapalne, wspaniale reguluje przemianę materii, przyspiesza trawienie, wspomaga pracę wątroby oraz trzustki, ma dużą ilość antyoksydantów (ale warunek bywa taki by była to oliwa dobra jakościowo, extra virgin zawiera ponadto olbrzymią ilość mikroelementów oraz fitozwiązków). Możemy używać czystą oliwę z oliwek albo połączenie 75 ml oleju rzepakowego z 100 ml oliwy z oliwek, ale po zmieszaniu powinniśmy przechowywać ją w szczelnym pojemniku w lodówce.

Czy jedząc tłuste ryby uzupełniamy niedobory tłuszczowe?
Tak oraz co najważniejsze, wpływamy zbawiennie na mózg, mianowicie spowalniamy proces jego starzenia się! Chronimy też mózgowe naczynia oraz tkankę mózgową przed procesem zapalnym. A ten bywa głównym winowajcą udarów, a nawet przypadłości Alzheimera. Jedząc tłuste ryby zapewniamy EPA oraz DHA, dwóch zwłaszcza korzystnych dla organizmu kwasów alt4 tłuszczowych. są odpowiadające za zdolność uczenia się, koncentracji oraz zwiększają możliwość pamiętania. 

Dzięki nim osiągamy sukces, pniemy się po szczeblach kariery, a egzaminy zdajemy z łatwością. Doktor katarzyna Levine, dyrektor oddziału odżywiania w nowojorskim Centrum Medycznym CORNELL, sądzi, że należy zażywać preparaty z DHA przed egzaminami, poleca również spożywanie DHA (jedząc ryby) ciężarnym oraz matkom karmiącym.

Co może spowodować dietę uboga w tłuszcze?

Zdaniem mnóstwo profesjonalistów brak tłuszczy w posiłkach bywa bardziej zabójczy niż ich nadmiar. niedociągnięcie tłuszczy to:
- metabolizm zostaje spowolniony;
- zastój w spadku wagi;
- niedobór hormonów
- brzydka sucha oraz ziemista cera
- wagę;
- niedobór witamin (tych rozpuszczalnych w tłuszczach);
- utrata masy mięśniowej 

dużo analiz wskazuje również, że brak tłuszczu w diecie skutkuje napadami głodu oraz 'zachciankami' (zwłaszcza powiązanymi z cukrem).
- podatności depresyjne
-problemy z miesiączkowaniem 
- zahamowanie wzrostu oraz spadek przyrostu masy,
- zapalenia skóry, pogorszenie gojenia się ran,
- wypadanie włosów,
-zwiększona wrażliwość na alergeny,
- odporności organizmu – zakażenia bakteryjne, wirusowe (przeziębienie, grypa),
-spadek zdenerwowania mięśnia sercowego (mniejsza siła skurczu, słabe przepływ krwi, obrzęki), kruche naczynia.

 

Zobacz też 

Tanie opaski na rękę Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness