Trening na całe ciało w 20 minut. Twoją wymówką już nie będzie brak czasu!

Trening na całe ciało w 20 minut. Twoją wymówką już nie będzie brak czasu!

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

Jeśli dużo pracujecie i macie mało okresu, ale potrzebujecie szybkich efektów ćwiczenia, to mamy dla Was dobre rozstrzygnięcie: tabatę. To ćwiczenia, które wymagają intensywnej obowiązków, koncentracji i szybkości, ale odwzajemniają się długotrwałym działaniem. Mają mimo wszystko pewną wadę...

 

 

Tabata bywa obecnie jednym z najpopularniejszych treningów na redukowanie tłuszczu. Nazwa pochodzi od nazwiska twórcy tej metody treningowej doktora pracującego w National Institute of Fitness and Sports w Kanoya -  Izumi Tabaty.

 

Trening wyprodukowany był z myślą o zawodnikach sportowych. Jego zamierzeniem było podniesienie wydolności tlenowej i beztlenowej podczas jednego ćwiczenia. Prościej mówiąc, chodziło o poprawienie zdolności uczestników do wykonywania krótkiego intensywnego wysiłku, ale też i dłuższego o umiarkowanej intensywności. Liczne analizy na zawodnikach sportowych poświadczyły skuteczność tej metody. Wyniki są opublikowane w magazynie "Medicine & Science in Sports and Exercises".

Ćwiczymy "na maksa"

Tabata to krótki trening składający się z ośmiu serii ćwiczeń wykonywanych w formie 20 sekundowej obowiązków i 10 sekundowego szybkie ćwiczenia odpoczynku. W przypadku, gdy wykonujemy więcej niż jedną serię tabaty, należy pamietać o minutowej przerwie pomiędzy seriami.

- podstawowe bywa to, by ćwiczenia angażowały jak najwięcej partii mięśni, były policzalne oraz były wykonywane z maksymalną intensywnością. ta struktura ćwiczenia zapewnia optymalne efekty - mówi Piotr Błaszak, trener personalny, absolwent warszawskiego AWF-u.

Przykładowymi ćwiczeniami które możemy wykorzystać w tabacie są pompki, burpeesy, squat. Możemy też użyć przyborów i wolnych ciężarów w zamiarze zwiększenia intensywności.

Tabata dla początkujących?

 

- Należy pamietać, że bywa to trening dość głęboki, przeznaczony dla ludzi wytrenowanych. Nie powinny go przyjmować osoby początkujące - przestrzega Błaszak. Dla ich potrzeb możemy dokonać pewnych zmian w postaci zmniejszenia liczby serii do 5-6 i wydłużenia okresu przerwy do 20-30 sekund.

 

Zalety tabaty

najsilniejszą zaletą tabaty bywa jej efektywność i krótki okres ćwiczeń. - Po prawidłowo wykonanym ćwiczenia przebieg spalania tłuszczu towarzyszyć nam okaże się jeszcze poprzez parę godzin - podkreśla trener personalny.

Krótki okres ćwiczenia daje możliwość wykonania go nawet najbardziej zapracowanym osobom, którym stale niedobór bywa okresu na aktywność fizyczną.

Wady tabaty

Po prawidłowo przeprowadzonej tabacie powinien towarzyszyć nam... odruch wymiotny. jest to w szybki trening pełni normalne w tego rodzaju ćwiczenia interwałowym. symptomy jak uczucie gorąca, pocenie się i nudności mogą nam towarzyszyć nawet poprzez parę godzin. ze względu na intensywność tabaty nie wykonujemy jej częściej niż raz dwa razy w 7 dniach.

Bądźmy ostrożni

Osoby zaawansowane mogą wykonywać tabatę zarówno w mieszkania, jak również w dowolnym innym miejscu. ze względu na wysoką intensywność treningów dobrze ćwiczyć z asekuracją na wypadek nadmiernego obciążenia ludzkiego ustroju. - Osobom początkującym, które nie mają jeszcze prawidłowej techniki ćwiczeń i nie potrafią ich prawidłowo wykonywać, niezbędna okaże się pomoc trenera. Trening pod okiem profesjonalisty zagwarantuje nam bezpieczeństwo i efektywność, na której nam najbardziej jest zależna - mówi Piotr Błaszak.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness