Zasady zdrowego odżywiania - trzymaj się ich, a nigdy nie będziesz mieć problemów z nadwagą!

Zasady zdrowego odżywiania - trzymaj się ich, a nigdy nie będziesz mieć problemów z nadwagą!

Redakcja

2017-06-26

brak komentarzy

Odpowiednie, zdrowe żywienie jest wielokrotnie fundamentalną metodą zwalczania licznych dolegliwości, zalecaną także wtedy, gdy konieczne jest już korzystanie z leków.

Dlaczego opłaca się zdrowo się odżywiać?

Od dawna wiadomo, że dbałość o właściwe, zdrowe odżywianie jest ważna dla prawidłowego wzrastania i utrzymania dobrego stanu zdrowia. pozwala uniknąć licznych dolegliwości, które rozwijają się niekiedy poprzez mnóstwo lat jako skutek spożywania nadmiernej lub za bardzo niewielkiej ilości określonych produktów pokarmowych. Do najchętniej występujących dolegliwości takiego rodzaju należą:

  • choroby układu krążenia
  • nadciśnienie tętnicze (zob. Nadciśnienie tętnicze)
  • cukrzyca typu 2 (zob. Cukrzyca typu 2)
  • nadwaga (zob. nadwaga)
  • kamica żółciowa (zob. Kamica żółciowa)
  • niedokrwistość z niedoboru żelaza
  • osteoporoza (zob. Osteoporoza)
  • i niektóre choroby nowotworowe (żołądka, jelita grubego, gruczołów mlekowych)


Niewłaściwy sposób odżywiania może prowadzić także do 3 żelazne zasady zdrowego odżywiania więcej prozaicznych dolegliwości, jak na przykład: zmniejszenie potrzeb absorpcji wiedzy, przewlekłe zmęczenie i osłabienie koncentracji uwagi.

Odpowiednie, zdrowe żywienie jest wielokrotnie fundamentalną metodą zwalczania licznych dolegliwości, zalecaną także wtedy, gdy konieczne jest już korzystanie z leków. W dzisiejszych czasach w Polsce dużym problemem są choroby przewlekłe rozwijające się z powodu przejadania się, czego efektem jest otyłość i nadwaga, i towarzyszące im zaburzenia metaboliczne. Nie mniej niebezpieczne dla zdrowia może być niedożywienie, polegające jedynie na niedoborze spożywanych kalorii, ale też na niepełnowartościowym żywieniu, zarządzającym do niedoborów pokarmowych. W pełnych pośpiechu czasach nie zapominajmy, że sposób w jaki się odżywiamy wpływa na nasze zdrowie.

Kilka ważnych zasad zdrowego żywienia

Odżywiaj się regularnie

Należy spożywać przynajmniej 3 podstawowe posiłki dziennie (i śniadanie, posiłek, kolacja), a dodatkowo zdrowiej będzie dołączyć dwie przekąski (II śniadanie i podwieczorek).

Regularne spożywanie pokarmów zapewnia stały dopływ glukozy do ludzkiego zdrowe odżywianie - zasady ustroju i zabezpiecza nas przed nagłym i nieprzyjemnym uczuciem głodu, nad którym trudno zapanować. W ten sposób bronimy się przed spożywaniem sporych pokarmów zawierających nadmiar kalorii, których nasz organizm nie potrzebuje (zob. Ile pokarmów w ciągu dnia?, Czy śniadanie jest ważne?).

dbaj o różnorodność pokarmów

Im więcej różnorodna będzie kuracja dietetyczna, tym więcej substancji odżywczych, witamin i produktów mineralnych pozostanie dostarczonych do ludzkiego ustroju. Żadne suplementy dietetyczne nie są w stanie zastąpić świetnie zbilansowanej kuracji odchudzającej. Naukowcy są zgodni co do tego, że znacznie większe korzyści płyną ze spożywania owoców i warzyw obfitujących w wit. antyoksydacyjne niż z suplementacji tych witamin. W praktyce powinno się dążyć do tego, aby głównym źródłem witamin były produkty żywnościowe. Ewentualną możliwość suplementacji należy rozważać w razie podejrzenia niedoborów lub używania diet ubogokalorycznych.

Unikaj nadmiernych ilości tłuszczu i cholesterolu

Od takiej zasady są jednak jak zdrowo się odżywiać określone odstępstwa. O ile dawkę tłuszczów odzwierzęce i cholesterolu rzeczywiście opłaca się posiadać pod kontrolą, o tyle już spożywanie tłuszczów roślinnych i ryb jest korzystne dla naszego zdrowia. trzeba więc zamienić tłuste mięsa i wędliny na tłuste ryby morskie, smalec i masło na oleje roślinne lub miękkie margaryny, a śmietanę na odtłuszczony jogurt. Nasz organizm nie może produkować (syntetyzować) korzystnych dla naszego zdrowia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego ich obecność w rybach morskich (śledź, makrela, szprotka, łosoś) jest dla nas cennym źródłem trawiennym. Kwasy te mają udowodnione działanie poprawiające profil lipidowy krwi (zmniejszają stężenie triglicerydów, cholesterolu całkowitego i frakcji miażdżycorodnej LDL), wykazują dodatkowo działanie przeciwpłytkowe, antyarytmiczne i przeciwzapalne. Niekorzystne dla naszego ludzkiego ustroju są za to kwasy tłuszczowe trans, występujące obficie w produktach typu fast-food, w margarynach twardych i tłuszczach piekarniczych. Ich niekorzystne działanie polega na usprawnianiu stężenia cholesterolu całkowitego i frakcji zdrowe odżywianie LDL we krwi, sprzyjającej rozwojowi miażdżycy, ale dodatkowo zmniejszają stężenie frakcji ochronnej HDL (zob. czym jest miażdżyca?, czym jest cholesterol?).

Spożywaj dużo warzyw i owoców

jarzyny i owoce to dość dobre bogactwo licznych witamin i produktów mineralnych. Znajduje się w nich także szereg związków mniej poznanych, jak na przykład polifenole, bioflawonoidy. Zwłaszcza warzywa, z uwagi na dużą zawartość błonnika pokarmowego rozpuszczalnego w wodzie i wody, ale małą zawartość tłuszczu – powinny się znaleźć w trzech głównych posiłkach.

Błonnik rozpuszczalny w wodzie aktualny jest także w owocach. Odgrywa on istotną funkcję regulacji gospodarki lipidowej: obniża stężenia cholesterolu całkowitego, przyspiesza jego wydalanie z kałem, wiąże znaczne ilości kwasów żółciowych, spowalnia wchłanianie triglicerydów i zwiększa wydalanie tłuszczów ze stolcem. Owoce ponadto zawierają także węglowodany proste, dlatego w przypadku osób z nadwagą i nadwagą nie może się ich spożywać więcej niż 300 g dziennie.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness