Zmora biegaczy, czyli problemy z kolanami - jak zapobiegać?

Zmora biegaczy, czyli problemy z kolanami - jak zapobiegać?

Redakcja

2017-05-11

brak komentarzy

zmora biegaczyproblemy z kolanamizapobieganiebieganie

bieg potrafi być dokuczliwe i porządnie dać w kość. Osoby, które choć kilka razy w swoim życiu biegały bez przymusu, wiedzą o czym mówię. Niestety w znacznej części sytuacji, to sami sobie jesteśmy winni wszelkim dolegliwością i ściągamy na siebie problemy. Dzisiaj pod lupę wezmę zmorę wszystkich biegaczy, czyli kolana oraz dość ogólnikowo zahaczę o tematykę kontuzji. Mam nadzieję, że po lekturze tego treści, liczba biegaczy borykających się z problemami w obrębie stawu kolanowego znacznie zmaleje... ;)

W życiu początkującego biegacza i biegacza zawodowca, co jakiś okres pojawiają się przeszkody - począwszy od niedobrego samopoczucia (kolka, problemy natury gastrycznej, niedobór sił) a skończywszy na kontuzjach. czynniki przyczyniające się do niepożądanego stanu rzeczy jest mnóstwo, dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy przeprowadzić dogłębną analizę i znaleźć kopalnia kłopotu. W środowisku biegaczy i publikacjach książkowych o bieganiu, dość wielokrotnie przewija się zdanie:

Mówi się, że biegacz właśnie wyszedł z kontuzji, jest w trakcie kontuzji, albo tuż przed nią.

Na 22 urodziny CANAL+ w Polsce wielki rabat do zakończenia roku na pakiety telewizji, internet i telefon! Odkryj promocję!

Chcę uzyskać informacje na temat więcej.

Nie, dziękuję.


Trzeba Problemy z kolanami u biegaczy – jak im zapobiegać? przyznać, że coś w tym jest, natomiast trzeba też powiedzieć, że kontuzji nie wywołuje jogging, ale jej przyczyną jest niewłaściwy plan treningowy albo nasz sposób biegania (technika). A to wszystko sprowadza się do wspólnego mianownika, którym jest niedobór standardowej wiedzy i niecierpliwość.

Głównymi przyczynami kontuzji u biegaczy są:

- błędne myślenie - więcej znaczy dobrze, szybciej znaczy efektywniej,
- przetrenowanie, czyli niedobór odpowiedniej odnawiania,
- przecenianie własnych sił,
- nieodpowiednie dieta,
- nieodpowiednie dawkowanie wysiłku i obciążeń na początku rozpoczęcia przygody z bieganiem,
- niedobór ćwiczeń uzupełniających,
- lekceważące podejście do rozgrzewki,
- nieodpowiednie buty,
- niedobór wiedzy.

Co wiemy po ostatnich badaniach przeprowadzonych na biegaczach?

- kontuzje u biegaczy najczęściej pojawiają się w okolicach kolan,
- jogging ok. 70 kilometrów w tyg. nie wywołuje znacznego wzrostu kontuzji u biegaczy, natomiast powyżej owej liczby, niebezpieczeństwo wystąpienia problemy w obrębie kończyn dolnych znacznie wzrasta,
- dotychczasowe analizy nie podkreślają jednoznacznej zależności pomiędzy występowaniem kontuzji a rozciąganiem przed treningiem (o tym kolejny artykuł).

Ból kolana

Jak wspomniałem wcześniej, przyczyny bólu kolana będą różne. Jedno jest pewne - ból alt2 w kolanie jest objawem konkretnej kontuzji albo nierównowagi. Może to być nadwyrężenie pasma biodorowo-piszczelowego, stan zapalny ścięgna, przerost ciała Hoffy itp. Kwestie rozpoznania to działka specjalistów, dlatego nie dajmy się zwieść internetowym poradom i szukaniem odpowiedzi rękę.

nie można ukryć, że kolana w trakcie biegania są narażone na ponadprzeciętną eksploatację. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby, które tylko zaczynają biegać, a ich technika joggingu jest na tyle niedoskonała, że każdy kolejny krok jest związana z intentywnym uderzeniem piętami o podłoże, które automatycznie zwiększa obciążenie stawów kolanowych. Wyczynowi biegacze przeciwnie do amatorów, rozpoczynają krok biegowy od śródstopia, w rezultacie obciążenie jest dużo mniejsze, a co za tym idzie niebezpieczeństwo kontuzji rzadsze. O szczególną uwagę powinny zadbać osoby z nadwagą. obszerniejsza masa = większe obciążenie i oddziałujące na stawy siły, dlatego tak istotnym jest, aby osoby o znacznej nadwyżce masy poprzez początkowy okres przygody z bieganiem, dbały o swoje kolana, biegając po miękkim terenie i unikając znacznych obciążeń.

Jak uniknąć kontuzji i bólu kolan? 7 wskazówek

1. zwiększenie stawu kolanowego - fundamentem wzmacniania kolan są ćwiczenia umacniające mięśnie wokół stawu kolanowego. Będą alt3 to zwłaszcza: mięsień dwugłowy i czworogłowy uda. Mięsień dwugłowy i czworogłowy chronią kolana przed bólem po ćwiczeniach, normują staw i znacznie zmniejszają niebezpieczeństwo wystąpienia potencjalnej kontuzji. Naprawdę dobrze zadbać o stawy. Kontuzje stawu kolanowego należą do bardzo trudnych i niezwykle drogich... 

Kolana biegacza - jak wzmocnić? Ćwiczenia.

2. Strome zbiegi - mimo panującej opinii nie podbiegi, a zbiegi są niebezpieczne dla kolan. Dlatego zaleca się przy stromych zbiegach przejście do marszu - zwłaszcza u ludzi starszych czy po przebytych urazach stawu kolanowego,

3. Rozgrzewka - dlaczego jest tak ważna? Odsyłam do lektury.

4. Cierpliwość - nie należny gwałtownie podnosić kilometrażu i liczby treningów w tyg., w sytuacji kiedy ważymy nadto dużo albo biegamy od niedawna,

5. buty do biegania - na pewno nie zaszkodzi, tym bardziej jeśli w okolicach naszych biegowych tras na próżno szukać leśnych duktów i miękkiego ziemi. Specjalistyczne buty do biegania trzyma stopę w odpowiedniej położenia i amortyzuje wstrząsy. wcześniej niemal równoznacznie uważano, że im więcej amortyzacji w bucie, tym mniej powinniśmy przejmować się nawierzchnią po której biegamy. Ostatnie analizy i alt4 moda na tzw. jogging minilalistyczne obala tę tezę, a co więcej okazuje się, że to właśnie buty naszpikowane amortyzajcą są przyczyną kontuzji. Zainteresowanych odsyłam tutaj. Jak dobrać buty biegowe? Zakupowy przewodnik.

6. Odpowiedni ubiór - zimne mięśnie są bardziej narażone na kontuzje , dlatego tak ważny jest ubiór (a w regule utrzymanie odpowiedniej ciepłoty ciała) w trakcie wykonywania ćwiczeń przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych (zimny wiatr, chłód, deszcz, śnieg).

7. Lwia część kontuzji powiązana jest z jednostajnym uderzaniem nóg o twarde podłoże (asfalt, beton). Nawet jeśli nie posiadamy w najbliższych okolicach terenów do biegania po miękkim, dobrze wybrać się na trening do lasu i "potupać' po bezpiecznym podłożu. bieg po leśnych ścieżkach, piasku angażuje więcej partii mięśni i odciąża stawy i mięśnie.

Naprawdę dobrze dbać o kolana. Co prawda medycyna bardzo szybko idzie do przodu i możliwe że za kilka lat, "wymiana" stawów kolanowych powinno zabiegiem tak banalnym, jak usunięcie pieprzyka, natomiast nie zapominajmy, że większość z nas musi polegać na NFZ. Między innymi dlatego, dobrze podwójnie wziąć sobie do serca truizm - dobrze zapobiegać, niż leczyć!

 

Zobacz też

Najlepsze opaski na rękę 

Knee Active Plus opinie


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness