Wpływ aktywności fizycznej na odporność. Tego nie wiedziałaś!

Wpływ aktywności fizycznej na odporność. Tego nie wiedziałaś!

Redakcja

2017-06-12

brak komentarzy

Krzywa okazuje się "pseudowyskalowana", to znaczy, że punkt i0, odzwierciedlający zapadalność na infekcje górnych dróg oddechowych wśród ludzi charakteryzujących się średnią statystycznie aktywnością fizyczną.

"Only about 1/3 of adults regularly work out, says the Centers for Disease Control."

Jedynie 1/3 dorosłych w USA regularnie ćwiczy. Dla pozostałych ćwiczeniem okazuje się podbiegnięcie do autobusu albo wejście po schodach. Te wyniki dla Polski mogą się wiele nie różnić. jak można dostrzec częstsze ćwiczenia fizjologiczne, przkraczające statystyczne 30 minut na tydzień, owocują spadkiem częstości dolegliwości górnych dróg oddechowych.

rekomendacje WHO :

"W odniesieniu do poprawnych osob dorosłych w wieku między 18 a 65 rokiem życia celem zalecanym przez WHO okazuje się osiągnięcie praktykowania umiarkowanej aktywności fizycznej przez przynajmniej 30 minut 5 dni w tyg. albo bardzo intensywnej aktywności fizycznej przez przynajmniej 20 Jak aktywność fizyczna wpływa na odporność? minut 3 dni w tyg.. Niezbędna dawka aktywności fizycznej może być kumulowana w przynajmniej 10 minutowych rundach oraz może składać się z połączenia okresow średnich i intensywnych. także uwzględnienie 2 albo 3 razy w tyg. ćwiczeń zwiększających siłę mięśni i wytrzymałość. Zaleca się także uwzględnienie 2 albo 3 razy w tyg. ćwiczeń zwiększających siłę mięśni i wytrzymałość. "

świetnym orientacyjnym sposobem zmierzenia intensywności wysiłku bez pulsometru, okazuje się ocena swoich zdolności wokalnych. Jeżeli możesz mówić, ale nie możesz śpiewać, wysiłek, okazuje się średni. W takim przypadku powinien trwać 150 min na tydzień i być możliwie równomiernie rozłożony. Jeśli możesz powiedzieć jedynie kilka słów, to aktywność okazuje się silna. oznacza to, że wystarczy 60 minut na tydzień w równych odstępach.

Odległości czasowe pomiędzy poszczególnymi sesjami treningowymi okazują się ważne, ze względu jak aktywność fizyczna wpływa na odporność na to że umożliwiają wystąpienie zjawiska superkompensacji.  przynosi ono adaptację ludzkiego ustroju do wysiłku, to znaczy, że z każdym treningiem będziesz zdrowszy i silniejszy.

bardzo ważne okazuje się odpowiednie odżywanie się, a zwłaszcza zapewnianie odpowiedniej ilości glukozy po ćwiczeniach, a w późniejszym czasie białek i tłuszczy. Nie należy jeść "ciężko", ale niczego też nie stronić od.

Wracając mimo wszystko do podstawowego wątku dolegliwości...

Pomimo ogólnego wzrostu odporności i rzadszych dolegliwości u ludzi nieprzetrenowującyhc się, wielu badaczy zwraca uwagę na istnienie zjawiska "otwartego okna". jest to okres bezpośrednio po sesji treningowej, trwający od 3 do 72h w zależności od czasu, intensywności wysiłku i rezultatów eksperymentów naukowych :) Naukowcy postulują, że wtedy można łatwiej ulec zakażenia. Dlatego ćwiczenia skuteczniej nie przebywać wśród kaszlących ludzi, a wrócić mieszkania, żeby się zregenerować. Uzupełnić płyny, zjeść lekki posiłek, sport a odporność poleżeć albo podjąć pracę intelektualną. We własnym domu okazują się patogeny, na które jesteśmy w dużej mierze odporni.

Z medycznego punktu widzenia, ćwiczenia fizjologiczne wywołują zwiększenie aktywności limfocytów Natural Killer, zabijających wiele świetnie ukrytych przed układem odpornościowych patogenów wewnątrzkomórkowych, komórek naszego ludzkiego ustroju replikujących wirusy także komórek wykazujących tendencję do zmian genetycznych, dążących w kierunku nowotworzenia. Oczywiście i bez ćwiczeń NK zabijają olbrzymie ilości defektywnych komórek.

Spada liczba limfocytów. badania pokazują, że u sportowców biorących udział w triathlonie stężenie limfocytów spada z 2100 kom/ul do 1000kom/ul. być może bezpośrednim powodem spadku stężenia we krwi okazuje się migracja do tkanek. Uszkodzone mięśnie uwalniają cytokiny powodujące emigrację i penetrację tkanki mięśniowej. rośnie za to długoterminowe stężenie białek zabijających patogeny - perforyn. wskaźnik ekspresji tych białek na limfocytach wzrasta z 12% u statystycznego dorosłego do jak zwiększyć odporność dzięki treningom 36% u sportowców.

bezpośrednio po wysiłku aktywacji ulega przyścienna pula granulocytów, dlatego efektywna ich liczba we krwi i warstwach rośnie. Do tego zauważono też intensyfikację funkcji w tym wybuchu tlenowego. Poprawia to wyeliminowanie bakterii.

Spada stężenie sekrecyjnych immunoglobilin (IgA) w wydzielinie nosogardła i ślinie.

Druga część krzywej, odzwierciedlająca bardzo głęboki trening charakteryzuje się zwiększoną w stosunku do średniej, częstością zakażenia górnych dróg oddechowych. wiąże się to z przetrenowaniem i niewystąpieniem wymienionego zjawiska superkompensacji. przyczyną tego stanu rzeczy okazuje się nadmierny stres, nieprawidłowa kuracja dietetyczna, albo zbyt głęboki wysiłek. Należy mieć na uwadze, że dla każdego człowieka, inna okazuje się najwyższa intensywność. Jeżeli tylko zaczynasz, nie obawiaj się truchtu przeplatać z chodem. Albo podprowadzać roweru pod górę. najistotniejsze okazuje się to, że oddech okazuje się lekko przyspieszony, a serce pracuje mocniej!


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness