Węglowodany - nie wszystkie są złe

Węglowodany - nie wszystkie są złe

Redakcja

2017-05-05

brak komentarzy

węglowodanyzłedobrejedzenienieprzetworzonezdrowie

dużo ludzi dbających o linię panicznie boi się węglowodanów. artykuły, które je zawierają, sądzi się za wysokokaloryczne oraz kaloryczne. Specjaliści ostrzegają jednak, że z węglowodanów ; się rezygnować, a badacze mówią wręcz, że gdy zabraknie ich ;, nie schudniemy. Grunt to mieć świadomość, po które sięgać.

Węglowodany, zwane dodatkowo cukrami, to związki organiczne, które okazują się podstawowym źródłem energii wykorzystywanej do utrzymania stałej ciepłoty ciała oraz obowiązków całego organizmu. okazują się także materiałem budulcowym komórek. Najwięcej bywa ich w roślinach okopowych: kartoflach, burakach cukrowych, ziarnach (zboża, ryżu, kukurydzy), owocach i nasionach roślin strączkowych (fasoli, bobie, grochu, soczewicy, soi). Węglowodany 6 zdrowych węglowodanów, których najprawdopodobniej nie jesz cieszą się jednak złą sławą przede wszystkim za sprawą wysokiej kaloryczności.

Tymczasem specjaliści z American Heart Association odkryli, że stosowanie diety z niską ilością węglowodanów skutkuje niedoborem mnóstwo witamin, substancji mineralnych i błonnika pokarmowego. Badacze twierdzą, że zestaw dań ubogi w te składniki może podkręcić niebezpieczeństwo wystąpienia chorób wątroby, nerek oraz kości. badacze okazują się pewni, że znacznie rozsądniej bywa zmniejszyć picie węglowodanów niż bez wyjątku wykreślić je z diety. Poza tym zastępowanie węglowodanów tłuszczem, zwłaszcza nasyconym, zwiększa niebezpieczeństwo pojawienia się nowotworów oraz chorób serca.

Dobre, ponieważ nieprzetworzone

W takim razie, po które węglowodany sięgać? Ogólnie da się uznać, że dobre okazują się cukry złożone, a złe – proste, choć podział taki bywa bardzo uproszczony oraz nie do zakończenia alt2 trafiony.

Dobre węglowodany okazują się drogocenne dla kondycji, ponieważ stanowią kopalnia witamin, biopierwiastków i błonnika. Dobrymi węglowodanami określamy składniki nieprzetworzone. okazują się to m.in. składniki pełnoziarniste oraz razowe, orzechy, chude mleko i maślanka, kefiry nieprzetworzone, ryż brązowy, dziki oraz basmati, makaron z całościowego ziarna, owsianka, kasza (gryczana, jaglana, pęczak), musli bez cukru, otręby, kiełki pszeniczne, owoce (w tym suszone morele oraz figi), warzywa (groszek, bataty, fasolka, soczewica, marchewka, cebula, cukinia, bakłażany, ciecierzyca, zielone warzywa), nabiał.

opłaca się mieć świadomość, że chleb z mąki oczyszczonej bywa pozbawiony błonnika i innych substancji niezbędnych do prawidłowego metabolizmu, dlatego najlepiej wykreślić go z jadłospisu. idealny bywa natomiast chleb wrabiany z mąki z całościowego przemiału, ponieważ przynosi on mniejsze stężenie cukru we krwi alt3 po jego spożyciu.

Dobre węglowodany należy spożywać regularnie, ponieważ korzystnie wpływają na gospodarkę energetyczną, dodają sił, usprawniają pracę mózgu oraz pomagają się skupić. Utrzymują dodatkowo na wysokim poziomie serotoninę, czyli tzw. hormon farta. Poza tym te składniki bardzo świetnie zasycają – mają niski indeks glikemiczny, więc wytwarzana z nich energia zostaje stopniowo wykorzystana przez organizm.
Zasycają na krótko 
Jeśli chodzi natomiast o złe węglowodany, to należą do nich wszelkie składniki, które mają dużo kalorii, za to znikomą wartość odżywczą. Do potraw, które rzadko powinny gościć na naszym stole, należą przede wszystkim potrawy zasobne w skrobię, przy niewielkiej zawartości błonnika, czyli przede wszystkim składniki z białej mąki. Złe węglowodany to: jasny makaron, biały ryż, białe pieczywo, kartofle (w alt4 tym frytki), rafinowany cukier, słodycze (czekolada, biszkopty, herbatniki, batoniki, ciasta oraz ciasteczka), płatki śniadaniowe obejmujące cukier, dżemy, ser żółty, miód, słodzone napoje, alkohol (zwłaszcza piwo), chipsy, popcorn, paluszki, żelki, cukierki, słodzone kefiry, pierogi, kluski.

Uwaga – do złych węglowodanów należą dodatkowo niektóre owoce oraz warzywa, m.in. banany, buraki, winogrona.

Wszystkie te składniki mają wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że ich zjedzenie skutkuje błyskawicznym skokiem poziomu cukru we krwi, a to tymczasem może zakończyć się magazynowaniem ; przez organizm, czyli po prostu tyciem. Złe węglowodany zasycają wyłącznie na krótko, a ponowne uczucie głodu pojawia się bardzo szybko. Powinny zrezygnować z nich zwłaszcza osoby, które pragną schudnąć.

Węglowodany powinny dostarczać maksymalnie połowa dziennej porcji kalorii w pożywieniu.

 

 

Zobacz też

Gry Escape Room


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness