Zalety oleju rzepakowego

Zalety oleju rzepakowego

Redakcja

2017-06-12

brak komentarzy

Co roku, gdy w maju przemierzamy polskie kosztowny, nasz wzrok przykuwają oraz zachwycają złociście mieniące się plantacje. To rzepak – roślina, z której powstaje zdrowy oraz cenny, a przede wszystkim nasz swój olej rzepakowy. poznaj jego właściwości, by wiedzieć, dlaczego wreszcie wypada więcej go docenić.


Piękno oraz zdrowie tkwią w proporcjach

Chodzi oczywiście o proporcje kwasów tłuszczowych omega-6 względem omega-3, które w oleju z rzepaku rozkładają się bardzo korzystnie oraz tworzą stosunek płciowy 2:1. lepiej bywa już jedynie w przypadku oleju lnianego, w którym (jako jedynym) kwasy omega-3 przeważają nad omega-6. Olej lniany bywa mimo wszystko mniej uniwersalny od rzepakowego, nie tak trwały, a do tego droższy. Niemniej, w czterech ścianach trzeba posiadać je oba, a czasem urozmaicić gotowanie także o inne tłuszcze roślinne, na przykład o olej z kokosów albo z nasion czarnuszki. Jeśli mimo wszystko szukamy oleju, który nada się do licznych odmiennych badań kulinarnych, to wiedzmy, że ten właściwości oleju rzepakowego z nasion rzepaku spełni nasze potrzeby wyśmienicie. bywa o mnóstwo więcej uniwersalny, niż olej słonecznikowy, który non stop niesłusznie dzierży ten tytuł, też lepszy od oliwy extra virgine, którą od pewnego okresu stawiamy na piedestale najlepszej jakości. Tymczasem olej rzepakowy w niczym jej nie ustępuje. bywa jedynie mniej doceniany poprzez polskich konsumentów, zgodnie z porzekadłem mówiącym, że cudze chwalimy a swego nie znamy.

Olej rzepakowy – właściwości

Olej rzepakowy, jak każdy olej roślinny, obfituje w nienasycone kwasy tłuszczowe. Większość jego składu stanowią kwas linolowy (omega-6) oraz kwas linolenowy (omega-3). Obydwa mają korzystny wpływ na organizm, bo skutecznie obniżają całkowity

poziom cholesterolu, wpływają pozytywnie na układ nerwowy, pokarmowy, kostny, też wspierają profilaktykę cukrzycy. Jeśli olej rzepakowy a zdrowie mimo wszystko kwasy omega-6 utrzymują się w organizmie na za bardzo wysokim pułapie, przewyższającym stężeniem tłuszcze z grupy omega-3, wtenczas stopują dobroczynne oddziaływanie tych drugich oraz zaczynają wpływać ujemnie na pracę organów (wzrasta ryzyko cukrzycy, miażdżycy, nadciśnienia, a nawet depresji). Dlatego tak ważne bywa zapewnianie sobie odpowiednio wysokiej porcji kwasów tłuszczowych omega-3. W oleju z rzepaku, tłuszcze z grupy omega-6 przewyższają omega-3 niewiele w porównaniu do pozostałych olejów roślinnych, począwszy od oliwy, a skończywszy na oleju słonecznikowym, w którym proporcje te są wyjątkowo niekorzystne. To właśnie stosunek płciowy 2:1 (a nawet 3:1) pozostaje tym zalecanym, który bywa bezpieczny dla naszego zdrowia.

Ponadto olej rzepakowy bywa źródłem steroli roślinnych, antyoksydantów (w tym nieocenionej dla zdrowia skóry href="http://www.ekologia.pl/kobieta/zdrowie/e-liksir-mlodosci,21375.html">wit. E) i polifenoli.

Skoro już porównujemy do siebie wybrane oleje, trzeba również zaznaczyć, że olej rzepakowy, na tle pozostałych tłuszczów roślinnych posiada w składzie najmniej, bo jedynie 7% kwasów tłuszczowych nasyconych. bywa ponadto, drugim po oliwie z oliwek tłuszczem rodzaju roślinnego, który charakteryzuje się wyjątkowo wysoką zawartością kwasu oleinowego, należącego do grupy omega-9. Od oliwy bywa mimo wszystko tańszy oraz, co podstawowe, bywa produktem polskim. Uprawa rzepaku w naszym kraju to 95% upraw wszystkich roślin oleistych. dawniej nasiona rzepaku były szkodliwe ze względu na zawartość trującego kwasu erukowego, lecz trzeba nam wiedzieć, że od tego okresu uprawy znacznie ewoluowały, dzięki czemu dzisiejszy rzepak (odmiana podwójnie uszlachetniona) bywa wolny od takiej toksycznej substancji.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness